Heb je veel kennis en inspiratie te delen, maar zoek je soms naar het juiste sjabloon voor je woorden? Een format kan je helpen. In dit blog deel ik 4 contentformats met je, die je als leidraad kunt gebruiken voor het schrijven van een goed blog (óf als sjabloon voor het maken van een video of podcast).
“Een contentformat is een terugkerend sjabloon voor informatie in tekst, beeld, video en/of geluid, waarbinnen de inhoud steeds wisselt.”
Wat is een contentformat en waarom zijn contentformats handig?
Een mens heeft behoefte aan structuur. We gedijen goed bij formats. Niet voor niets kijken series en films op Netflix lekker weg, trekken programma’s als het 8-uur-journaal en Wie is de mol nog altijd veel kijkers en worden magazines altijd volgens een vast ritme, met vaste rubrieken, opgebouwd.
Als organisatie of ondernemer biedt dat veel inspiratie voor je eigen communicatie en marketing. Informatie over je bedrijf heeft namelijk vaak een probleem. In de vorm van reclame is het bijna altijd ongewenst. Het liefst vermijden we reclame, verkooppraatjes en commercials.
“Goede content en goede formats vinden veel gemakkelijker hun weg naar de gebruiker. Omdat goede formats fans hebben.” – Aart Lensink in het boek Formats
Relevante content is wél gewenst. Je leest content die je aanspreekt, je kijkt en luistert naar verhalen. Omdat je op zoek bent naar inspiratie, entertainment, hulp of informatie.
Daarom loont het om je potentiële klanten te inspireren, helpen of entertainen met relevante content. En contentformats zijn daarbij handig om te gebruiken.
TIP: Wil je altijd goede ideeën voor content bij de hand hebben? In ons nieuwe werkboek leer je werken met het Essencio Contentmodel, dat een praktisch handvat biedt voor het delen van verhalen die aansluiten bij de belevingswereld van de mensen die jij graag wilt bereiken.
Voordelen van contentformats:
- Ze hebben een duidelijke structuur/raamwerk voor een verhaal, het geeft richting.
- Efficiënt werken qua tijd (en geld)
- Toepasbaar op vele kanalen
- Uniek, perfect passend bij je merk doordat het gaat over jouw onderscheidende kracht
- Inhoud die écht relevant is en past bij interesses van je publiek
- Herkenbaar voor je (potentiële) klanten
- Kracht van herhaling (voorspelbaar én verrassend)
- Duurzaam en tijdsonafhankelijk (lang houdbaar)
Hieronder deel ik 4 verschillende contentformats met je. Je kunt ze gebruiken voor teksten en blogs, maar ook in video-vorm of als leidraad voor een podcast. Deze formats zijn allemaal opgebouwd met ons Contentmodel als uitgangspunt dat draait om: kennismaken, verbinden en vertrouwen.
4 voorbeelden van goede contentformats voor de marketing van je bedrijf
1. Klantcase vanuit The Hero’s Journey
Bouw een blog op volgens The Hero’s Journey; het model in storytelling (gebruikt in vele films, series en boeken). Neem het verhaal van een klant als uitgangspunt en beschrijf de volgende elementen:
- Je klant heeft een probleem: beschrijf dit dilemma (vanuit zijn mindset)
- Beschrijf de gewenste oplossing van je klant (nog voordat jij in beeld was)
- Je klant ontmoet jou als ‘mentor’ op zijn reis: wat liet jij hem inzien waardoor hij wist dat jij hem kon helpen met zijn probleem?
- Beschrijf waarom de klant voor jou heeft gekozen, en niet voor iemand anders (jouw onderscheidende aanpak/expertise)
- Wat is uiteindelijk de oplossing gebleken voor deze klant?
- Beschrijf de ‘verrijking’ van de klant
2. Persoonlijk verhaal
Een verhaal vanuit je eigen ervaring, een persoonlijke anekdote. Opbouw volgens de storytelling-manier:
- Persoonlijke anekdote, mensen meenemen in het verhaal
- Beschrijf het probleem dat je had
- Beschrijf jouw gewenste oplossing
- Beschrijf welke mentor je heeft geholpen en hoe diegene je heeft geholpen
- Beschrijf hoe je verrijkt bent
- Deel tips die jijzelf hebt geleerd na deze ‘reis’ en kunt uitdelen aan anderen
3. Praktisch blog
Hoe doe jij de dingen die je doet? Geef tips en adviezen rondom een bepaald onderwerp. Deel je kennis uit, daar hebben anderen wat aan. Je laat er je expertise mee zien, en helpt mensen écht verder.
Dit blog is daar een voorbeeld van: 4 formats voor het schrijven van goede blogs.Lijstjes werken daarin altijd goed: 10 manieren om… 7x de leukste plekken… Ze bieden de lezer overzicht in hapklare stukken en maken nieuwsgierig naar de informatie. En ieder punt uit het lijstje is weer goed in te zetten als losse social post. Let wel; van alléén maar lijstjesblogs (of -video’s) worden mensen gauw moe. Zet het alleen in als je met andere type content afwisselt.
Andere suggesties voor invalshoeken voor praktische blogs:
- 10 tips voor meer balans in je werk
- Zo overwin je je onzekerheid: 5 manieren
- Op deze plekken ontdek je wat stilte is
Het helpt om in praktische blogs de journalistieke principes terug te laten komen: wat, wanneer, wie, waarom, hoe. Ze waren ook richtinggevend voor het blog: Wat is content en waarom is het belangrijk?
En je kunt één van de journalistieke principes goed als kop gebruiken.
Nog een aantal suggesties voor invalshoeken voor blogs (voor verschillende typen ondernemers):
- Wat zijn familie-opstellingen? (Waarom zijn ze belangrijk, hoe ziet een familie-opstelling eruit, wie kan eraan meedoen, wanneer kan ik meedoen?)
- Hoe overwin je onzekerheid? (Wat is onzekerheid, waarom is het vervelend, wie heeft hier last van, wanneer weet je of je het overwonnen hebt?)
- Waarom is stilte belangrijk? (Wat is stilte, hoe ervaar je stilte, wie heeft baat bij stilte, wanneer kun je stil worden?)
Tip! Sluit ieder blog altijd af met uitnodiging tot actie, bijvoorbeeld naar een dienstenpagina of inschrijving op je nieuwsbrief. Dat is niet opdringerig, maar helpend. Als de lezer een blog interessant en relevant vindt, wíl hij graag meer lezen/weten/op de hoogte gehouden worden van de mogelijkheden die jouw bedrijf te bieden heeft. Je biedt zo je lezer een logische vervolgstap aan.
4. Interview: vraag-antwoord-vorm
Ook een prettig format is een vraag-antwoord-artikel, op basis van een interview. Zo hebben wij eens een reeks interviews afgenomen over ‘betekenisvol groeien’ (zoals deze met Marleen Brekelmans van Bijzonder Plekje). Ieder interview is op dezelfde manier en vanuit dezelfde vragen opgebouwd, maar krijgt door de verschillende personen een steeds andere invulling, in tekst en beeld.
Waardevol om zulke interviews met je klanten af te nemen. Zo kan een klant zijn/haar persoonlijke ervaring delen. Dat geeft jou inzicht in je krachten en valkuilen, en is voor lezers een boeiend item om je expertise te ontdekken. Je kunt een interview houden door iemand face-to-face of telefonisch te interviewen, of door de vragen per mail te stellen.
Natuurlijk zijn er nog veel meer goede formats te bedenken en realiseren. Misschien ken je zelf een goed format uit de media dat je als inspiratiebron kunt gebruiken. In dit boek van Aart Lensink staan nog veel meer leuke ideeën.
Bedenk hoe je je formats op meer manieren in kunt zetten. Bijvoorbeeld op Instagram, in je nieuwsbrief of als podcast.
Formats voor blogs, maar ook video’s, social media, nieuwsbrieven…
Formats kun je gebruiken als sjabloon voor een blog voor je website, maar je kunt ze ook op andere kanalen inzetten.
Zo bouwen wij onze maandelijkse nieuwsbrief op volgens een vast format en plaatsen we op LinkedIn en Instagram regelmatig een inspiratiequote.
Per kanaal dat je inzet, kun je nadenken over formats. Dat geeft houvast voor jezelf en herkenbaarheid voor je (potentiële) klant.
Checklist: zo maak je een goed contentformat
Zelf aan de slag met een format? Dit checklist voor een goed format helpt je verder. Een goed contentformat:
◊ Komt voort uit een merkstrategie
◊ Gaat niet om zenden van jouw boodschap, maar om het delen van aansprekende verhalen
◊ Geeft antwoord op een probleem van een potentiële klant
◊ Is tijdsonafhankelijk, en daarmee lang houdbaar
◊ Gepubliceerd op je website (als bronbestand, van daaruit kun je het delen op andere kanalen)
◊ Goed vindbaar (voor de klant en Google)
◊ Duidelijke branding (naam, look & feel, passend bij je huisstijl)
◊ Gepubliceerd op vaste momenten (op website en andere kanalen)
◊ Voorspelbaar én verrassend
We zijn altijd benieuwd naar mooie formats! Heb je er eentje gezien of gehoord? Deel ‘m met ons! jiska@essencio.nl
Wil je vaker geïnspireerd worden over branding en contentmarketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
In de ontwikkeling van een merkstrategie, denken we ook met je mee in passende formats voor jouw bedrijf. Zowel voor een nieuwsbrief, social media-posts als in blogs of video’s. Wil je hier mee over weten? Bekijk dan ons uitgebreide Brandingpakket. Hierin starten we bij de essentie van je bedrijf, en van daaruit ontwikkelen we onder meer een logo, huisstijl, website, nieuwsbrief en contentstrategie vanuit ons Contentmodel. Want goede branding geeft je bedrijf groei, stabiliteit, rust, verbinding en vertrouwen voor de toekomst.