Je weet waar je heen wilt met je bedrijf. Je weet dat het slim is om zichtbaar te zijn, zodat je potentiële klanten duidelijk kunt maken wat jij te bieden hebt. Niet alleen in zakelijke informatie, maar ook door middel van inspiratie, bijvoorbeeld in blogs of via social media. Maar je blijft zoeken naar informatie die echt bij je past én effect heeft. Je blogs en social posts voelen als ‘losse flodders’. Of je denkt: zitten mensen nu echt op míjn verhaal te wachten?
Om met die laatste vraag te beginnen: Ja, als jij met hart en ziel achter je product of dienst staat, dan zitten mensen op jouw verhaal te wachten. Lees ook dit blog over waarom het verhaal van jouw bedrijf of organisatie onmisbaar is.
We willen je graag laten kennismaken met het Essencio Contentmodel, dat je handvatten biedt bij je branding en marketing. Als we het hebben over branding, dan bedoelen we alle uitingen in woord en beeld – in content en design – die jouw merk vertegenwoordigen. Van je websiteteksten tot social posts, van je nieuwsbrief tot een flyer.
Wat is het Essencio Contentmodel?
Het Essencio Contentmodel helpt je om je branding en marketing strategisch en relevant te maken voor je potentiële klanten. Het helpt je in je content en in je design om efficiënte en doeltreffende content te creëren die tijdloos is. Zodat je informatie en inspiratie gaat delen die het leven van mensen verrijkt. Waardoor er vertrouwen ontstaat tussen jouw bedrijf en (potentiële) klanten. En daarmee verkoop.
Als je als bedrijf producten of diensten aanbiedt, dan ben je op zoek naar geïnteresseerde klanten. Je gaat aan de slag met marketing en sales om je producten of diensten te verkopen. Maar we zien vaak dat ondernemers marketingtrucs en verkooppraatjes inzetten als doel op zich. In de hoop dat het ook voor hen werkt. Niet vanuit de overtuiging dat deze manier echt het best passend is voor hen.
Met dit model houd je de aandacht van je klant vast
Dat kan ook anders. In onze marketing en communicatie streven we naar relatie-opbouw. Communiceren over je producten of diensten, zodat er vertrouwen ontstaat, een relatie van mens tot mens.
En hoe communiceren mensen het liefst? Via verhalen.
Sinds mensenheugenis delen we verhalen met elkaar. Van Bijbelverhalen tot Disney-films; het is wetenschappelijk bewezen dat verhalen beter worden onthouden dan kale feiten en cijfers.
Als je een verhaal volgens The Hero’s Journey opbouwt, dan blijven mensen zolang mogelijk geboeid.
Nu zijn er natuurlijk uiteenlopende verhalen en verschillende vertelvormen van verhalen. In 1948 heeft de Amerikaanse mytholoog Joseph Campbell ontdekt hoe je de aandacht van mensen voor een verhaal zolang mogelijk vasthoudt. Hij ontwikkelde daar een model voor: The Hero’s Journey. Als je een verhaal opbouwt volgens de stappen uit zijn model, dan blijven mensen zo lang mogelijk geboeid.
Storytelling in je marketing met het Essencio Contentmodel
De verhaallijn kort samengevat, gaat als volgt: de held uit het verhaal loopt tegen een probleem aan. Hij zoekt daarvoor een oplossing. Hij komt een mentor tegen die hem verder helpt. Maar om tot de oplossing te komen, moet hij eerst allerlei vijanden verslaan. Gelukkig lukt hem dat! Hij wordt beloond voor het verslaan van zijn tegenstanders. Hij vindt de oplossing voor zijn probleem en voelt zich verrijkt. (Tip: bekijk binnenkort een willekeurige Disney-film en herken het patroon!)
Als ondernemer of organisatie streef je daar ook naar: je klanten aan je binden en geboeid houden bij de ontwikkelingen van je bedrijf. Daarom is The Hero’s Journey de basis van ons Contentmodel.
Wie is de held van jouw bedrijf? Als het goed is ben jij dat niet zelf, maar is jouw klant dat. Jouw werk heeft waarde, doordat jouw klant je die waarde toekent. En jouw klant doorloopt, net als de ‘hero’ uit The Hero’s Journey deze verschillende fases. Hij heeft een probleem en zoekt de oplossing naar verrijking van zijn leven.

Het Essencio Contentmodel: bouw aan verbinding en vertrouwen met (potentiële) klanten
The Hero’s Journey is een uitgebreid model van 12 stappen. Om het ook voor ondernemers zoals jij overzichtelijk en behapbaar te houden, hebben we het model van Joseph Campbell teruggebracht naar de 6 meest essentiële stappen, opgedeeld in 3 opeenvolgende fases van kennismaken, verbinden en vertrouwen.
Dit Contentmodel biedt meer dan een leidraad voor storytelling. Als jij content creëert vanuit het Contentmodel, dan communiceer je niet alleen vanuit je eigen behoeften (dan verval je al snel in het willen zenden van informatie, omdat jij jouw product verkocht wilt hebben). Maar dan ga je communiceren vanuit de interesses en behoeften van jouw klant, zodat er een relatie ontstaat. En vanuit vertrouwen ontstaat verkoop.
TIP: Ga zelf met het Contentmodel aan de slag in ons praktische, luxe werkboek ‘Meer klanten zonder roeptoeteren’
Met gebruik van het Contentmodel, denk je niet meer: waar gaat mijn volgende Instagram-post over? Maar: welke content wil mijn klant lezen, kijken of beluisteren?
Je denkt dan niet meer: wat zal ik over mijn product communiceren? Maar: dit is hoe mijn product het leven van mensen verrijkt.

In 3 fases en 6 stappen naar verbinding en vertrouwen
Hieronder volgen – in het kort – de 3 fases en 6 stappen uit het Essencio Contentmodel. In een volgend blog gaan we hier dieper op in.
De fase van KENNISMAKEN
1. Beschrijf de aanleiding van de zoektocht van een potentiële klant. Wat is zijn/haar dilemma, waar worstelt hij mee? Leef je in die mindset in en benoem en erken deze dilemma’s.
2. Leef je in in de mogelijke weerstanden van je potentiële klant en benoem en erken deze weerstanden.
De fase van VERBINDEN
3. Treed op als mentor, als oprechte helper. Deel over je expertise en deel je aanbod: hoe kun jij mensen praktisch verder helpen? Wat kan jij wat zij niet zelf kunnen?
4. Deel ervaringen en reviews van andere klanten, over het resultaat van jouw aanpak, werkwijze en/of product. Je mag je klanten hier gerust om vragen.
De fase van VERTROUWEN
5. Beloon je potentiële klanten voor hun vertrouwen: waardeer ze, met oprechte aandacht of een klein cadeau (als dank voor hun inschrijving op je nieuwsbrief bijvoorbeeld, maar zorg wel altijd dat je inhoud biedt).
6. Bouw aan blijvend contact, blijf je (potentiële) klanten boeien met relevante informatie – en doe af en toe iets extra’s (een spontaan telefoontje, een uurtje sparren).
Meer weten over dit Contentmodel? In dit blog worden de 3 fases en 6 stappen verder uitgelicht. Mét concrete voorbeelden, zodat je aan de slag kunt.
Wil je zelf met het Contentmodel aan de slag voor je bedrijf? Ontdek dan ons werkboek over het Contentmodel – ‘Meer klanten zonder roeptoeteren’
Tot slot: waarom wij geloven in dit Contentmodel voor de marketing van je bedrijf
Het Essencio Contentmodel is door onszelf ontwikkeld; inhoudelijk en visueel. De basis is The Hero’s Journey van Joseph Campbell. Er zijn ook andere contentmarketeers en bureaus die met dit model werken, maar dan net even anders. Zo wordt ook weleens de link gelegd tussen The Hero’s Journey en de klantreis. Het principe: iemand is geen klant > iemand wordt klant, en doet daadwerkelijk een aankoop. Daarover lees je bijvoorbeeld hier. Wij vinden dit te kort door de bocht; zo redeneren dwingt je al gauw tot verkoperige content en salesfunnels.
Ons model lijkt meer op de ‘Audience journey’ ontwikkeld door Carlijn Postma van The Post. Dit model volgt de 12 stappen van Joseph Campbell vanuit het uitgangspunt van het vinden en boeien van mensen – niet omdat jij dat als verteller hebt bedacht, maar omdat je publiek het wil horen. Voor kleinere ondernemers met wie wij werken vinden we dit model echter te uitgebreid en daardoor complex.
Daarom hebben we dit eigen model ontwikkeld, waarin we de 12 stappen van The Hero’s Journey hebben teruggebracht naar de 6 meest essentiële stappen, in 3 fases van kennismaken, verbinden en vertrouwen.
Wil je op strategische wijze aan de slag met de totale branding van je bedrijf? Dus niet alleen relevante inhoud delen, maar ook een goede huisstijl, uitgebreide beeldbank en vindbare website? Bekijk dan ons uitgebreide Brandingpakket. Hierin starten we bij de essentie van je bedrijf, en van daaruit ontwikkelen we een logo, huisstijl, website en uitgebreide strategie voor de kanalen waarop je actief bent. Want goede branding geeft je bedrijf groei, stabiliteit, rust, verbinding en vertrouwen voor de toekomst.