7x praktische brandingtips voor zichtbaarheid en vindbaarheid van je bedrijf

In willekeurige volgorde delen we praktische tips die bijdragen aan jouw branding, zichtbaarheid en vindbaarheid.

TIP 1: Zet online én offline middelen in

Vertrouwen opbouwen tussen jou en een klant kan prima via online kanalen. Maar vergeet offline middelen niet, zoals een visitekaartje, flyer, (mini)magazine of boek.

Print zorgt voor een betere focus op de inhoud, omdat je langere tijd de aandacht vasthoudt, met álle zintuigen. Zintuigen zijn belangrijk in het opnemen van informatie, ze laten je de inhoud op een diepere laag ervaren. En dat uit zich in volle aandacht van jouw klant; het grootste compliment dat een klant jou kan geven.

TIP 2: Meten is weten

Het voordeel van online content is dat het meetbaar is. Je kunt, bijvoorbeeld in Google Analytics, zien hoeveel mensen op je website zijn geweest, welke pagina’s ze hebben bekeken en welke blogs het beste zijn gelezen. Heb jij Google Analytics al gekoppeld aan je website? Hier lees je de instructies.

Je kunt ook statistieken van andere kanalen bijhouden, zoals:
– Aantal volgers op Instagram en LinkedIn (wist je dat volgers op LinkedIn iets anders zijn dan connecties?)
– De betrokkenheid (engagement) op je berichten
– Het aantal nieuwsbriefinschrijvingen

Let wel: cijfers zeggen veel, maar lang niet alles. Komt er (voor je gevoel) nauwelijks reactie op je LinkedIn-posts? Weet dan dat veel mensen alleen consumeren in plaats van ook reageren. En je bent tóch zichtbaar met relevante content: je weet nooit wat voor zaadje dat plant.

TIP 3: Gebruik functioneel wit

Door bomvolle, drukke websites of flyers, zie je door de bomen de boodschap niet meer. Veel beeld en grote letters, alles schreeuwt het hardst om aandacht. Met functioneel wit breng je rust aan, wat essentieel is voor overzicht. Branding draait om de essentie.

Functioneel wit betekent dat je niet álle (lege) vlakken benut in een ontwerp. Het creëert ruimte. En ruimte zorgt voor leesbaarheid, gebruiksvriendelijkheid, en overzicht. Zo zorg je ervoor dat je precies daar de aandacht kan vestigen waar dat nodig is. Die wetten gelden overal in een ontwerp, zowel online als offline.

De juiste compositie van foto’s en typografie – je huisstijl – laten je uitstralen waar je voor staat en zorgen ervoor dat je betrouwbaar overkomt. Mensen werken het beste als ze ruimte ervaren – gun je bedrijf dat ook :).

White space is like air, it is nessecary for design to breathe.
– Wojciech Zielinski

TIP 4: Werk met formats

Een mens heeft behoefte aan structuur. We gedijen goed bij formats. Niet voor niets kijken series en films op Netflix lekker weg, trekken programma’s als het 8-uur-journaal en Wie is de mol nog altijd veel kijkers en worden magazines altijd volgens een vast ritme, met vaste rubrieken, opgebouwd.

Als organisatie of ondernemer biedt dat veel inspiratie voor je eigen communicatie en marketing: vaste rubrieken in je blogs, een vaste structuur in je nieuwsbrief, terugkerende posts op social media: het geeft je potentiële klanten houvast en zorgt voor herkenning. Hier lees je daar meer over.

Op onze Instagram-pagina werken we met ook formats, o.a. door terugkerende beelden te gebruiken (witte vlakken met een quote, woord of tip).

TIP 5: Wees veelzijdig in je beeld

Goed beeld trekt lezers je verhaal in en laat zien wie jij bent als merk. Als dat kan samengaan, is het helemaal sterk. Wissel je beelden af, dan blijft het fijn om naar te kijken voor je trouwe fans. Gebruik niet alleen maar beeld van jezelf. Maar let er ook op dat je wél af en toe jezelf laat zien als je nooit beeld van jezelf gewend bent. Wissel af!

TIP 6: Maak tijdloze content

Maak content die nu relevant is, en over een maand, een halfjaar of een jaar dat nog steeds is. Dat is fijn en duurzaam: zo kun je over een tijd dezelfde content opnieuw delen, omdat het dan nog steeds relevant voor je lezers. (Denk bijvoorbeeld aan ons blog over de relevantie van een merkverhaal).

TIP 7: Kies een zorgvuldige bestandsnaam

Als je een afbeelding toevoegt aan je website, pas dan de titel van die afbeelding aan naar het doel. Stel: je plaatst een beeld bij een blog over ‘Leidinggeven aan je team in crisistijd’. Voeg die titel dan ook toe als titel van je afbeelding (in plaats van DC28174 of shutterstock_2817484). En combineer deze met je bedrijfsnaam. Dit zorgt ervoor dat je afbeelding én dus ook je blog beter vindbaar wordt voor je potentiële klanten via Google.

Succes!

Wil je vaker geïnspireerd worden over branding en bevlogen ondernemen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

 

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...
Essencio_Brands_voorbeelden mooie websites professioneel stijlvol kernwaarden essentie branding website design
Branding en strategie

5x voorbeelden voor een nieuwe mooie, professionele website

De website van je bedrijf is het hart van je merk Je bent op zoek naar een nieuwe website die professioneel en ...
EssencioBrands Portfolio concept fotografie boekje print uitgave conceptontwikkeling ruimte rust stilte overzicht schiermonnikoog opening
Design

Bezinning, rust en ruimte – fotografie, concept en ontwerp

Oneindige ruimte op Schiermonnikoog als concept voor geprinte kalender In de oneindige ruimte en helemaal alleen. Met een prachtige missie en ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.