Hoe laat je je bedrijf groeien zonder marketingtrucs?

Eén van mijn favoriete programma’s is de Keuringsdienst van Waarde. Journalistiek inhoudelijk goed onderbouwd, met een humoristische knipoog. Het gaat over alledaagse producten uit de supermarkt die we, soms zonder nadenken, in ons boodschappenmandje leggen. Van die producten worden in dit programma de gecreëerde marketingbubbels doorgeprikt.

Hoe mensen heel snel in marketing- en reclametrucs trappen

Zo bekijk ik een aflevering over nieuwe groenten en fruit in het schap van Albert Heijn: buitenbeentjes. Groenten en fruit (klasse 2) die net niet mooi genoeg zijn voor de reguliere verkoop (klasse 1) in Nederland. Maar wél net zo lekker. ‘Weggooien is zonde’, vermeldt Albert Heijn op de verpakking*. Terwijl… Deze groenten en fruit uit klasse 2 blijken niet te worden weggegooid. Maar worden verwerkt in zakjes gesneden groenten, in soepen of op pizza’s.

De term ‘buitenbeentjes’ dekt de lading dus niet. En het blijkt dat de échte buitenbeentjes eigenlijk de boeren zijn. De telers van de groenten en het fruit. Zij produceren namelijk klasse 1 groenten en fruit. Daar krijgen ze naar uitbetaald. Een kilo paprika in klasse 1 levert nog wel een euro op. Maar voor een kilo paprika in klasse 2, krijgt de boer slechts een paar cent. Albert Heijn verkoopt de buitenbeentjes met nauwelijks een verschil in prijs tussen de klasse 1- of klasse 2-paprika’s. Als consument in de supermarkt heb je hier geen idee van…

Dit is ook een interessante aflevering, over ‘clean labels’. Omdat steeds meer consumenten E-nummers vermijden, hebben producenten iets anders bedacht. Zo zie je nu regelmatig bamboevezel, granaatappelextract en snijbietconcentraat op een verpakking van een product staan. Klinkt veel gezonder. Maar éigenlijk brengen deze middelen exact dezelfde chemische reactie tot stand als het E-nummer waarvoor het vervangen is. En opvallend is: die nieuwe toevoegingen zijn niet nauwgezet gecontroleerd – dus eigenlijk zelfs ‘gevaarlijker’.

*Na de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde heeft de Albert Heijn deze zin verwijderd van de buitenbeentjes-verpakking.

Hoe weet je nog wat echt en eerlijk is?

Producten mooier – of anders –  voordoen dan ze zijn. En de echte prijs wordt niet betaald door de consument in de supermarkt, maar door de producent van het product. Het gebeurt helaas aan de lopende band in onze samenleving. Ook bij kleding, energie, verzekeringen, verzorging, nieuws – noem maar op – is het moeilijk om eerlijke producten van oneerlijke producten te onderscheiden.

Gelukkig worden we als consumenten steeds kritischer, ook omdat er steeds meer informatie voorhanden is. Maar hoe weet je echt wanneer iets eerlijk is? Bevat marketing niet altijd trucs? Omzeilt reclame niet altijd de waarheid? Terwijl ieder bedrijf toch marketing nodig heeft om producten of diensten te verkopen?

We geloven niet in marketingmanipulatie of salestrucjes. We geloven wel in relatie-opbouw. In woorden en beelden, die van mens tot mens worden gedeeld en ontvangen.

Achter die vragen, zitten eigenlijk nog andere vragen:

Hoe weet je of je een bedrijf kunt vertrouwen? Kún je bedrijven überhaupt nog vertrouwen? Wanneer vertrouw jij iemand eigenlijk?

Interessante vragen, waar wij ook dagelijks mee te maken hebben. En de ondernemers om ons heen heel erg herkennen. Hoe vaak word je niet geprikkeld door een interessant e-book of webinar, waarbij je uiteindelijk merkt dat je een salesfunnel wordt ingelokt, omdat de ondernemer een betaald aanbod aan je kwijt wil?

Natuurlijk wil je als ondernemer je aanbod onder de aandacht krijgen bij potentiële klanten. Maar dat kan ook wat zachter, vinden wij.

TIP: Lees hier Margreets visie op ontwerp en branding: ‘Mag het wat zachter?’

Wanneer is jouw bedrijf te vertrouwen?

Is het moeilijk om een betrouwbaar bedrijf neer te zetten? Dat lijkt misschien van wel. Maar we ervaren zelf en zien bij onze klanten dat het op een eerlijke manier kan.

Daar komt ook ethiek bij kijken: Zou jij de producten of diensten jij verkoopt ook zelf gebruiken? En maken ze het leven van een ander echt beter?

Als het antwoord op die vragen ‘ja’ is, dan heb je de basis voor een betrouwbaar bedrijf. De basis voor een betrouwbaar bedrijf is er, als jij jezelf vertrouwt. In alles wat je doet. Dat voel je zelf, en dat voelt jouw klant.

We geloven daarom niet in marketingmanipulatie of salestrucjes. We geloven wel in relatie-opbouw. In woorden en beelden, die van mens tot mens worden gedeeld en ontvangen. We geloven in relaties, in echte contacten leggen.

TIP: Lees ook dit blog met 5 praktische tips voor eerlijke en authentieke marketing

Trouw blijven aan jezelf in de branding en marketing van je bedrijf

Als je onderneemt vanuit je hart, als je je persoonlijke missie volgt, dan ben je voor betekenis voor een ander. Jezelf zijn, is dan genoeg.

Zoals je in contact bent met mensen om je heen wanneer je over je bedrijf praat – wees zo ook in contact met mensen op andere kanalen. Denk aan je website, je nieuwsbrief of je LinkedIn-pagina. Deel daar je missie met je bedrijf. Neem mensen mee in jouw verhaal. Doe jezelf niet beter voor dan je daadwerkelijk bent, maar wees echt en blijf daarin bij jezelf. (Dat kan ook als je jezelf zou typeren als ‘bescheiden ondernemer’, lees maar.)

Geef je bedrijf een gezicht. Laat zien wie jij bent, zodat mensen de verbinding met je kunnen aangaan. Deel jouw echte, unieke verhaal. Vertel hoe jij anderen verder kunt helpen, door te informeren en te inspireren. En blijf – net zoals dat geldt in persoonlijke relaties – bewust bouwen aan het vertrouwen. Ook bij je bestaande klanten.

Wat jij met jouw bedrijf wilt realiseren, is het meest krachtig als dat voortvloeit uit je missie en je kernwaarden. Als je dicht bij jezelf durft te blijven.

Ondernemen vanuit vertrouwen, vraagt om vastberaden en consistent handelen naar je kernwaarden. Dat zal moeite en tijd kosten. En dat maakt dat je op grond van je waarden soms keuzes maakt, die niet meteen geld zullen opleveren.

Maar dat maakt wel dat je een betrouwbaar bedrijf bouwt. Dat je mensen echt verder helpt. Zonder reclamepraatjes en marketingtrucs te hoeven gebruiken.

Heb je hier hulp bij nodig? Dan is een Business & Brandingsessie een waardevolle investering. Samen gaan we in 2,5 uur terug naar de kern van je bedrijf, en van daaruit ontdek je welke stappen je kunt nemen in je branding. We brainstormen over hoe je van jouw bedrijf een sterk merk maakt. En je leert hoe een onderscheidende, professionele en stijlvolle uitstraling je bedrijf laat groeien – in omzet en betekenis. Je ontdekt de stappen die je zelf al kunt gaan zetten, of dingen die wij met jou kunnen oppakken.

Wil je vaker geïnspireerd worden over branding, contentmarketing en authentiek ondernemen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...
Essencio_Brands_voorbeelden mooie websites professioneel stijlvol kernwaarden essentie branding website design
Branding en strategie

5x voorbeelden voor een nieuwe mooie, professionele website

De website van je bedrijf is het hart van je merk Je bent op zoek naar een nieuwe website die professioneel en ...
EssencioBrands Portfolio concept fotografie boekje print uitgave conceptontwikkeling ruimte rust stilte overzicht schiermonnikoog opening
Design

Bezinning, rust en ruimte – fotografie, concept en ontwerp

Oneindige ruimte op Schiermonnikoog als concept voor geprinte kalender In de oneindige ruimte en helemaal alleen. Met een prachtige missie en ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.