Essencio Brands - Content-ideeën voor een leiderschapscoach - met het Essencio Contentmodel marketing content tips v2

Content-ideeën voor een leiderschapscoach – met het Essencio Contentmodel

In dit blog lees je allerlei voorbeelden van relevante content voor een leiderschapscoach, passend bij de verschillende fases uit het Essencio Contentmodel. Want het is als ondernemer vaak behoorlijk zoeken naar nieuwe ideeën voor je content en marketing. Het Contentmodel geeft je eindeloze inspiratie. Of je nu diensten verkoopt (zoals coaching, als voorbeeld in dit blog, of therapie), of producten aanbiedt, via een webshop of een fysieke winkel. Door je marketing vanuit het Contentmodel uit te voeren, ontstaat er meer vertrouwen tussen jouw merk en je (potentiële) klanten. En vertrouwen resulteert in verkoop van je diensten.

Lees in dit blog de uitgebreide uitleg over het Essencio Contentmodel en de 6 verschillende stappen en 3 fases.

Voor relevante content-ideeën voor een psychologiepraktijk, is het allereerst van belang om de positionering van je praktijk scherp te definiëren. Voor de content-ideeën in dit blog gaan we uit van een ervaren leiderschapscoach, gespecialiseerd in communicatie en gedrag. Bij iedere stap van het contentmodel, lees je eerst de behoefte van de potentiële klant. Daaronder vind je inspiratie voor contentideeën om deze klant te inspireren en/of informeren. Met als doel deze klant verder te helpen en vertrouwd te laten raken met je praktijk en je diensten.

Essencio Contentmodel - bouw aan verbinding en vertrouwen met potentiële klanten - model voor marketing branding contentmarketing
Het Essencio Contentmodel bestaat uit 6 stappen, opgedeeld in 3 fases

FASE A – kennismaken en vinden
Vanuit deze fase communiceer je als je graag wilt dat meer nieuwe klanten kennismaken met jouw bedrijf.

STAP 1: AANLEIDING
Welk probleem heeft de potentiële klant rondom dit onderwerp? Hij of zij zoekt naar informatie of inspiratie over dit thema.

Mindset potentiële klant leiderschapscoach: Ik word geprikkeld om op zoek te gaan naar informatie, zoals:

  • Ik verlang ernaar om een sterkere leider te worden.
  • Ik wil graag leren welke leiderschapsstijl bij me past en hoe ik die kan toepassen.
  • Er is gedoe in mijn team wat ik graag wil oplossen.
  • Hoe kan mijn team beter onderling leren communiceren?

Branding en marketing leiderschapscoach: Prikkel en inspireer de (potentiële) klant met relevante informatie

  • Een reeks van 6 social posts waarin steeds een ander kenmerk van een sterke leider wordt toegelicht.
  • Een video op de website waarin verschillende soorten leiderschapsstijlen worden besproken.
  • Een blog op de website over hoe je door open en eerlijk met elkaar in gesprek te gaan, issues oplost in je team.
  • Een e-book over het belang van goede onderlinge communicatie in een team, met inzicht in verschillende communicatiestijlen.

STAP 2: TEGENZIN
Wat zijn mogelijke weerstanden van je potentiële klant, die hem/haar weerhouden om meer informatie over dit onderwerp te willen lezen?

Mindset potentiële klant leiderschapscoach: Ik ervaar weerstand of tegenzin om op zoek te gaan naar informatie

  • Ik vind het spannend om aan mijn leiderschapsvaardigheden te werken: heb ik het wel in me om een sterke leider te zijn?
  • Het is kwetsbaar om aan mijn eigen leiderschap te werken.
  • Ik heb al zo weinig tijd, weegt de tijdsinvestering wel op tegen de resultaten?
  • Hoe krijg ik dit budget los bij mijn directeur?

Branding en marketing leiderschapscoach: Prikkel en inspireer de (potentiële) klant met relevante informatie

  • Een podcastaflevering waarin bekende misvattingen over sterke leiders worden besproken en weerlegd. Door een realistischer en toegankelijker beeld te schetsen van sterke leiders, neem je onzekerheid weg.
  • Een blog waarin de spanning en kwetsbaarheid erkent worden. Bied perspectief: iedere topsporter heeft een coach, dat vinden we ook niet zwak.
  • Een social post over de effecten van het ontwikkelen van je leiderschap, zoals effectiever werken.
  • Een tekst op de website over de effecten van een coachingstraject wat het de investering waard maakt, voor jezelf maar vooral voor de hele organisatie, omdat je als leider een voorbeeld bent.

FASE B – verbinden en interesseren
Vanuit deze fase communiceer je als je graag wilt dat (nieuwe) klanten zich met jouw bedrijf en missie verbinden.

STAP 3: ONTMOETING
Treed op als mentor, als oprechte helper. Waarom ben jij een expert in je vak? En wat is je aanbod en werkwijze, en waarom is dat relevant?

Mindset potentiële leiderschapscoach: Ik zoek hulp van iemand met veel verstand van leiderschap, persoonlijke groei en organisatie-ontwikkeling. Iemand die mij kan uitdagen en aanmoedigen om een betere leider te worden.

Branding en marketing leiderschapscoach: Treed op als mentor, als oprechte helper

  • Blogs met herkenbare praktijkverhalen, waarin een hulpvraag van een andere klant/leider én de oplossing worden beschreven. De waarde en impact van de coaching worden zichtbaar en versterkt door persoonlijke citaten van een van zijn klanten.
  • Het aanbod voor leiders duidelijk uitleggen: waarom is leiderschapscoaching belangrijk? Hoe ziet de werkwijze eruit? Wat kun je van de leiderschapscoach verwachten? Wat zijn ervaringen van andere leiders met deze coaching?
  • Een professionele pagina over de leiderschapscoach: wie is deze coach? Wat is de achtergrond en expertise, voor welk soort organisaties werkt hij? Wat is zijn missie voor leiders? En wat zeggen andere leiders over zijn werkwijze?

STAP 4: VERGELIJKING
Hoe onderscheid jij je van anderen? Mensen kunnen nog nét niet overtuigd zijn, en gaan jouw aanbod, maar ook je werkwijze, vergelijken met dat van je concurrenten. Onderscheid je van anderen, van je directe concurrenten én je contentconcurrenten.

Mindset potentiële klant leiderschapscoach: Is deze mentor te vertrouwen? Wat zeggen anderen?
Tijdens een zoektocht via Google (gezocht op: ervaren leiderschapscoach) kom ik tientallen coaches tegen. De één werkt dichterbij, de ander is wat goedkoper, bij de volgende krijg ik een interessante masterclass cadeau. Welke coach past het beste bij mij?

Branding en marketing leiderschapscoach: Onderscheid je van anderen, van je concurrenten én je contentconcurrenten

  • Een blog of video waarin de coach iets vertelt over zijn persoonlijke uitdagingen op het gebied van leiderschap, hoe dat hem heeft gevormd en hoe dit leidde tot zijn coachingsaanbod. Dit zorgt voor persoonlijke connectie en authenticiteit. Reviews delen van andere klanten die een coachingstraject hebben gedaan en daarin vertellen over de expertise en prettige begeleiding van de coach.

FASE C – vertrouwen en activeren
Vanuit deze fase communiceer je als je ervoor wilt zorgen dat (nieuwe) klanten jouw bedrijf en jou als expert vertrouwen, en actief contact met je zoeken.

STAP 5: BELONING

De potentiële klant is overtuigd en voelt zich vertrouwd met jouw bedrijf. Hoe beloon jij het vertrouwen van je potentiële klanten? Mensen zijn overtuigd dat jij hét bedrijf bent waar ze de beste informatie/inspiratie (en daarmee producten/diensten) rondom dit onderwerp kunnen vinden. Ze staan ervoor open om ‘geactiveerd’ te worden. Dat kan in de aanschaf van een product of dienst, maar dat hóeft niet. Het belangrijkste voor nu: ze hebben vertrouwen in je. En dat is ontzettend waardevol!

Mindset potentiële leiderschapscoach: Ik waardeer de informatie/inspiratie van dit merk

  • Ik volg deze coach op LinkedIn.
  • Ik schrijf me in voor de nieuwsbrief om eerst nog meer informatie op te doen.
  • Ik neem contact op met deze coach voor een kennismakingsgesprek over het coachingstraject.

Branding en marketing leiderschapscoach: Waardeer het vertrouwen van je (potentiële) klant

  • Inspireer huidige en nieuwe volgers met interessante tips en verhalen over leiderschap.
  • Bied een nieuwe abonnee een waardevol e-book aan over leiderschapsontwikkeling aan.
  • Beloon dit prille vertrouwen van deze potentiële klant door een mooie zakelijke planner of notitieboek cadeau te doen na afloop van het kennismakingsgesprek.

STAP 6: VERRIJKING
De potentiële klant heeft vertrouwen in jou, en voelt zich verrijkt door de informatie en inspiratie die je biedt. Er ontstaat interesse in je product of dienst, en er wordt een connectie aangegaan om met je in contact te blijven. Connectie maken kan op verschillende manieren: de potentiële klant is klant geworden óf heeft zich aangemeld voor je nieuwsbrief, of volgt je op LinkedIn. Hoe verrijk jij je klanten, zodat ze (vaker) bij je terugkomen?

Mindset klant leiderschapscoach: Ik heb iets met de informatie van dit merk gedaan, zoals:

  • Ik besluit een coachingstraject aan te gaan.
  • Ik deel een interessant blog van de leiderschapscoach via mijn LinkedIn-netwerk.
  • Ik schrijf een referentie na afloop van een coachingstraject.
  • Ik beveel deze leiderschapscoach aan bij andere leiders in mijn netwerk.

Branding en marketing leiderschapscoach: Ga een blijvende connectie aan met je (potentiële) klant

  • Als dank voor het vertrouwen in het coachingstraject, volgt een halfjaar later nog een extra sessie.
  • Deel blijvende, waardevolle tips en verhalen op LinkedIn en via de nieuwsbrief.
  • Hartelijk bedanken en in contact blijven per mail of telefoon, zodat je op de hoogte blijft van hoe het gaat.

Hopelijk heb je door dit blog nieuwe ideeën opgedaan voor relevante content voor je coachpraktijk. Wil je uitgebreider geïnspireerd raken om je marketing vanuit het Contentmodel toe te passen? Ontdek dan ons werkboek ‘Meer klanten zonder roeptoeteren’ dat je helpt meer relevante content te ontwikkelen, en je praktijk te positioneren vanuit verbinding en vertrouwen.

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Wanneer kies ik voor professionele branding? Essencio Brands_Margreet Kattouw_
Branding en strategie

Wanneer kies je voor professionele branding? De 6 belangrijkste redenen

Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, ...
Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...
Essencio_Brands_voorbeelden mooie websites professioneel stijlvol kernwaarden essentie branding website design
Branding en strategie

5x voorbeelden voor een nieuwe mooie, professionele website

De website van je bedrijf is het hart van je merk Je bent op zoek naar een nieuwe website die professioneel en ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.