6 invalshoeken die altijd relevante content opleveren, om klanten te vinden, interesseren en activeren

Hoe zorg je ervoor dat je met je bedrijf continu nieuwe klanten vindt, interesseert voor je producten of diensten én activeert om met je in contact te komen? Het Essencio Contentmodel biedt 6 relevante invalshoeken die hierbij helpen. Vanuit de verschillende invalshoeken creëer je efficiënte en doeltreffende content die tijdloos en duurzaam is. Niet om te roeptoeteren en te pushen, maar zodat je informatie en inspiratie deelt die het leven van mensen verrijkt. Daardoor ontstaat er vertrouwen tussen jouw merk en (potentiële) klanten. En vertrouwen resulteert in verkoop van je producten of diensten.

Meer weten over de achtergrond en onderbouwing van het Essencio Contentmodel? Lees dan dit blog.

In dit blog ontdek je concrete voorbeelden van de uitwerking van het Contentmodel, zodat je aan de slag kunt voor het vinden, interesseren en activeren van nieuwe klanten.

Eerst nog wat duiding over het Essencio Contentmodel: hieronder zie je het model gevisualiseerd. Het is een cirkel met verschillende lagen, opgedeeld in drie fases die uitgaan van het vinden, interesseren en activeren van (potentiële) klanten. Wanneer je vanuit alle fases relevante content aanbiedt (via je website, social media, nieuwsbrief of andere kanalen), dan heb je de meeste kans dat je een waardevolle vertrouwensband met (potentiële) klanten opbouwt.

Het doel van het Contentmodel: zo relevant mogelijk communiceren, zodat potentiële klanten (die echt bij jou passen) je vinden en jij de klanten krijgt die je graag verder helpt.

Essencio Contentmodel - bouw aan verbinding en vertrouwen met potentiële klanten - model voor marketing branding contentmarketing
Het Essencio Contentmodel – Bouw aan verbinding en vertrouwen met potentiële klanten

Voorbeelden uitwerking Contentmodel naar praktische content

Het Essencio Contentmodel bestaat uit 6 stappen in 3 fases, benaderd vanuit klantperspectief én jouw bedrijfs/brandingperspectief. Om je aan ideeën voor je content vanuit het contentmodel, lees je via de links hieronder concrete uitgewerkte voorbeelden van bedrijven:

Hieronder lees je een beschrijving per fase en stap van het Essencio Contentmodel. Alle vragen bieden volop inspiratie voor de uitwerking naar content voor je bedrijf. Wil je praktische hulp bij het ontrafelen van contentideeën voor jouw bedrijf? Ontdek dan ons werkboek over het Contentmodel – ‘Meer klanten zonder roeptoeteren’.

Fase 1: KENNISMAKEN & VINDEN
Vanuit deze fase communiceer je als je graag wilt dat (nieuwe) klanten kennismaken met jouw bedrijf

Stap 1: Welk probleem heeft jouw potentiële klant rondom dit onderwerp? Je potentiële klant zoekt naar informatie of inspiratie over dit thema.

Vanuit deze stap beschrijf je in content de aanleiding van de zoektocht van een potentiële klant. Wat is zijn/haar dilemma, waar zoekt hij een oplossing voor? Leef je in die mindset in en benoem en erken deze zoektocht. Het gaat hier niet om jouw producten of diensten, maar om informatie of inspiratie over een bepaald thema.

Stap 2: Wat zijn weerstanden van je potentiële klant, die hem/haar weerhouden om meer informatie over dit onderwerp te willen lezen?

Vanuit deze stap ga je je inleven in de mogelijke weerstanden van je potentiële klant. Je benoemt en erkent deze weerstanden, om mee te bewegen met de lezer. Bied je potentiële klant een informatieve of inspirerende oplossing.

Fase 2: VERBINDEN & INTERESSEREN
Vanuit deze fase communiceer je als je graag wilt dat (nieuwe) klanten zich met jouw bedrijf en missie verbinden

Stap 3: Treed op als mentor, als oprechte helper. Waarom ben jij een expert in je vak? Laat je potentiële klanten jou als expert ontmoeten op dit onderwerp. In je producten/diensten, maar vooral het waarom ervan.

Vanuit deze stap deel je jouw expertise, kennis en ervaring. Deel je concrete aanbod; hoe kun jij potentiële klanten verder helpen? Deel je werkwijze – er zijn meerdere mensen die doen wat jij doet, maar niemand doet het zoals jij het doet.

Stap 4: Hoe onderscheid jij je van anderen? Mensen kunnen nog nét niet overtuigd zijn, en gaan jouw aanbod, maar ook je werkwijze, vergelijken met dat van je concurrenten. Onderscheid je van anderen, van je concurrenten én je contentconcurrenten.

Vanuit deze stap deel je ervaringen en reviews van andere klanten, over het resultaat van jouw aanpak, werkwijze en/of product. Je kunt je klanten hier gerust om vragen. Licht de onderscheidende factoren van jouw bedrijf uit. Er zijn meerdere experts die over dezelfde thema’s delen als jij, en daarom heb je (content)concurrenten. Contentconcurrenten kunnen ook vakmedia of inspiratieplatforms zijn die over dezelfde onderwerpen kennis en informatie delen. Zoek daarom samenwerkingen met passende (vak)mediaplatforms op.

Fase 3: VERTROUWEN & ACTIVEREN
Vanuit deze fase communiceer je als je ervoor wilt zorgen dat (nieuwe) klanten jouw bedrijf en jou als expert vertrouwen, en actief contact met je zoeken.

Stap 5: De potentiële klant is overtuigd en voelt zich vertrouwd met jouw bedrijf. Hoe beloon jij het vertrouwen van je potentiële klanten? Mensen zijn overtuigd dat jij hét bedrijf bent waar ze de beste informatie/inspiratie (en daarmee producten/diensten) rondom dit onderwerp kunnen vinden. Ze staan ervoor open om ‘geactiveerd’ te worden.  Let op: ze hebben in dit stadium dus nog geen producten of diensten aangeschaft. Ze hebben al wel vertrouwen in je. En dat is ontzettend waardevol!

Vanuit deze stap beloon je het vertrouwen van je potentiële klant. Hoe ga jij om met mensen die jou vertrouwen? Het is waardevol om ze dichtbij te houden. Het is soms nog een behoorlijke stap voor mensen om echt klant te worden bij een bedrijf. Om daadwerkelijk een product te kopen of een dienst af te nemen. Beloon je potentiële klanten voor hun vertrouwen: waardeer ze, met oprechte aandacht of een klein cadeau.

Tips:
• Bouw een e-maillijst op. Wanneer mensen zich inschrijven op je nieuwsbrief, ontvang je persoonlijke contactgegevens. En kun je blijvend met hen in contact treden. (Dat is veel persoonlijker dan een connectie op LinkedIn bijvoorbeeld.) Daardoor vergroot je de kans dat ze uiteindelijk echt klant bij je worden. En hopelijk ook vaker terugkomen.

• Om klanten te laten inschrijven op je nieuwsbrief, kun je ze een kortingscode aanbieden voor je product of dienst. Of – nog sympathieker – geef ze iets waardevols: unieke inspiratie of een mooie te downloaden poster.

Stap 6: De potentiële klant heeft vertrouwen in jou, en voelt zich verrijkt door de informatie en inspiratie die je biedt. Er ontstaat interesse in je product of dienst, en er wordt een connectie aangegaan om met je in contact te blijven. Connectie maken kan op verschillende manieren: de potentiële klant is klant geworden óf heeft zich aangemeld voor je nieuwsbrief, of volgt je op LinkedIn. Hoe verrijk jij je klanten, zodat ze (vaker) bij je terugkomen?

Vanuit deze stap belicht je de verrijking van je klant. Je hebt het leven van iemand verrijkt, doordat jij hebt laten zien hét bedrijf te zijn waar ze de beste informatie/inspiratie (en daarmee producten/diensten) rondom dit onderwerp kunnen vinden. Naar alle waarschijnlijkheid zullen ze nu een waardevolle klant of ambassadeur voor je worden. Beloon ze voor hun vertrouwen. Bouw aan blijvend contact, blijf je (potentiële) klanten boeien met relevante informatie – en doe af en toe iets extra’s (een spontaan telefoontje, een uurtje sparren). En zie erop toe dat ze met je in contact blijven. Nodig ze uit als je een event organiseert, of vraag of ze met je in contact blijven door je e-mail-nieuwsbrief of social media-kanalen te volgen.

 

Aan de slag! Verrijkende tips voor het maken van content

Hopelijk helpen deze voorbeelden aan nieuwe inspiratie voor de content van je bedrijf. En ga vooral lekker aan de slag met content maken! Want door het maken van de content, word je daar steeds vaardiger in. En door je content online zichtbaar te maken, word je zichtbaarder met je bedrijf, en kom je eerder in contact met potentiële klanten.

We delen graag nog wat extra tips voor het maken van content en het werken met dit contentmodel:

• Denk na over de vorm: ga je content delen in de vorm van blogs, video’s of bijvoorbeeld podcasts? Kies die vorm die het dichtste bij je ligt. Als je daar ritme in krijgt, kun je van daaruit gaan experimenteren met andere vormen.

• Denk en werk in formats. Formats geven structuur voor jezelf en herkenning voor je potentiële klanten.

• Maak logische koppelingen in je content. Een blog uit stap 2 kun je logisch aan laten sluiten op een pagina Over jou (stap 3). Een dienstenpagina (stap 3) kun je logisch aan laten sluiten op een review van een klant (stap 4) – en andersom. Maar ga ook variëren! Want mensen doorlopen het model niet altijd chronologisch. Een blog uit stap 1 of 2 kun je ook heel goed koppelen aan de inschrijving op je nieuwsbrief (stap 5/6). Laat je content in ieder geval niet doodlopen!

• Je klanten doorlopen de reis niet één keer, maar soms wel tien keer. Afhankelijk over hoeveel onderwerpen en thema’s jij informatie en inspiratie te delen hebt. Iemand die een coachingsgesprek bij jou boekt, kan een jaar later mogelijk geïnteresseerd zijn in een event dat je organiseert.

• Geef je korting, of geef je iets cadeau? Gooi je eigen waarde niet zomaar weg door kortingen te geven, je doet al gauw je product én je bedrijf tekort. Hoe betrouwbaar ben je als de één voor een habbekrats je training volgt en iemand anders de hoofdprijs betaalt? Bekijk of je mensen eerder iets extra’s kunt geven (een cadeau voelt veel sympathieker), dan te verleiden met korting.

• Blijf consequent bouwen aan vertrouwen. Laat je niet verleiden door snelle sales-trucs en kortetermijnresultaten. Een betrouwbaar bedrijf opzetten kost tijd, en is ook echt een proces, maar je zult merken dat het loont! In betekenisvol werk, waardevolle connecties met je klanten én omzet.

Wil je zelf met het Contentmodel aan de slag voor je bedrijf? Ontdek dan ons praktische, luxe werkboek over het Contentmodel – ‘Meer klanten zonder roeptoeteren’

Wil je op strategische wijze aan de slag met de totale branding van je bedrijf? Dus niet alleen relevante inhoud delen, maar ook een goede huisstijl, uitgebreide beeldbank en vindbare website? Bekijk dan ons uitgebreide Brandingpakket. Hierin starten we bij de essentie van je bedrijf, en van daaruit ontwikkelen we een logo, huisstijl, website en uitgebreide strategie voor de kanalen waarop je actief bent. Want goede branding geeft je bedrijf groei, stabiliteit, rust, verbinding en vertrouwen voor de toekomst.

 

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Wanneer kies ik voor professionele branding? Essencio Brands_Margreet Kattouw_
Branding en strategie

Wanneer kies je voor professionele branding? De 6 belangrijkste redenen

Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, ...
Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...
Essencio_Brands_voorbeelden mooie websites professioneel stijlvol kernwaarden essentie branding website design
Branding en strategie

5x voorbeelden voor een nieuwe mooie, professionele website

De website van je bedrijf is het hart van je merk Je bent op zoek naar een nieuwe website die professioneel en ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.