Zo schrijf je een aansprekend merkverhaal

Een merkverhaal is heel waardevol als kapstok voor alle content van je bedrijf. Wanneer de content van je organisatie gecreëerd wordt vanuit een overkoepelend verhaal, dan ga je al je marketing- en communicatiewerkzaamheden ook vanuit storytelling benaderen. Zo verbind je mensen met hun hart én hoofd aan je bedrijf of organisatie. In ons vorige blog lees je meer over het nut van een sterk merkverhaal, en ontdek je enkele voorbeelden van andere merken. Maar hoe schrijf je een sterk en aansprekend merkverhaal?

De belangrijkste tip in de manier waarop wij een merkverhaal opbouwen, is dat het perspectief niet vanuit je organisatie komt, maar vanuit de lezer, kijker of luisteraar van je content.

Vergelijk het met een samenvatting van een goede film: je gaat een film niet kijken, omdat de missie van de filmmaker je aanspreekt. Je kijkt die ene film, omdat je je aangetrokken voelt tot het verhaal, de aansprekende hoofdpersonen, zijn/haar worsteling en de setting waarin het zich afspeelt.

Een voorbeeld: ons eigen merkverhaal

Je kunt waarschijnlijk prima een beschrijving maken van je bedrijf of organisatie. Ook op onze website lees je over wat we doen en wie we zijn, zodat we mensen kunnen duiden waar we voor staan. Maar voor het breder uitdragen wie we zijn, en waar we voor staan, is een merkverhaal essentieel.

De beschrijving van een bedrijf klinkt vaak ongeveer zo:

Essencio Brands is een bureau voor content en design. We helpen merken en mensen verder groeien – vanuit hun essentie – met effectieve branding en inspirerende magazines. We maken betekenis zichtbaar door mooie ontwerpen, waardevolle contentmarketing en stijlvolle producten. Ons werk is van hoge kwaliteit, in inhoud en in ontwerp.

En zo klinkt een merkverhaal dat vanuit storytelling is beschreven:

Daar zit ze. Gefocust achter haar laptop aan tafel. Goede koffie, een agenda en bonte bos bloemen op tafel. De zon schijnt naar binnen. Ze is gepassioneerd door de zoektocht naar betekenisvolle groei voor haar bedrijf. Maar wat heeft ze nu nodig? Een nieuwe website, professionele huisstijl of andere marketingstrategie?

Een klant belt. Nog twee sessies en een volle inbox te gaan vandaag.

Daar loopt ze. Struinend door het bos. Een moment van onthaasting. Zittend op een bankje schrijft ze van zich af. Zo in de natuur laadt ze op. En krijgt ze helder wat ze wil: niet meer alles aannemen wat op haar pad komt. Maar nog meer impact maken voor een betere wereld. Door voor klanten te werken die echt bij haar talenten en ambities passen. De vraag is: hoe gaat ze dat realiseren?

De medewerkers van Essencio zien haar verlangen, en helpen haar bedrijf verder groeien, met effectieve branding en marketing. Ze ziet hun expertise, hun oprechte glimlach. Ze geniet van hun inspirerende kantoor in de natuur. En ze voelt dat ze haar helpen vanuit creativiteit, zingeving en passie, over mooie ontwerpen en waardevolle inhoud. Omdat ze – net als zij – willen bijdragen aan een stijlvolle en betekenisvolle wereld.

Voel je het verschil tussen de twee versies? Welk verhaal roept meer beelden bij je op? En is makkelijker te onthouden?

Schrijf je merkverhaal vanuit je missie en gebruik storytelling

Door ons merkverhaal te verrijken met storytelling, houden we scherper hoe jij als lezer ons zou moeten herkennen – door alles wat we communiceren heen.

Wat maakt een merkverhaal tot een sterk merkverhaal? Dat zijn deze uitgangspunten:

  • Duidelijk begin, midden en einde
  • Eerst: probleem/worsteling van de hoofdpersoon, dan: de mentor + oplossing, tot slot: verrijking van de hoofdpersoon
  • Organisatie als mentor, doelgroep als held van het verhaal
  • Karakterontwikkeling = identificatie
  • Prikkelend verhaal door toevoegen van emoties en sfeer
  • Brengt gebeurtenissen/thema’s van je bedrijf of organisatie met elkaar in verband

Wanneer  je je merkverhaal hebt uitgewerkt, ontstaat er niet zomaar een verhaaltje. Maar het merkverhaal beschrijft de missie en visie van je bedrijf én beschrijft waar de content over gaat

Een sterk merkverhaal beschrijft de missie en visie van je bedrijf

In de missie en visie zit de kern van je bedrijf. Al zijn veel merken en ondernemers vooral goed in het vertellen wat ze doen en veelal ook hoe ze dat doen. Terwijl het waarom in onze kennismaatschappij – waarin consumenten steeds kritischer zijn op reclame – belangrijker wordt.

Het waarom draait om jouw missie voor mij als consument. Waarom voegt jouw product, dienst of goede doel iets toe aan mijn leven? In het groot: waarom zou ik geld voor jouw product of dienst over hebben? Of kleiner: waarom zou ik me inschrijven voor je nieuwsbrief? Wat heb ik aan nog meer mails in mijn inbox?

Ieder bedrijf zegt klantvriendelijk te zijn. En dat je waar voor je geld krijgt. Als ik in jouw waarom geloof, dan heb ik een sterkere, betekenisvollere, emotionele band met je bedrijf, dan wanneer ik afga op praktische eigenschappen van je product of de voordelen van jouw dienstverlening of organisatie.

In een sterk merkverhaal komt die missie duidelijk naar voren. Als je je missie van je bedrijf duidelijk hebt, dan maakt dat de vertaling naar een merkverhaal makkelijker.

Een sterk merkverhaal beschrijft waar jouw content over gaat

Een goed merkverhaal is een verhaal dat anderen inspireert. Daarom maken we gebruik van storytelling, zoals ook in films en verhalende boeken wordt toegepast. De basis hiervoor is The Hero’s Journey.

Een goede film kent (onder andere) een of meerdere hoofdpersonen, een setting, verschillende thema’s en dilemma’s, en een mentor. Een verhaal wordt spannend, doordat er zich dilemma’s voordoen die opgelost moeten worden. Dat kun je perfect doorvoeren in je merkverhaal.

Want wie is eigenlijk de hoofdpersoon in jouw communicatie en marketing? Schrijf je altijd vanuit de naam van je bedrijf? Of ben je zelf de hoofdpersoon, als medewerker of eigenaar? Maar… Wat als jouw klanten het verhaal van je bedrijf gaan vertellen, en jij de mentor-rol voor klanten vervult? Als mentor help jij de hoofdpersoon naar de oplossing van de dilemma’s toe. Dat is pas een waardevolle rol!

Welke rol speel jij in je content? De hoofdrol? Of ben je de mentor?

Jouw klant is de hoofdpersoon van je merkverhaal

We zien dat veel ondernemers en organisaties denken (of vrezen) dat zij de hoofdrol moeten spelen in hun marketing en communicatie. Dat ze een ‘personal brand’ moeten worden. Maar je hoeft niet de hoofdrol te spelen. Wees liever de mentor van je klant. Want jouw klant is de held van je bedrijf of organisatie. Laat hem of haar dan ook de hoofdpersoon van het verhaal van je bedrijf zijn.

Dat kan heel letterlijk: door je klanten in beeld te brengen in je content, door vanuit hun perspectief te communiceren. Laat je klanten via jouw kanalen (website, social media, nieuwsbrief) delen over het resultaat dat jij hen als mentor hebt gebracht. Dit kan door het delen van reviews of klantinterviews, of beschrijvende verhalen die je meemaakt met klanten, eventueel geanonimiseerd.

Ook belangrijk voor je merkverhaal: wat is de setting waarin jouw verhaal zich afspeelt? Dit kun je zien als de look & feel van je merk. Tegen wat voor achtergrond speelt jouw merkverhaal zich af? Wat voor kleuren en beelden gebruik je? Hoe proeven mensen jouw huisstijl daar doorheen?

Wat zijn de ingrediënten van jouw merkverhaal?

Het belangrijkste bij het creëren van een merkverhaal voor je organisatie of bedrijf, is om goed na te denken over de ingrediënten van je merkverhaal. De ingrediënten heb je nodig voor het uitwerken van je verhaal.

Ga eens na: wat zijn de ingrediënten van jouw merkverhaal?

  • Wie is de hoofdpersoon / zijn de hoofdpersonen?
  • Welke rol vervult jouw bedrijf als mentor?
  • Wat is de setting?
  • Welke dilemma’s van de hoofdpersonages moeten opgelost worden?
  • Welke belangrijke thema’s bespreek je?
  • Hoe wordt het leven van de hoofdpersonen verrijkt aan het einde van het verhaal?

Tips voor het schrijven van je merkverhaal

Als je je bewust bent van de ingrediënten die er in je merkverhaal moeten terugkomen, kun je starten met het schrijven van je merkverhaal. Een aantal tips.

Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een standaard verhaalopbouw: Er was eens een… (Beschrijving hoofdpersoon/hoofdpersonen). Elke dag… (beschrijving dagelijkse gang van zaken). Totdat… (dilemma’s en thema’s schetsen). Daarom… (rol mentor + gewenste oplossingen). Totdat uiteindelijk… (effect gewenste oplossingen).

Het belangrijkste bij een merkverhaal is om je in te leven in de mindset van de hoofdpersoon: wat gaat er in zijn/haar hoofd om?

Houd ook voor ogen: er is niet één goed merkverhaal. Want storytelling gaat ook over ‘vrij schrijven’. Het belangrijkste is om je in te leven in de mindset van de hoofdpersoon. Wie is die persoon, wat beweegt hem of haar? Wat voor thema’s zijn belangrijk voor hem/haar? Welke dilemma’s kampt hij mee? En hoe kunnen die dilemma’s opgelost worden, met behulp van de mentor?

Een merkverhaal creëer je niet ‘even snel’. Het mag tijd kosten om te ontstaan, te groeien, te landen en aangescherpt te worden. Maar het zal je richting geven in je uitingen, en helpen om het hart te raken van potentiële klanten.

Ik hoop dat je getriggerd bent om het merkverhaal van jouw bedrijf te ontdekken. Omdat ik ervan overtuigd ben dat je van daaruit echt relevant kunt zijn voor jouw potentiële klanten.

Wil je meer tips voor het schrijven van een merkverhaal ontvangen? Dat kan! Stuur me een mailtje: jiska@essencio.nl. Ik ben benieuwd!

En herken jij je in de hoofdpersoon van ons merkverhaal? We zijn benieuwd naar wie jij bent en welke missie jij hebt met je bedrijf. Ontdek hoe een Business & Brandingsessie jouw bedrijf verder laat groeien, vanuit stijl en betekenis.

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Wanneer kies ik voor professionele branding? Essencio Brands_Margreet Kattouw_
Branding en strategie

Wanneer kies je voor professionele branding? De 6 belangrijkste redenen

Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, ...
Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...
Essencio_Brands_voorbeelden mooie websites professioneel stijlvol kernwaarden essentie branding website design
Branding en strategie

5x voorbeelden voor een nieuwe mooie, professionele website

De website van je bedrijf is het hart van je merk Je bent op zoek naar een nieuwe website die professioneel en ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.