Er is al héél veel over SEO geschreven. Als je een bedrijf hebt of met marketing-communicatie bezig bent, dan ken je de term vast wel. Dit blog gaat niet over de nieuwste ontwikkelingen rondom SEO. Met dit blog hoop ik je lang houdbare tips te geven waar je nu én over een paar jaar nog steeds wat mee kunt – ongeacht alle ontwikkelingen. Echt waardevolle SEO-tips dus, waar iedere ondernemer met een eigen bedrijf en een website wat aan heeft.
Wat is SEO precies? SEO staat voor: search engine optimization. En het betekent: dat je content maakt die volgens zoekmachines een logisch antwoord geeft op de zoekopdracht van zoekers. Waardoor je website hoger in de zoekresultaten verschijnt en je meer potentiële klanten bereikt.
Om eerlijk te zijn ik heb een haat-liefde-verhouding met SEO. Want bij SEO gaat het al snel over het toepassen van misleidende trucjes. Met ‘clickbait’-titels om hoger in Google te ‘scoren’.
Branding, marketing én SEO vanuit verbinding en vertrouwen
Wij helpen ondernemers die vanuit hun hart durven ondernemen – en op die manier hun (content)marketing, design en communicatie willen uitvoeren. Vanuit je hart ondernemen zien wij als ondernemen, zoals het echt bij jou past: authentiek en geloofwaardig, vanuit verbinding en vertrouwen. Dan ontstaat er bevlogenheid, bij jezelf en bij je klanten.We houden niet van misleiding en manipulatie. Maar het is natuurlijk wel handig om vaardigheden te leren die je vóór je bedrijf kunt laten werken. Zoals je ook steeds weer vaardiger wilt worden in je eigen vak of expertise.
Maak content voor de klant voor wie je het liefst werkt. En denk daarna pas aan zoekmachines.
In dit blog lees je daarom niet hoe vaak je een zoekwoord terug moet laten komen op je website of welke SEO-trucs de beste resultaten opleveren. Want het belangrijkste advies is om de teksten op je website te schrijven in de toon die bij jou en je bedrijf past. Die jouw echte geluid naar voren laat komen. In de schrijfstijl die bij jou past. Zodat jouw teksten bij je hele merkbeleving passen.
Onze allerbelangrijkste SEO-tip voor jou is deze: Maak content voor de klant voor wie je het liefst werkt. En denk daarna pas aan zoekmachines.
TIP: Wil je altijd goede ideeën voor teksten en blogs bij de hand hebben? In ons nieuwe werkboek leer je werken met het Essencio Contentmodel, dat een praktisch handvat biedt voor het delen van verhalen die aansluiten bij de belevingswereld van de mensen die jij graag wilt bereiken.
SEO-stappenplan voor de teksten en blogs op je website
Om je zo concreet mogelijk op weg te helpen, volgt hieronder een stappenplan met SEO-tips voor als je teksten schrijft voor je website. Of dit nu de tekst voor een pagina is over je producten of diensten, of de tekst voor een nieuw blog.
STAP 1: Leef je in in de mindset van je ideale klant. Wat zijn zijn/haar problemen en worstelingen? Hier lees je meer over het maken van de meest relevante content. En hier vind je tips voor het schrijven van goed vindbare en relevante blogs.
Tevreden met je tekst of blog? Dan gaan we denken vanuit je klant én hoe diegene zoekmachines gebruikt.
STAP 2: Probeer te achterhalen hoe je ideale klant googelt. Deze twee tools kunnen je daarbij helpen:
- Ga naar de site Answer The Public en probeer verschillende woordcombinaties uit die passen bij de tekst die je hebt geschreven. Voor de gratis variant kun je 5 zoekwoorden per dag kwijt.
- Ook KWFinder is een prima tool om te gebruiken: https://kwfinder.com
STAP 3: Kies een pakkende titel, met woordcombinaties waarnaar gezocht wordt.
Gebruik nuttige tussenkoppen in je tekst. Geen korte woordjes als ‘tips’, maar schrijf een tussenkop uit tot datgene wat de lezer onder de tussenkop terugvindt.
STAP 4: Zoek zelf op die titel (via Google en/of Ecosia.org voor duurzamer zoeken!) Wordt die titel al vaker gebruikt op andere websites? Voeg dan iets eigens, iets onderscheidends van jezelf toe. Zo ging het ook bij de titel van dit blog; ik dacht eerst aan ‘Waarom deze SEO-tips onmisbaar zijn’. Maar er zijn al veel blogs met ‘onmisbare SEO-tips’, dus heb na wat zoekwerk op Answer The Public en via zoekmachines gekozen voor ‘SEO zonder trucs: aan deze duurzame SEO-tips en tools heb je echt iets’. Hierin komt al iets over onze visie naar voren (‘zonder trucs’ en ‘duurzame SEO-tips’) en dat maakt het onderscheidend van andere SEO-blogs.
STAP 5: Gebruik nuttige tussenkoppen in je tekst. Geen korte woordjes als ‘tips’, maar schrijf een tussenkop uit tot datgene wat de lezer onder de tussenkop terugziet. Zie de voorbeelden in dit artikel.
Mensen lezen (scannen) online teksten sneller dan vanaf papier. Daarom kun je met je tussenkoppen ook al je boodschap overbrengen.
Daarnaast is het handig je tussenkoppen groter in te stellen qua lettertype dan de lopende tekst, want daardoor worden ze eerder door zoekmachines gelezen. De standaard tekst op je website heet ‘paragraaf-tekst’. Kies voor de belangrijkste tussenkopjes als Koptekst 2. Wanneer je tussenkoppen onder Koptekst 2-alinea’s gebruikt, kun je die Koptekst 3 meegeven. Enzovoorts.
STAP 6: Optimaliseer je content op je website in de SEO-omgeving. Bij WordPress kan dit via de Yoast-SEO-omgeving, onderaan het blogbericht. Daar voeg je een metatitle en description toe. Dat is de tekst die mensen te lezen krijgen wanneer ze googelen: een samenvatting van het blogbericht of je pagina. Zo heb ik er voor dit blog voor gekozen om in de Yoast-omgeving de volgende tekst toe te voegen:
Meta: SEO zonder trucs: aan deze duurzame SEO-tips en tools heb je echt iets – Essencio
Description: Ontdek lang houdbare SEO-tips en een praktisch SEO-stappenplan om de teksten van je blogs en website beter vindbaar en zichtbaar te maken. Zonder misleidende trucs.
Let op: laat je niet misleiden door een rood of oranje bolletje in de Yoast-SEO-omgeving. Deze plugin beoordeelt jouw teksten aan de hand van een algoritme, niet aan de hand van de waarde van jouw tekst. Volg je alle adviezen op, dan zul je onnodig veel zoekwoorden toe moeten voegen, wat de leesbaarheid én authenticiteit van je tekst niet ten goede komt. Zelfs als de Yoast-plugin jou een oranje of rood bolletje geeft, kan je tekst nog hoog in zoekmachines zichtbaar worden. Hier lees je daar meer over.
SEO-tips voor afbeeldingen op je website
Naast je teksten zijn ook afbeeldingen – of met name de beschrijving van afbeeldingen – vindbaar via zoekmachines. Ook met beeld kun je je boodschap goed overbrengen. En de één wordt eerder geraakt door een beeld dan door een tekst. Daarom is het ook waardevol om je afbeeldingen goed vindbaar te maken:
- Geef de afbeelding een naam die correspondeert met het doel van de afbeelding. Of dit nu een afbeelding op een pagina in je website is, of de afbeelding bij een blog. Het is waardevol om iedere afbeelding die je online uploadt een goede titel mee te geven. Als je een foto maakt met je telefoon bijvoorbeeld, is de titel van een afbeelding vaak DSCXVI_cc. Of wanneer je een foto van een stocksite download, krijg je als titel bijvoorbeeld: shutterstock_2382929. Deze titels zeggen niets over de boodschap die de afbeelding wil vertellen.
- Daarom heb ik de naam van het beeld geoptimaliseerd naar: Essencio Brands – Blog beeld – SEO zonder trucs – Aan deze duurzame SEO-tips en tools heb je echt iets – SEO stappenplan
- Extra tip; voeg deze titel ook in de Alt-tekst toe. Ook dit onderdeel wordt ‘gelezen’ door zoekmachines.
Tot slot nog wat SEO-tips voor afbeeldingen op social media, en wanneer je video’s maakt en online publiceert.
SEO-tips voor afbeeldingen op social media
- Ook afbeeldingen die je op social media plaatst, zoals Facebook, LinkedIn, Pinterest en Instagram, zijn vindbaar voor zoekmachines. Plaats ook op die kanalen dus afbeeldingen met een titel die vertelt waar de afbeelding over gaat.
- Op Instagram en LinkedIn kun je een afbeelding daarnaast ook een Alt-tekst meegeven.
SEO-tips voor als je video’s maakt
- Zoekmachines, en vooral Google, ‘lezen’ ook steeds beter video’s. Geef de bestandsnaam van je video het onderwerp van de video mee. Dus in plaats van 720p.MOV of IMG_0022.MOV maak je ervan: [titel bedrijf] – [onderwerp video met veelgebruikte zoekwoorden].
- Een video publiceer je op een videoplatform, zoals YouTube of Vimeo. YouTube is onderdeel van Google, dus als je wilt dat je video goed vindbaar is, gebruik dan YouTube. Wil je dat je video in perfecte kwaliteit wordt getoond? Dan is Vimeo een beter platform.
- Denk na over de titel en de beschrijving van de video wanneer je deze upload op een videoplatform. Denk ook hier weer vanuit je potentiële klant: op welke termen zoekt hij/zij?
- Nog een tip voor de beschrijving: Beschrijf wat er in de video te zien is en wees zo volledig mogelijk. Én plaats altijd een link naar een pagina op je website die erbij past.
Veel succes!
Dit blog is zoveel mogelijk geschreven volgens bovenstaande tips. Dus het zou heel tof zijn als je dit blog via een zoekmachine tegen bent gekomen 🙂 Wil je het me dan even laten weten in een mailtje? Dankjewel!
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs over business & branding die je bedrijf helpen groeien vanuit verbinding en vertrouwen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Wil je op strategische wijze aan de slag met de totale branding van je bedrijf? Dus niet alleen relevante inhoud delen, maar ook een goede huisstijl, uitgebreide beeldbank en vindbare website? Bekijk dan ons uitgebreide Brandingpakket. Hierin starten we bij de essentie van je bedrijf, en van daaruit ontwikkelen we een logo, huisstijl, website en uitgebreide strategie voor de kanalen waarop je actief bent. Want goede branding geeft je bedrijf groei, stabiliteit, rust, verbinding en vertrouwen voor de toekomst.