‘Hoe krijg ik mijn cursus verkocht aan mensen?’ ‘Waarom krijg ik mijn training niet vol?’ of: ‘Hoelang kunnen we proberen om deze training tot succes te maken, of wanneer zeg je: je kunt er beter mee stoppen?’ Dit soort vragen horen we heel geregeld. Van ondernemers én vanuit organisaties. En mogelijk herken je het: je hebt veel kennis en expertise over een onderwerp en wilt dit graag met de wereld delen. Je hebt een mooie training of cursus ontwikkeld, maar er komen nog geen deelnemers op af. Hoe verkoop je jouw waardevolle kennis – in de vorm van een programma, training, event of cursus – het beste?
In dit blog lees je praktische tips om toe te passen. Laat je meenemen in de volgende onderwerpen:
- Praktische vragen om de waarde van je training of cursus te toetsen
- Je training, programma of cursus verkopen met branding en marketing
- De basis voor de marketing van je training
- Tips: marketing van je training op een eerlijke, authentieke manier
Allereerst willen we je een paar vragen stellen.
Praktische vragen om de waarde van je training of cursus te toetsen
Voordat je veel praktische tips leest over het zichtbaar maken (en daarmee verkopen) van je training, is het goed om eerst de volgende vragen op je te laten inwerken. Om terug te keren naar de essentie van je training. Want een training, programma of cursus is slechts een vorm. In essentie gaat het om de kennis die jij erin legt. En dat mensen die kennis aanhoren, tot zich nemen én er wat mee kunnen in hun leven.
Stel jezelf deze vragen over de waarde van je training:
> Geloof jij in de waarde van je training? Heb je de inhoud hiervan nog niet op zo’n manier ergens anders gezien? Heb jij het vertrouwen dat de inhoud en ervaring van jouw training het leven van een deelnemer echt verrijkt? En zo ja, hoe precies? Noteer dit eens voor jezelf.
> Voorzie je in een noodzakelijke behoefte van mensen met je training? Heb je eerdere deelnemers gehad? En zijn die deelnemers heel enthousiast over je training? Wat zeggen ze er precies over? Noteer dit voor jezelf.
Als je op deze vragen ‘ja’ hebt geantwoord, dan mag je weten: dat er nu nog geen deelnemers zijn, ligt niet aan de training zelf. Als jij echt overtuigd bent over de waarde van je training of cursus, dan is dat niet voor niets. En als er deelnemers zijn geweest, die vanuit hun intrinsieke behoefte meededen, én die al erg enthousiast waren – dan zit je op een prachtig spoor. Dus vrees niet: je training is inhoudelijk goed en waardevol!
Reacties van eerdere deelnemers gaan je helpen om eenvoudiger nieuwe deelnemers voor je training te vinden
Heb je niet alle vragen met ‘ja’ kunnen beantwoorden – zorg dan eerst dat jouw cursus of training echt van waarde is. Biedt alleen een cursus, programma of training aan die van kwaliteit is, en waar jij echt achter staat. En zoek eerste deelnemers voor een pilot-training of cursus, om het programma te testen, ervaringen op te halen en verder te verbeteren. De reacties van eerdere deelnemers gaan je ook helpen om eenvoudiger nieuwe deelnemers voor je training te vinden. Reviews zijn bij een training, programma of cursus erg belangrijk. Want 90% van de mensen leest eerst de reviews van een product of dienst, voordat deze wordt aangeschaft.
Je training, programma of cursus verkopen met branding en marketing
Als het niet aan de inhoud van je training of cursus ligt – waaraan ligt het dan wel?
Dan ligt het aan je marketing, en mogelijk aan je branding. Op dat snijvlak ligt je grootste uitdaging.
Want wat zijn voor mensen de belangrijkste redenen om je training of cursus niet te kopen?
- Ze weten nog niet van het bestaan van je training of cursus
- Ze kennen de waarde voor zichzelf niet genoeg
- Ze kunnen niet op de datum, locatie of tijdstip (wanneer het om een fysieke training gaat)
- Ze hebben weleens over de training gehoord, maar weten niet dat het op die datum, locatie of tijd begint
Het mooie is, dat je op alle redenen zelf invloed hebt. Het derde punt is wat lastiger, maar mogelijk is je training ook online te geven? In essentie draaien al deze punten namelijk om je branding en marketing.
Waarom zijn branding en marketing zo belangrijk bij het verkopen van je training?
Er is de afgelopen jaren een enorm aanbod aan trainingen ontstaan. Opleidingsinstituten, coaches, therapeuten, kennisexperts, vakplatforms, en ook mediamerken als Psychologie Magazine en Happinez bieden massaal trainingen en cursussen aan. We leven in een kenniseconomie. Een groot deel van onze economie draait op de uitwisseling van kennis.
Dus het concept of de vorm ‘training / cursus / programma’ heeft ontzettend veel concurrentie. Wanneer je dan ook kiest voor een fysieke training, workshop of cursus, komen er extra concurrerende factoren bij, zoals locatie, datum en tijdstip. Iemand moet geïnteresseerd zijn én de mogelijkheid hebben om op die locatie, op die datum en op dat tijdstip aanwezig te zijn.
Op marketingvlak staat je een grote uitdaging te wachten. Tegelijkertijd zijn trainingen en cursussen zo waardevol!
Daar komt nog bij dat er een overvloed aan informatie en prikkels dagelijks op ons afkomt. We worden overspoeld met mogelijkheden van leiderschapsprogramma’s, businesscoach-trajecten, zelfhulpcursussen, persoonlijke-ontwikkelingstrainingen etcetera. Helemaal in deze tijd, na de coronapandemie, nu er éindelijk weer events georganiseerd kunnen worden. Onze agenda’s stromen vol met activiteiten en verjaardagen, en ook starten alle festivals, concerten en vakevenementen weer op. Dat kan soms behoorlijk overweldigend voelen. Herken je dat?
We willen in dit blog daarom ook eerlijk met je zijn: Zelfs wanneer je echt overtuigd bent van de waarde van je training, én je enthousiaste deelnemers hebt gehad, staat je op marketingvlak een grote uitdaging te wachten. Want helaas: met drie keer op social media delen over je nieuwe training, gaan mensen niet massaal je training boeken. Ook niet als je een paar honderd volgers hebt op Instagram of driehonderd abonnees op je nieuwsbrief.
Wat kun je dan doen? Beter geen training of cursus geven? Niet per se. We weten allemaal hoe fijn het is om met een groep gelijkgestemde mensen samen te komen, te leren, elkaar te inspireren, en nieuwe kennis en inzichten op te doen. En juist doordat het steeds gewoner wordt voor mensen om online een training of cursus te volgen, wordt de drempel om mee te doen ook steeds lager. Dus: trainingen en cursussen zijn absoluut van waarde.
Maar je hebt een lange adem nodig, en een portie creativiteit en discipline, om genoeg deelnemers voor je training of cursus te vinden. En vooral ook: vertrouwen in jezelf! Zie het als een boeiende reis waarin je veel leert en jezelf ontwikkelt.
De basis voor de marketing van je training, programma of cursus
Hoe valt jouw training of cursus op tussen alle andere trainingen? Hoe zorg je ervoor dat er genoeg deelnemers op afkomen?
Dat begint allereerst bij je positionering. Weten mensen in je netwerk al waarvoor ze precies bij jou terechtkunnen? Hoe duidelijker je uitspreekt waar je voor staat, hoe sneller mensen jou herkennen. Iemand met een onderscheidend verhaal in een onderscheidende uitstraling, wordt eerder opgemerkt én beter onthouden. Dit heet het Von Restorff-effect. (Lees meer over het belang van een duidelijke positionering.)
Ten tweede: zorg dat je de basis van je training* op orde hebt.
(Voor de leesbaarheid van dit artikel, lees je vanaf nu alleen de term ’training’. Daar kun je dus ook ‘cursus’, ‘programma’ ‘workshop’ of ‘event’ lezen.)
Ook heel belangrijk: geef jezelf de ruimte qua tijd om je training zichtbaar te maken. Heb je de training ruim vooruit gepland? Bijvoorbeeld minimaal 3 maanden de tijd voor de training start? Gun jezelf ruim de tijd voor je marketing. Met alle informatie die om onze aandacht vraagt, is herhaling nodig, voordat jouw training door iemand wordt onthouden.
Klopt dat wat je wilt uitstralen met de training bij de rest van je huisstijl? Bij jouw eigenheid en jouw visie op kwaliteit?
Weet je goed hoe je training er inhoudelijk gaat uitzien? Zet je training op je website. Deel daar veel informatie over de training. En neem daarbij de mindset van een potentiële deelnemer in gedachten.
> Bouw je websitetekst op aan de hand van deze pijlers:
- Wat is het verlangen van een potentiële deelnemer? Waar wil hij/zij mee geholpen worden?
- Wat is de weerstand van een potentiële deelnemer? Waarom vindt hij/zij het lastig om deze training te volgen?
- Wat is het resultaat van deze training? Hoe verrijkt deze training het leven van een deelnemer?
- Wat zeggen anderen over deze training? Wat maakt deze training uniek?
- Waar gaat de training precies over? Hoe is deze opgebouwd?
- Wanneer, hoe laat en waar vindt de training plaats, en hoeveel kost deze?
- Biedt de mogelijkheid om de training aan te schaffen (met een betaalsysteem op je website, of door rechtstreeks contact met je op te nemen)
> Is de branding van je training op orde? Klopt dat wat je wilt uitstralen met de training bij de rest van je huisstijl? Bij jouw eigenheid en jouw visie op kwaliteit? En kunnen mensen deze training (in de teksten en in de beelden) herkennen als echt van jou?
.
Tips: marketing van je training op een eerlijke, authentieke manier
‘Hoe krijg ik mijn cursus of training verkocht aan mensen?’ Als de basis van je training staat, en alle informatie vindbaar is op je website, is de volgende stap het breder zichtbaar maken van je training aan de juiste mensen. Ons uitgangspunt daarbij is eerlijke marketing. We houden niet van manipulatieve trucjes en salesfunnels waar je in verstrikt raakt. En we weten uit ervaring dat die manipulatieve manier ook helemaal niet nodig is – gelukkig.
Laat je eerst inspireren met ideeën voor gratis marketing van je training vanuit je eigen netwerk. Zie je hoeveel mogelijkheden er zijn?
- Zet ieder kanaal dat je hebt in om over je training te delen, zoals LinkedIn, Instagram en je nieuwsbrief
- Deel per kanaal minimaal 7x over je training – verspreid over een aantal weken of maanden. Gemiddeld hebben mensen 7 keer informatie nodig over een product of dienst, voor ze overgaan tot actie.
- Gebruik de verschillende invalshoeken in je content, zoals je ook op je website hebt toegepast. En link daarbij steeds naar de training op je website:
- Beschrijf het verlangen van een deelnemer
- Beschrijf de weerstand(en) van een deelnemer
- Deel ervaringen van eerdere deelnemers
- Deel praktische informatie over de training
- Deel over het resultaat van de training
- Wissel je soorten content over je training af: de ene keer een tekst met een foto, de andere keer een korte video
- Gebruik je nieuwsbrief en e-maillijst om regelmatig over je training te delen (en wissel hierin ook weer af in invalshoeken). E-mails zijn een waardevol middel. Uit onderzoek blijkt dat een e-mail 40% effectiever is dan een social media-post.
- Ga in gedachten je eigen netwerk langs. Voor wie is deze training interessant? Mail, app of bel diegenen persoonlijk om ze te attenderen op je training. (En benader ze vanuit hun mogelijke verlangen naar het resultaat)
- Vraag mensen uit je netwerk of zij nog mensen kennen voor wie deze training mogelijk geschikt is.
- Vraag eerdere deelnemers om de training in hun netwerk te delen (via e-mail of op social media).
- Stuur een persbericht naar lokale media, en zoek daarin een uniek haakje dat het extra relevant maakt voor de redactie.
Marketing kan heel oncomfortabel voor je voelen – en tegelijk is het een vaardigheid waarin je kunt oefenen en groeien.
TIP: Blijf je content afwisselen, en waak ervoor dat je alleen nog over de training deelt. Wissel af met andere relevante inhoudelijk boodschappen, passend bij jouw bedrijf.
Ook kun je betaalde marketingopties kiezen, als je meer nieuwe mensen buiten je eigen netwerk wilt bereiken. Zoals:
- Plaats advertenties op social media, zoals via LinkedIn of Facebook/Instagram. Kies daarbij bij voorkeur voor een campagne-reeks, dus minimaal 3 verschillende advertenties in de tijd verspreid.
- Laat flyers of ander mooi drukwerk ontwikkelen voor je training, en leg dit op drukbezochte plekken in je regio (de bibliotheek, de biologische supermarkt, de sportvereniging…)
- Plaats een advertorial in de lokale krant. Dat is een betaald artikel, vanuit een inhoudelijke, relevante insteek (dus geen reclame-advertentie).
- Publiceer de informatie van je training op een extern platform dat inhoudelijk past (bijvoorbeeld een training over compassie op een online platform over bewust leven)
Marketing van je training is uitdagend, dat zul je vast ervaren. En tegelijkertijd is er met alle kanalen die er zijn, heel veel mogelijk. Marketing vraagt om zichtbaar durven te worden met jouw training. Om er regelmatig over te delen met je netwerk. Dit kan heel oncomfortabel voor je voelen – en tegelijk is het een vaardigheid waarin je kunt oefenen en groeien. Daar ga je je hele ondernemersreis profijt van hebben.
Door de moeilijkheidsfactor van dit type aanbod, heb je toestemming en bemoediging van jezelf nodig om ervoor te gaan. Gun jezelf en je bedrijf dat het oké is om veel over je training te delen. (En vrees niet dat mensen je irritant gaan vinden, daar lees je hier meer over). Je doet het niet alleen voor je eigen gewin, maar juist omdat jij weet hoe waardevol jouw training is voor anderen. Daar doe je het voor!
Welke tips pas jij al toe voor de verkoop van je training of cursus? En met welke tips ga jij aan de slag? Veel succes!
Als je creatieve hulp nodig hebt bij je marketing, of praktische ondersteuning en motivatie, bekijk dan eens of ons Brandingabonnement wat voor je is. Hierin begeleiden, adviseren en/of ontzorgen we je in de branding en marketing van je training, cursus of programma.
Wil je vaker dit soort blogs ontvangen, over branding en eerlijke marketing voor je bedrijf? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief. We ontmoeten je graag!