Essencio Brands - waarom positionering voor je belangrijk is met voorbeelden van sterke goede positionering kiezen - branding contentmarketing

Het belang van een duidelijke positionering voor je bedrijf

‘Als ik op jullie website lees over ondernemen vanuit je hart en kracht, en over branding vanuit verbinding en vertrouwen.. Ja dan voel ik, dit is echt wat ik zoek!’

Een ondernemer aan de telefoon die hulp zoekt bij zijn positionering en branding. Hij weet goed wat hij wil, waar zijn kracht ligt. Maar hoe maakt hij dat zichtbaar? Visueel, en inhoudelijk?

De teksten en beelden op onze website helpen hem in ieder geval in die zoektocht. Hij wil graag een afspraak maken voor een Business & Brandingsessie. Fijn dat we hem mogen helpen! En ook waardevol om terug te horen dat hij zich zo aangesproken voelt.

Want hoe scherper je kiest wat je doet, voor wie je dat doet en hoe je dat doet, hoe duidelijker je bent voor je klant. En hoe sneller je klant jouw bedrijf vertrouwt. Onduidelijke communicatie is de grootste reden dat mensen je bedrijf niet weten te vinden. Maar een merk met een onderscheidend verhaal in een onderscheidende uitstraling, wordt eerder opgemerkt én beter onthouden. Dit is het Von Restorff-effect.

Durven kiezen: zo belangrijk is je positionering

We hebben het altijd met ondernemers over positionering. Wie ben jij en wat breng jij? Wie is je doelgroep en wie zijn je concurrenten? Welke verhalen en sfeer deel je? Veel ondernemers willen voor veel mensen van betekenis zijn. Maar er wordt wel gezegd: ‘Als je alles bent voor iedereen.. Dan ben je niets voor niemand’. Iets zachter gezegd: kiezen is gekozen worden. En dat zien we: durven kiezen laat je bedrijf sneller groeien.

Het kiezen van een positie (je positionering) helpt je om een onderscheidende, relevante boodschap over te brengen aan je potentiële klant. Jouw positionering is de schakel tussen jouw expertise en de belevingswereld van je klant. Je positioneert je dus niet alleen voor jezelf, maar vooral zodat je klant begrijpt waarvoor hij of zij bij jou terecht kan.

Zie je positionering niet als beperkte keuze voor je bedrijf. Maar als commitment, om anderen de ruimte te geven jou te leren kennen.

Dat het heel spannend is om te kiezen, dat ervaren wij ook! Toen we in 2018 Essencio lanceerden, deden we dat vanuit één merk en één website. We bundelden daar onze krachten van ontwerp, content en de creatie van producten en verhalen op één platform. Dat klopte voor toen, omdat we één team waren met dezelfde missie, maar het begon steeds meer te schuren. De producten en diensten verschilden, en de tone of voice ook. Maar toch, twee kanalen.. Geeft dat niet teveel overlap? Of verwarring? En werk? Voorzichtig maakten we een uitstapje, met een business-nieuwsbrief en op Instagram. En we voelden direct dat dat klopte. Onze inspiratie begon meer te stromen, én klanten begrepen onze boodschappen beter. Vandaar dat we nu ook twee websites hebben, met beiden een eigen positionering:

> Een voor ons bureau, daar bevind je je nu :). Vanuit de essentie, maken we van jouw missie een sterk merk. Door effectieve branding en inspirerende magazines.
> En eentje voor onze webshop Essencio.nl. Daar vind je stijlvolle producten die je leven verrijken, met natuur, onthaasting en klein geluk.

Op beide websites worden we nu beter gevonden door de juiste klanten. Tip: in dit blog lees je meer over de positionering van deze twee merken.

“The world is shaped by two things — stories told and the memories they leave behind.” 

Hoe weet je welke positionering de beste is?

Durven kiezen is spannend. En vervolgens die keuze gaan uitdragen óók. Want hoe weet je of de keuze die je maakt de beste keuze is? Helaas weet je dat niet zeker. Dat heb je eerst te ondervinden.

Maar wat helpend is: zie een keuze voor je positionering niet als beperking. ‘Als ik voor klant A kies, ben ik bang dat ik andere leuke klanten misloop’. Zie je positionering als commitment. Het doel is niet om jou te beperken – het doel is dat een ander jou herkent. Waardoor je mensen aanspreekt en aan je verbindt. Je zit niet ‘vast’ aan je positionering. Het is een keuze die je nu maakt, omdat deze voor nu het beste past. En je hebt deze positionering een tijd vast te houden, om anderen de ruimte te geven jou te leren kennen.

Hoe bepaal je de positionering van je bedrijf?

Hoe duidelijker jij je (bedrijf) positioneert, hoe sneller je wordt opgemerkt en hoe beter je onthouden wordt.

Kijk bijvoorbeeld eens naar jouw titel op LinkedIn. En naar de eerste zin waar je oog op valt als je jouw website bezoekt. Wat staat daar?

Idealiter staat op die plekken jouw hoofdboodschap van je bedrijf: je positionering. Dat is de eerste, en daarmee belangrijkste, zin waarmee je binnenkomt in het hoofd van mensen.

Een sterke positionering heeft in één zin het volgende in zich: wat je doet, voor wie je dat doet en wat het resultaat is.

Jouw positionering is de schakel tussen jouw expertise en de belevingswereld van je klant.

Voorbeelden van goede en minder goede positionering van je bedrijf

Een sterke positionering van je bedrijf, bevat zoveel mogelijk waardevolle informatie, in zo min mogelijk woorden.

Voorbeelden van een sterke positionering:

  • Psycholoog en executive coach – Werkt met leiders en professionals aan meer menselijkheid
  • Architect met focus op duurzame ontwerpen, voor gemeenten en provincies
  • Bed & Breakfast-eigenaar – Ervaar rust op onze minimalistische B&B in de duinen van Noord-Holland
  • Wandel & natuurcoach – Coacht vrouwen in beweging naar een creatiever leven
  • Executive coach met specialisatie in communicatie en gedrag – Voor managers die effectief willen leidinggeven
  • Eigenaar boekwinkel in Utrecht – Verkoper van boeken over zingeving, voor mensen die op zoek zijn naar een zinvoller leven
  • Fotograaf voor authentieke ondernemers – Brengt jouw verhaal persoonlijk in beeld

Deze voorbeelden lijken misschien eenvoudig omschreven. En gelukkig maar! Want dan kunnen mensen je boodschap goed begrijpen.

Tegelijk is het een hele kunst om al die ingrediënten te vangen tot een logische, kloppende zin. Let maar eens op de titels van mensen uit je LinkedIn-netwerk. Of op die eerste zinnen op een website. Veel boodschappen zijn vaak te breed, hebben teveel concurrentie of zijn te weinig zeggend, zoals:

  • Creatieve duizendpoot voor ondernemers (Wat doe je precies? En voor welk soort ondernemers?)
  • Ik breng jouw organisatie in beweging (Wat voor beweging breng je? Wat doe je precies? En wat heeft je organisatie aan ‘beweging’?)
  • Coaching voor meer rust (Wat voor soort coaching bied je? Voor wie? Wat voor soort rust bied je?)
  • EMDR-therapeut (Voor wie? Wat is het resultaat?)
  • Energieke verbinder (Voor wie? Wat doe je precies? Wat is het resultaat?)
  • Oprichter en eigenaar (Van wat? Voor wie? Wat doe je precies? Wat is het resultaat?)

Je eigen positionering bepalen en schrijven

Wil je zelf aan de slag met een duidelijke positionering voor je bedrijf? Pak pen en papier en schrijf voor jezelf eens op:

  • Wat doe je?
  • Vanuit welke missie?
  • Voor wie doe je dat het liefst?
  • Wat is het resultaat van wat je doet?

Probeer deze antwoorden zo bondig mogelijk aan elkaar te knopen. Zit er overlap in één van de antwoorden? Als het lukt, vang je positionering in één zin. Dat is een hele kunst weten we uit ervaring :). Maar het is een waardevolle oefening voor jezelf om meer grip te krijgen op de belangrijkste boodschap die je te delen hebt. Een boodschap waarmee je de brug slaat tussen de mindset van je klant, en jouw expertise.

Heb je je positionering eenmaal in woorden gevangen? Dan zien we ook veel gebeuren dat ondernemers die positionering regelmatig aanpassen. Vaak komt dat voort uit angst merken we, omdat ze zich afvragen of hun positionering wel duidelijk genoeg is. Maar: jouw bedrijf wordt een sterker merk als je jouw boodschap een tijd vasthoudt, in plaats van continu te wijzigen. Ons advies is om een nieuwe positionering minimaal 1,5 jaar vol te houden.

En ja, het is een hele uitdaging om al jouw werk en expertise in één zin te vangen. Dat past vaak niet zoals je het zou willen. Maar gelukkig hoeft ook niet álles erin te staan. Daar heb je je content voor: de teksten en beelden op je website, social media en nieuwsbrieven. Allemaal kanalen waarin je de gelaagdheid van jouw bedrijf en expertise nog veel beter naar voren kunt brengen.

Heb je hulp nodig bij je positionering?  Een Business & Brandingsessie biedt focus op de positionering van je bedrijf. In die sessie stellen we veel vragen om tot de essentie van je bedrijf te komen en luisteren we naar wat je te delen hebt. We zullen het niet nalaten kritisch te zijn als we denken je daarmee te helpen. Zoals over je bedrijfsnaam of marketingstrategie. Want we hebben een grote drive om jouw bedrijf écht verder te helpen. Zodat je meer betekenis geeft aan deze maatschappij.

Wil je vaker dit soort blogs ontvangen, over sterke branding en eerlijke marketing voor je bedrijf? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. We ontmoeten je graag!

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Wanneer kies ik voor professionele branding? Essencio Brands_Margreet Kattouw_
Branding en strategie

Wanneer kies je voor professionele branding? De 6 belangrijkste redenen

Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, ...
Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...
Essencio_Brands_voorbeelden mooie websites professioneel stijlvol kernwaarden essentie branding website design
Branding en strategie

5x voorbeelden voor een nieuwe mooie, professionele website

De website van je bedrijf is het hart van je merk Je bent op zoek naar een nieuwe website die professioneel en ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.