Rode buttons met ‘koop nu!’ E-mailfunnels en salespagina’s waar je niet uitkomt. Schreeuwerige teksten over wat je misloopt als je niet nú deelneemt aan een webinar. Is dit jouw gevoel bij marketing? Dat het ‘hoort’ om te roepen, te misleiden, te pushen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers met wie we werken hebben een dubbel gevoel bij marketing.
Als je graag op een authentieke manier aan je bedrijf bouwt, voelt marketing al gauw oncomfortabel. Laten zien wat je doet en wie je bent vind je voor een tijdje prima. Maar het voelt te snel als reclame wanneer het wéér over jezelf of je diensten ‘moet’ gaan.
Wij herkennen dat en willen dat zelf ook niet. Gelukkig weten we dat het anders kan. Zachter. Eerlijker. En vooral: authentieker, echt passend bij jou. Zoals een nieuwe huisstijl volgens onze visie ook écht bij jouw bedrijf past.
Op zoek naar nieuwe klanten voor je bedrijf?
Omdat we in een bomvol informatietijdperk leven, is aandacht schaars geworden. De aandacht van nieuwe, potentiële klanten heb je niet zomaar. En helemaal niet als je een nieuwe positionering hebt of een nieuw aanbod lanceert.
Dan ligt de verleiding op de loer om trucjes toe te passen, zodat je je aanbod sneller verkoopt.
Terwijl je ook voelt dat dát niet bij je past.
Je wilt dichtbij jezelf blijven. Op verbindende wijze communiceren. Authentiek en eerlijk. En gelukkig: dat kan. Het vraagt echt wel wat van je tijd, maar door te oefenen in vaardigheden, word je er steeds comfortabeler mee. Zodat jouw unieke verhaal en missie zichtbaar worden. En je bouwt aan verbinding en vertrouwen met (potentiële) klanten.
Allereerst heb je te kiezen welke kanalen je wilt inzetten om mensen te laten kennismaken met jouw bedrijf. Denk aan: blogs op je website, een nieuwsbrief, LinkedIn, Instagram, Facebook, Pinterest, flyers, advertorials, events, podcasts, lokale media… Er zijn talloze kanalen om je bedrijf zichtbaar te maken (daarover in een ander blog meer).
Wat zijn handige tips om eerlijk en authentiek je bedrijf zichtbaar te maken? Zodat je er nieuwe klanten mee werft, voor je producten, cursussen, coaching of training?
We focussen in de voorbeelden hieronder op online kanalen, zoals blogs, je nieuwsbrief en social media. Omdat we merken dat ondernemers daar vooral handvatten voor zoeken.
‘Marketing is the generous act of helping others become who they seek to become. It involves creating honest stories – stories that resonate and spread.’
– Seth Godin
1. Over wie gaat je marketing echt?
Herken je dit soort gedachten over marketing? Bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe post op LinkedIn wilt delen: ‘Mensen zitten hier niet op te wachten.’ ‘Dit weet iedereen toch al.’ ‘Wat als niemand het interessant vindt?’ ‘Wat zullen mensen denken van al die berichten?’
Dit zijn hele herkenbare gedachten. Maar… het zijn vooral onzekere gedachten van jezelf. En voor wie doe je je marketing eigenlijk? Niet in eerste instantie voor jezelf, maar voor de mensen die jouw aanbod nodig hebben.
Jij weet hoe jouw aanbod het leven van hen kan verrijken. Dat voor ogen houden, zal je helpen om die belemmerende gedachten te overwinnen.
2. Spreek je lezer direct aan in je content
“Jullie leggen niet uit wat je doet, maar jullie leggen uit wat ik eraan hebt. Jullie spreken mij persoonlijk aan.”
Dit compliment kregen we van een nieuwe klant over de teksten op onze website. Hoe fijn!
Hoe kun jij dit ook voor elkaar krijgen? Probeer je klanten in gedachten te hebben als je teksten schrijft. Of dit nu in een e-mail, een LinkedIn-post of een blog is. Probeer je teksten zoveel mogelijk vanuit ‘je’ te schrijven in plaats van ‘ik’ of ‘we’.
Door in de je-vorm te schrijven, spreek je jouw lezer – en potentiële klant – direct aan. En je daagt jezelf uit om niet alleen jouw visie te delen, maar vooral het effect ervan vóór jouw potentiële klant.
Zoals:
> Je ontdekt in dit blog tips om jouw bedrijf te laten groeien met eerlijke marketing
In plaats van:
> We delen in dit blog tips over eerlijke marketing
Ervaar je het verschil?
3. De kracht van herhaling
‘Het voelt alsof ik al zo vaak iets over die training deel’
Deze uitspraak horen we vaak. En ook dit is een belemmerende gedachte van jezelf. Want mensen hebben gemiddeld maar liefst 7x informatie nodig voor ze overgaan tot de aanschaf van je product of dienst. En lang niet iedere e-mail of social post wordt door iedereen gelezen. Wees dus niet bang te vaak over je aanbod te delen!
Het is net als met een liedje dat je voor het eerst hoort. Eerst is het onbekend, onwennig zelfs. Maar na herhaling ontstaat er gewenning en neurie je het liedje plots zomaar mee. Dit is het ‘mere exposure effect’. Ook wel het vertrouwdheidsprincipe genoemd.
Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen de neiging hebben om een voorkeur voor dingen te ontwikkelen als ze er bekend mee zijn. En dat je netwerk dus helemaal niet zo snel verveeld van je raakt als dat jij bang voor bent.
4. Wissel af in inhoud
Houd je lezers en volgers geboeid, door het perspectief van je teksten steeds te veranderen. En je beelden ook! Deze invalshoeken helpen daarbij:
>> Verlangen
Beschrijf waar jouw klant naar verlangt (‘Je wilt marketing doen op een manier die echt bij je past?’)
>> Weerstand
Beschrijf de weerstand die jouw klant kan hebben (‘Je wilt niet teveel promoten, hoe vaak moet je dan iets delen?’)
>> Oplossing
Beschrijf de oplossing die jouw product of dienst biedt (‘Zo kan marketing ook eerlijk en authentiek. Heb je ondersteuning nodig? Bekijk ons Brandingabonnement’)
Meer tips vind je in dit blog over ons Contentmodel, met 6 invalshoeken die altijd relevante content opleveren.
5. Comfortabel worden met marketing vraagt om oefening en dóen
Gun jezelf minimaal een jaar met de marketing van een nieuw product of nieuwe dienst. Om te groeien en vooral: ervan te leren. Het is net als met zaaien: pas na consistent water geven en verzorgen, ontvang je de oogst.
Het is vooral een kwestie van comfortabel worden met marketing. En daar is oefening voor nodig. En af en toe wat lef – met name om je eigen belemmerende gedachten te parkeren. Blijf voor ogen houden: marketing doe je in de eerste plaats voor een ander. Om een ander te helpen, omdat je weet hoe waardevol jouw product of dienst is.
Zoals Seth Godin mooi omschrijft: ‘Marketing is the generous act of helping others become who they seek to become. It involves creating honest stories – stories that resonate and spread.’
Durf te blijven delen, informeren, inspireren.
Hulp nodig bij marketing op een authentieke manier? Ontdek of ons Brandingabonnement wat voor je is.
Wil je vaker geïnspireerd worden over branding, contentmarketing en authentiek ondernemen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.