Essencio Brands - Content-ideeën voor een webshop online shop - met het Essencio Contentmodel marketing content tips

Content-ideeën voor een webshop – met het Essencio Contentmodel

In dit blog lees je allerlei voorbeelden van relevante content voor een webshop, passend bij de verschillende fases uit het Essencio Contentmodel. Want het is als ondernemer vaak behoorlijk zoeken naar nieuwe ideeën voor je content en marketing. Het Contentmodel geeft je eindeloze inspiratie. Of je nu diensten verkoopt (zoals coaching of therapie), of producten aanbiedt, via een webshop – zoals in dit voorbeeld – of een fysieke winkel. Door je marketing vanuit het Contentmodel uit te voeren, ontstaat er meer vertrouwen tussen jouw merk en je (potentiële) klanten. En vertrouwen resulteert in verkoop van je diensten.

Lees in dit blog de uitgebreide uitleg over het Essencio Contentmodel en de 6 verschillende stappen en 3 fases.

Voor relevante content-ideeën voor een psychologiepraktijk, is het allereerst van belang om de positionering van je praktijk scherp te definiëren. Voor de content-ideeën in dit blog gaan we uit van een webshop met betekenisvolle stationery. (Zelf hebben we ook zo’n webshop :)) Bij iedere stap van het contentmodel, lees je eerst de behoefte van de potentiële klant. Daaronder vind je inspiratie voor contentideeën om deze klant te inspireren en/of informeren. Met als doel deze klant verder te helpen en vertrouwd te laten raken met je praktijk en je diensten.

Essencio Contentmodel - bouw aan verbinding en vertrouwen met potentiële klanten - model voor marketing branding contentmarketing
Het Essencio Contentmodel bestaat uit 6 stappen, opgedeeld in 3 fases

FASE A – kennismaken en vinden
Vanuit deze fase communiceer je als je graag wilt dat meer nieuwe klanten kennismaken met jouw bedrijf.

STAP 1: AANLEIDING
Welk probleem heeft de potentiële klant rondom dit onderwerp? Hij of zij zoekt naar informatie of inspiratie over dit thema.

Mindset potentiële klant webshop: Ik word geprikkeld om op zoek te gaan naar informatie, zoals:

  • Ik zoek een nieuwe agenda voor [jaartal].
  • Ik zoek een betekenisvol cadeau voor een dierbare.
  • Ik zoek een mooie poster met quote voor aan de muur.

Branding en marketing webshop: Prikkel en inspireer de (potentiële) klant met relevante informatie

  • Foto’s en video’s van de nieuwe agenda’s op alle marketingkanalen.
  • Een blog met 7 tips voor betekenisvolle cadeaus voor dierbaren.
  • Foto’s en video’s van interieurs met stijlvolle posters uit de webshop.

STAP 2: TEGENZIN
Wat zijn mogelijke weerstanden van je potentiële klant, die hem/haar weerhouden om meer informatie over dit onderwerp te willen lezen?

Mindset potentiële klant webshop: Ik ervaar weerstand of tegenzin om op zoek te gaan naar informatie

  • Wordt mijn bestelling op tijd verzonden?
  • Moet ik veel verzendkosten betalen?
  • Is het product ook ergens anders goedkoper te verkrijgen?

Branding en marketing webshop: Prikkel en inspireer de (potentiële) klant met relevante informatie

  • Informatie in de webshop en op social media over verzendtijd en verzendkosten.
  • Informatie over de waarde van ieder product (zorgvuldig en met aandacht gemaakt).
  • Kijkje achter de schermen: wie zijn de makers die de producten met aandacht maken en verzenden?

FASE B – verbinden en interesseren
Vanuit deze fase communiceer je als je graag wilt dat (nieuwe) klanten zich met jouw bedrijf en missie verbinden.

STAP 3: ONTMOETING
Treed op als mentor, als oprechte helper. Waarom ben jij een expert in je vak? En wat is je aanbod en werkwijze, en waarom is dat relevant?

Mindset potentiële webshop: Ik zoek een webshop waar aandacht is voor detail 

Branding en marketing webshop: Treed op als mentor, als oprechte helper

  • De gezichten en makers achter de webshop laten zien met hun missie voor het ontwikkelen van deze producten.
  • Het verhaal achter de producten delen.

STAP 4: VERGELIJKING
Hoe onderscheid jij je van anderen? Mensen kunnen nog nét niet overtuigd zijn, en gaan jouw aanbod, maar ook je werkwijze, vergelijken met dat van je concurrenten. Onderscheid je van anderen, van je directe concurrenten én je contentconcurrenten.

Mindset potentiële klant webshop: Is deze mentor te vertrouwen? Wat zeggen anderen?
Tijdens een zoektocht via Google kom ik ook andere webshops tegen met soortgelijke producten

Branding en marketing webshop: Onderscheid je van anderen, van je concurrenten én je contentconcurrenten

  • Reviews van andere klanten die producten eerder hebben gekocht en aanbevelen (via webshop, Google en social media).
  • Reviews van andere klanten over de onderscheidende kracht van deze webshop (via webshop, Google en social media).

FASE C – vertrouwen en activeren
Vanuit deze fase communiceer je als je ervoor wilt zorgen dat (nieuwe) klanten jouw bedrijf en jou als expert vertrouwen, en actief contact met je zoeken.

STAP 5: BELONING

De potentiële klant is overtuigd en voelt zich vertrouwd met jouw bedrijf. Hoe beloon jij het vertrouwen van je potentiële klanten? Mensen zijn overtuigd dat jij hét bedrijf bent waar ze de beste informatie/inspiratie (en daarmee producten/diensten) rondom dit onderwerp kunnen vinden. Ze staan ervoor open om ‘geactiveerd’ te worden. Dat kan in de aanschaf van een product of dienst, maar dat hóeft niet. Het belangrijkste voor nu: ze hebben vertrouwen in je. En dat is ontzettend waardevol!

Mindset potentiële webshop: Ik waardeer de informatie/inspiratie van dit merk

  • Ik volg deze webshop op Instagram of Pinterest.
  • Ik schrijf me in op de nieuwsbrief van deze webshop.
  • Ik koop een product.

Branding en marketing webshop: Waardeer het vertrouwen van je (potentiële) klant

  • Via social media inspirerende posts delen en praktische tips over de producten.
  • Eens per maand een gratis download per mail sturen, met stijlvolle achtergrond voor telefoon of als bureaublad.

STAP 6: VERRIJKING
De potentiële klant heeft vertrouwen in jou, en voelt zich verrijkt door de informatie en inspiratie die je biedt. Er ontstaat interesse in je product of dienst, en er wordt een connectie aangegaan om met je in contact te blijven. Connectie maken kan op verschillende manieren: de potentiële klant is klant geworden óf heeft zich aangemeld voor je nieuwsbrief, of volgt je op LinkedIn. Hoe verrijk jij je klanten, zodat ze (vaker) bij je terugkomen?

Mindset klant webshop: Ik heb iets met de informatie van dit merk gedaan, zoals:

  • Ik koop een product in de webshop.
  • Ik deel een interessant blog via social media.
  • Ik schrijf een review over het product.
  • Ik beveel deze webshop aan bij vrienden.

Branding en marketing webshop: Ga een blijvende connectie aan met je (potentiële) klant

  • Blijvende, waardevolle tips en verhalen op social media en via de nieuwsbrief.
  • Af en toe een extra download of leuke korting.

Hopelijk heb je door dit blog nieuwe ideeën opgedaan voor relevante content voor je webshop. Wil je uitgebreider geïnspireerd raken om je marketing vanuit het Contentmodel toe te passen? Ontdek dan ons werkboek ‘Meer klanten zonder roeptoeteren’ dat je helpt meer relevante content te ontwikkelen, en je praktijk te positioneren vanuit verbinding en vertrouwen.

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Wanneer kies ik voor professionele branding? Essencio Brands_Margreet Kattouw_
Branding en strategie

Wanneer kies je voor professionele branding? De 6 belangrijkste redenen

Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, ...
Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...
Essencio_Brands_voorbeelden mooie websites professioneel stijlvol kernwaarden essentie branding website design
Branding en strategie

5x voorbeelden voor een nieuwe mooie, professionele website

De website van je bedrijf is het hart van je merk Je bent op zoek naar een nieuwe website die professioneel en ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.