Kennis is macht en meten is weten. Het zijn bekende gezegdes, die haast nergens zo sterk opgaan als in online marketing. Wat iemand leest op je website of waarnaar hij zoekt; in deze digitale tijd zijn klantgegevens letterlijk goud waard. Want hoe meer je weet, hoe beter je anderen kunt helpen en hoe meer je uiteindelijk kunt verkopen.
Grote kans dat je daarom gebruikmaakt van het analyseprogramma Google Analytics. Maar wist je dat je sinds 1 juli 2023 de oude versie van Google Analytics niet meer kunt gebruiken? De nieuwe versie (Google Analytics 4) ervaren wij als minder gebruiksvriendelijk en er zijn in de zorgen of Google Analyics wel voldoet aan de privacyregels. In dit blog delen we alternatieven, waarmee je websitedata eenvoudiger kunt verzamelen op een privacy-vriendelijke manier.
Veel ondernemers en organisaties met wie we werken, gebruiken het gratis Google Analytics-pakket om het gedrag van (potentiële) klanten op hun website te volgen en hun marketing-effecten te meten. Ook wijzelf halen er dankbare inzichten uit.
Alleen: bij Google betekent gratis niet echt gratis. Je betaalt weliswaar geen geld, maar je betaalt wel degelijk: met je websitegegevens én die van je (potentiële) klanten. Met de data van bezoekers van je website kan Google hun advertentiediensten en zoekmachines verbeteren; een wereld waarin miljarden omgaan.
Daarom verrassen de aangekondigde veranderingen ons niet. Sinds 1 juli 2023 is de oude versie van Analytics (Universal Analytics) niet meer actief en moet je als gebruiker kiezen: overgaan op de nieuwe versie van Analytics (Google Analytics 4) óf een alternatief zoeken. De nieuwe Analytics-versie biedt nog dieper inzicht in het gedrag van klanten, maar daar zit ook een keerzijde aan. Hoewel Google heeft aangekondigd dat de nieuwe versie verbeterd is verbeterd qua bescherming van privacy, bestaan er toch twijfels of Google Analytics wel voldoet aan de Europese privacywetgeving. Daarnaast merken we zelf dat we Google Analytics 4 als minder gebruiksvriendelijk ervaren: er zijn meer kliks nodig en je moet dieper zoeken om bij de belangrijkste gegevens te komen.
Dit is voor ons aanleiding om te onderzoeken of het ook anders kan. Kun je websitegegevens analyseren zonder inbreuk te doen op de privacy van bezoekers en op een simpelere manier? Gelukkig kan dat. We onderzochten verschillende eenvoudigere, privacy-vriendelijke alternatieven voor Google Analytics en delen de inzichten met je.
‘Knowledge will give you power, but character the respect.’ – Bruce Lee
Waarom wordt Google Analytics als privacy-onvriendelijk gezien?
Google Analytics wordt als privacy-onvriendelijk gezien, omdat het platform gedetailleerde gebruikersgegevens via je website verzamelt, opslaat en verwerkt. Denk aan IP-adressen, die kunnen worden gebruikt om bezoekers te identificeren, maar ook browser- en apparaatinformatie, locatiegegevens en klikgedrag. Je kunt je voorstellen dat dit gevoelig ligt als het gaat om privacy. Google krijgt daarom regelmatig stevige kritiek en onderzoeken te verduren.
Op dit moment maken veel bedrijven nog gebruik van een oudere versie van Google Analytics, namelijk Universal Analytics. Sinds 1 juli 2023 is deze niet meer beschikbaar en moeten bedrijven overstappen op het zogeheten Google Analytics 4 (GA4). Deze nieuwe versie kijkt op een nog dieper niveau mee in je website, zodat je je klanten nog beter kunt volgen op verschillende apparaten. Hoewel er in Google Analytics 4 verschillende verbeteringen zijn gedaan wat betreft privacy, stellen verschillende Europese landen dat de nieuwe versie nog niet aan de privacyregels voldoet. Bijvoorbeeld omdat je data via Google Analytics onnodig wordt verwerkt en opgeslagen op Amerikaanse servers – waar minder regels gelden rondom privacy. De kans bestaat zelfs dat Google Analytics uiteindelijk in EU-landen verboden zal worden.
Dit maakt het nu extra relevant – voor jou en onszelf – om na te denken over hoe je websitedata wilt (blijven) verzamelen.
De waarde van het meten van je marketing en klantgedrag
Laten we vooropstellen dat informatie over het gedrag van je klanten ontzettend waardevol is. We hebben het dan over het meten van het online gedrag van (potentiële) klanten op je website en social kanalen. Dat gedrag kan je veel leren over de effecten van je marketing en hoe je met nieuwe content inspeelt op behoeften van je potentiële klanten. Zodat je ook via je website meer verbinding en vertrouwen opbouwt met potentiële klanten.
‘Marketing without research is like driving with your eyes closed.’ – Dan Zarella
Als je bijvoorbeeld twijfelt welke onderwerpen het meest kansrijk zijn voor nieuwe blogs of een nieuw product, dan geeft inzicht in de best bezochte websitepagina’s en blogberichten, goede richting.
Of als je weet dat bepaalde blogs opvallend vaker worden gelezen dan andere blogs, kun je op zoek gaan naar patronen. Zijn de goedbezochte blogs volgens een bepaalde structuur opgebouwd? Dan kun je die structuur ook toepassen op minder presenterende blogs – en daarna meten of er verbetering optreedt.
Misschien overweeg je om een nieuw product te ontwikkelen en vraag je je af waar jouw potentiële klanten behoefte aan hebben. Dan kan het helpen om te weten waarnaar klanten zoeken op je website en in zoekmachines zoals Google.
Welke data is voor jouw bedrijf relevant om te meten?
In essentie is de vraag vooral welke data voor jouw bedrijf echt van waarde is. Wat vind je relevant om te weten en wat is minder belangrijk?
Uitgebreide softwarepakketten zoals Google Analytics verzamelen standaard enorme hoeveelheden data. Voor grote multinationals met enorme marketingbudgetten, kan dat waardevol zijn. Maar voor de meeste kleine organisaties en bedrijven is dit onnodig, omdat een groot deel te diepgaand en complex is. Je zult veel data nooit bekijken.
Deze basisstatistieken gebruiken wij om de effecten van marketing te meten
Bij onszelf merken we dat in essentie een aantal basisstatistieken volstaan:
- Totaal aantal paginaweergaven
- Aantal unieke bezoekers
- Lengte van het websitebezoek
- Vaakst en minst bekeken pagina’s
- Bronnen die bezoekers naar onze website hebben geleid
Privacy-vriendelijke alternatieven voor Google Analytics
Het basisprincipe van alleen de data verzamelen die je echt nodig hebt, op een anonieme manier, is ook het uitgangspunt van de meeste privacy-vriendelijke alternatieven voor Google Analytics. Hieronder hebben we een aantal alternatieven op een rij gezet.
Maar hoe maak je een goede keuze? We helpen we je graag op weg, door de bevindingen uit onze eigen zoektocht met je te delen.
Onze belangrijkste voorwaarden bij het selecteren van alternatieve tools waren:
- Ontwikkeld met focus op privacy
- Geanonimiseerd essentiële data kunnen verzamelen zonder plaatsen van cookies
- Zelf eigenaar blijven van onze webdata
- Tool die eigendom is van Europees bedrijf en voldoet aan de AVG-regels
- Licht script > waardoor de website snel blijft laden
- En een gebruiksvriendelijk programma met een mooi design
Betaalde alternatieven voor Google Analytics
We onderzochten zowel betaalde als gratis alternatieven. De betaalde tools die we bekeken zijn:
Zelf geven we van deze vier opties de voorkeur aan Plausible, dat tot 10.000 paginaweergaven 9 euro per maand kost (bij meer weergaven kun je je pakket tegen meerprijs uitbreiden). Deze tool voldoet aan alle hierboven genoemde voorwaarden. Tijdens een demo, met onze eigen websites als test, valt vooral op hoe toegankelijk het programma is, van installatie tot inzien van statistieken. Daarnaast biedt Plausible handige extra’s, zoals een wekelijkse of maandelijkse e-mail rapportage en het combineren van meerdere websites in één account.
Gratis of goedkopere alternatieven voor Google Analytics
Wil je gaan voor een budget-alternatief? Voorbeelden van gratis of goedkopere alternatieven voor Google Analytics zijn:
Wat ons betreft is Fair Analytics de beste optie. Dit programma kost 3 euro per maand en is dus niet helemaal gratis, maar wel zeer compleet en heeft een prettig design. Een klein nadeel: betalen kan alleen met Paypal of Stripe.
Mocht je een gratis tool overwegen, onthoud dan dat gratis vaak niet echt gratis betekent. Het is dan goed om na te gaan op welke andere manier je ‘betaalt’ voor je gebruik, vaak is dat toch door het delen van je eigen data. Daarom geven wijzelf de voorkeur aan een betaalde tool.
TIP: Bij veel van deze benoemde tools is het mogelijk om je oude data uit Google Analytics te importeren. Tegelijk is vergelijken eigenlijk niet mogelijk, omdat iedere tools op zijn eigen manier statistieken berekent. Er kunnen dan ook grote verschillen tussen zitten. Met een privacy-vriendelijke tool krijg je wel vaak de eerlijkste berekening.
We hopen dat deze inzichten je helpen om de effecten van je marketing op een privacy-vriendelijke manier te meten. Voor onze klanten met een Brandingabonnement bieden we de mogelijkheid om kosten te besparen door samen in Plausible te gaan werken. Als klant ontvang je hier van ons nog bericht over. Heb je vragen over dit onderwerp? Stuur mij, Anne-Jet, gerust een mail.
Wil je vaker geïnspireerd worden over branding, contentmarketing en authentiek ondernemen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.