‘Bescheidenheid siert de mens.’ ‘Loop niet te koop met wat je hebt.’ ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.’ Klinken deze uitspraken je bekend? Niet zo gek; veel mensen vinden bescheidenheid een belangrijke waarde. Als je als bescheiden mens ook ondernemer bent, dan is dat ergens een mooie eigenschap: je zult jezelf niet gauw beter voordoen dan je bent. Maar die bescheidenheid kan je ook tegenwerken in je zichtbaarheid en je branding. Dat merken we zelf ook. We ontdekten dat er vaak angsten schuilgaan achter die bescheidenheid. En ook dat het wél kan: bescheiden ondernemen en sterke branding van je bedrijf.
Volgens de Van Dale betekent bescheiden:
be·schei·den (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1 zonder enige brutaliteit
2 voorzichtig
3 niet groot
Als je jezelf zou typeren als ‘bescheiden ondernemer’, dan is de kans groot dat je moeite hebt met foto’s van jezelf plaatsen op je website of social media (wat ook wel ‘personal branding’ wordt genoemd). Dat je schroom hebt om succesverhalen te delen over je werk. Dat je überhaupt gemakkelijk afzwakt wat je talenten zijn.
En dat is jammer. Het maakt je als ondernemer kleiner dan nodig.
In het echte leven: kennismaken, verbinden, vertrouwen
Het is een alledaags en simpel voorbeeld, maar heeft alles te maken met ondernemerschap. Stel je deze situatie eens voor:
Je bent onlangs verhuisd naar een andere stad, en in je nieuwe straat raak je in gesprek met je overbuurvrouw. Je vraagt haar hoe het haar bevalt om hier te wonen, hoe ze hier terecht is gekomen en waar ze vandaan komt. Of ze alleen woont, of met een gezin. En ze stelt met interesse dezelfde vragen aan jou, omdat ze benieuwd is wie er tegenover haar is komen wonen.
Een week later kom je haar tegen in de supermarkt, jullie zeggen elkaar gedag. Wat fijn, dat je een gezicht kent uit de buurt. Weer een week later treffen jullie elkaar op straat, en kletsen jullie over koetjes en kalfjes; het weer, haar tuin die aangepakt moet worden, je dochter die iets grappigs meemaakte op haar nieuwe school. Jullie blijken best veel gemeen te hebben.
Langzaamaan ontstaat er een band. Jij komt meer te weten over wie zij is. Zij komt meer te weten over jou. Jij ontdekt dat zij de leukste koffietentjes en winkels in het centrum kent; jij wilt graag de stad ontdekken. Zij houdt niet zo van tuinieren; jij hebt groene vingers. Jullie interesses komen overeen, jullie lachen samen. Misschien zou dit zelfs een mooie nieuwe vriendschap kunnen worden.
Nieuwe vrienden maak je als volwassene vaak minder snel dan als kind op school. En aan het opbouwen van een vriendschap gaat veel vooraf. Volgens Jeffrey Hall, een communicatiewetenschapper van de Universiteit van Kansas, moet je ongeveer 90 uur met iemand doorbrengen voordat diegene het label ‘vriend’ verdient en maar liefst 200 uur voor je echt close met elkaar bent. Het belangrijkste in vriendschap? Gemeenschappelijke interesses, kwetsbaarheid en vertrouwen.
Klein denken en doen door bescheidenheid
Terug naar het ondernemerschap.
In een nieuwe woonplaats is het fijn om nieuwe contacten op te doen. En dat geldt net zo voor jouw bedrijf wanneer je op zoek bent naar nieuwe klanten.
Toch verstoppen we ons dan snel achter onze bescheidenheid. Omdat we niet houden van onszelf op de voorgrond plaatsen. Het voelt al gauw arrogant, als een verkooppraatje, en ‘kijk ons nou’.
En opvallend: we merken dat een website vaak nog oké is. Of visitekaartjes. Maar blogs delen op LinkedIn? Of posten op Instagram? Dat voelt extra spannend en kwetsbaar.
Bescheidenheid houdt ons klein, in ons denken en in ons doen. Het remt ons zelf soms af. Terwijl we niets zo fijn vinden om bevlogen en energiek aan het werk te zijn!
Gelukkig ontdekten we dat het één het ander helemaal niet hoeft uit te sluiten.
Welke angsten gaan er schuil achter je bescheidenheid?
Als het om bescheidenheid en ondernemerschap gaat, dan zijn dit een aantal eye-openers voor ons geweest. We ontdekten dat er best wat angsten schuilgingen achter ons ‘gevoel van bescheiden-zijn’. Misschien herken je je erin:
> Je denkt dat bescheidenheid een soort veiligheid biedt. Het voelt netjes en gepast. En toch, als je dieper kijkt, zit er misschien faalangst onder? Ben je bijvoorbeeld bang om negatieve reacties te krijgen, als je zegt waar je voor staat?
> Je voelt weerstand om te delen, omdat je je privéleven niet zomaar naar buiten wilt brengen. Maar, wie zegt dat moet? Je hoeft niet te delen wat je lievelingsrestaurant is of welke sport je doet. Je hoeft slechts te delen wat relevant is voor jouw bedrijf én jouw klanten.
> Je houdt niet van het geroeptoeter op social media van andere ondernemers en bedrijven. Als dat nodig is om zichtbaar te zijn met je bedrijf? Zo extravert en jezelf laten zien? Nee, dat past echt niet bij jou. Dan maar liever niet zichtbaar zijn. Alleen… wie zegt dat je zo extravert zichtbaar móet zijn? Het kan ook anders.
> Je voelt weerstand om over jezelf te praten, vanuit het gevoel dat je mensen zomaar lastig valt met jouw verhaal en ideeën. ‘Wie ben ik om dit te zeggen?’ Maar… wat als jouw talenten echt nodig zijn voor iemand anders?
> Je hoeft niet te laten zien ‘hoe trots je op jezelf bent’. Dat voelt egoïstisch. Terwijl… je hebt je bedrijf met een reden. Ook jij hebt de wereld (net als de buurvrouw) wat te bieden. Jouw expertises zijn nodig. Zou het niet egoïstischer zijn als je haar níet helpt? Jezelf, jouw verhaal en je bedrijf zichtbaar maken staat niet gelijk aan ‘trots’ uitdragen.
Als we bovenstaande goed op ons in laten werken, dan kunnen we eigenlijk niet meer niet zichtbaar zijn of over ons werk delen. Als de buurvrouw jouw gezicht mag zien, en je mag leren kennen, dan is het waardevol dat de ondernemers die wij echt verder kunnen helpen, ons ook kunnen zien en leren kennen. Want dat is de basis voor vertrouwen.
Bescheiden ondernemen, zo kan het wél
En toch…
Feit blijft dat we bescheiden mensen leuker vinden dan arrogante, zo ontdekte sociaal psycholoog Barry Schlenker.
Dus zou het niet tóch kunnen? Bescheiden ondernemen?
Een veelgehoorde uitspraak over ondernemerschap is: ondernemen is 80% mindset en 20% strategie. Je merkt dat ook dit thema ‘bescheidenheid’ vooral over je mindset gaat.
Daarom hebben we onderzocht hoe wij onze bescheidenheid én talenten kunnen combineren. Want ook al weten we rationeel dat het een groot deel in onze hoofden zit, alsnog gaat het overwinnen van die weerstanden met vallen en opstaan. We zoeken daarin naar de juiste nuance.
En we hebben nog steeds onze struggels, vooral rondom online zichtbaarheid. Willen we persoonlijke Instagram Stories van onszelf plaatsen, of niet? Willen we vaker in beeld op foto’s, of niet? Willen we video’s van onszelf maken, of niet? En als we dan toch denken dat dat nodig is: hóé dan?!
Wat we vooral weten, is dat we staan voor verbinding en echtheid. Daarom delen we graag met je welke inzichten en tips ons hebben geholpen:
Tips om trouw te blijven aan jezelf in je branding als bescheiden ondernemer:
- ‘Moet’ je aan personal branding doen van jezelf? Of mag je ook ‘mentor’ zijn van je klanten? Zo’n verandering in je mindset kan het makkelijker maken om op social media meer te delen over je expertise. Dan kun je het altijd in relatie tot een ander omschrijven.
- Zorg dat je authentiek blijft in je branding, en dicht bij jezelf. Natuurlijk zorgen foto’s van jezelf voor vertrouwen en betrokkenheid, maar je kunt veel afwisselender je eigenheid laten zien. Wissel persoonlijke foto’s af met andere beelden – met een metafoor bijvoorbeeld, zoals wij de natuur in onze branding verwerken. Je kunt details uit je werk laten zien die waardevol zijn (tools waarmee je werkt, boeken die je inspireren). En in je social posts kun je juist in kleuren en typografie je merk laten zien. Er is zoveel mogelijk!
- Marketing voor je bedrijf kan voelen als iets ‘moeten’, wat in essentie niet bij je past. Deze tips kunnen je helpen om je marketing authentiek te houden, zodat het écht bij je blijft passen.
- Bescheidenheid kan je voorzichtig maken in het ‘niet willen opdringen’ aan je klant. Maar jij hebt de expertise en kennis – dáár mag je voor staan. Dat heeft je klant ook nodig om je te vertrouwen. Werk vanuit verbinding en gelijkheid. Op jouw expertisevlak weet jij meer dan je klant. Je klant verlangt van jou dat je hem of haar daarin ondersteunt (en houd het ook daarbij. Doe geen dingen die je niet goed kunt, besteed de dingen waar je onzeker over bent liever uit. Dat is geen bescheidenheid, maar eerlijkheid.)
- In het verlengde van het ‘niet willen opdringen’ ontdekten we ook dit: als je gelooft in waardevolle relaties op basis van vertrouwen, dan is het ook waardevol om niet alleen je expertise te bieden, maar soms iets extra’s te doen. Iemand te verrassen. Hoe leuk is dat! Zoals je je buurvrouw verrast met een mooi plantenstekje voor in haar tuin. In goede relaties draait het om oprechte aandacht voor een ander: een klein cadeautje, een oprecht compliment, zomaar. Dat geeft een relatie een extra dimensie. (En dat is dus ook branding van je bedrijf. Én het maakt je werk nog leuker!)
- Wie zegt dat je zelf steeds in de spotlights moet staan in je marketing en communicatie? Je kunt ook je klanten aan het woord laten. Als een klant van harte blij is met wat jij voor hem of haar hebt gedaan, dan wil diegene vast ook van harte delen over jullie samenwerking. Bijvoorbeeld op je website of via zijn/haar netwerk.
- Praktische tip: plaats regelmatig een interview met een klant van je op je website en social media (hier vind je een voorbeeld met een klant van ons). Diegene kan goed inhoudelijk iets vertellen over het resultaat van je product of dienst, dat hoeft geen lofzang op jou te zijn.
- Vertrouwen opbouwen, elkaar leren kennen, lukt het best als je persoonlijk contact hebt: écht contact. Plan met mensen fysieke momenten in, offline. En spreek (nieuwe) klanten niet alleen via de mail of telefoon.
- Durf eerlijk en open te zijn over jouw werkwijze. Jouw werkwijze maakt jou als ondernemer uniek. En die unieke visie van jou hebben anderen nodig om te begrijpen hoe jij hen – anders dan je concurrenten – verder kunt helpen. Het is dus essentieel om dit te delen! Hoe weten mensen anders wat jij te bieden hebt?
- Als je vanuit jouw essentie een sterk merk bouwt – in woorden en in beelden – dan heb je een onderscheidende kracht die niemand anders heeft. Je valt beter op én wordt beter onthouden (dit is het Von Restorff-effect).
En, aansluitend op het voorbeeld van het opbouwen van een vriendschap: het laten groeien van je bedrijf (in zichtbaarheid en in bekendheid) heeft tijd nodig. Gun jezelf – en nieuwe klanten – de tijd om jouw bedrijf te mogen leren kennen!
We wensen jou een florerende onderneming toe! Doordat jij jouw krachten benut en inzet voor mensen die dat nodig hebben. Jij mag er zijn met jouw verhaal! Sterker nog, we geloven dat de wereld dat juist nodig heeft: bescheiden ondernemers en eerlijke marketing.
Als je tips en adviezen nodig hebt, om in tekst en beeld te ondernemen vanuit je hart, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Je krijgt handvatten om van jouw missie een betekenisvol merk te maken – online en offline. Met de natuur als grootste inspiratiebron.
Voel je dat het tijd is om jouw expertise of die van je bedrijf beter zichtbaar te maken? Op een professionele, geloofwaardige en stijlvolle manier? Maar ben je zoekende waar je moet beginnen: met een nieuwe huisstijl, andere website of goede contentmarketingstrategie? Dan is onze Business & Brandingsessie interessant voor je!