Waarom weinig likes op social media niets zeggen over je succes als ondernemer

Hoe kom ik aan meer likes op m’n posts? Hoe krijg ik meer volgers op Instagram? Help, er reageert niemand op mijn berichten! We horen deze opmerkingen vaak van ondernemers. Want je ziet het zo gauw bij anderen: al die reacties, al die volgers. Al die potentiële klanten. Dat wil je ook – want zij lijken succesvol.

Het is fijn dat we tegenwoordig online het effect van onze inspanningen goed kunnen meten. Wanneer je een advertentie in een krant plaatst of een flyer ergens neerlegt, heb je geen idee hoeveel mensen het echt zien. Tegenwoordig kun je eenvoudig meten hoeveel volgers je hebt op social media, welke blogs goed gelezen worden en hoe je nieuwsbrief geopend en gelezen wordt.

De keerzijde van cijfers is dat ze je een gevoel van grip en controle kunnen geven. Dat je de continue groei wilt blijven zien, in je aantal volgers en nieuwsbriefabonnees.

Maar is dit realistisch en haalbaar?

TIP: Ben je op zoek naar nieuwe inspiratie voor goede content voor social media? Ontdek dan ons werkboek ‘Meer klanten zonder roeptoeteren’

Hoe je mindset een grote rol speelt bij je succes op social media

Soms krijgen wij weinig reacties op een post. Dan hebben we moeite gestoken in het zoeken van het juiste beeld en het schrijven van een pakkende tekst. En dan komen er veel minder likes dan op een eerder bericht.

Was die post dan niet succesvol genoeg?

Op detailniveau voelt dat misschien zo. Onze hersenen reageren hierop: bij iedere like die binnenkomt, maken je hersenen een beetje dopamine aan. Een like geeft je brein een signaal dat je ‘goed gedrag’ hebt vertoond, wat je een goed gevoel geeft. Blijven de likes achter, en daarmee dat goede gevoel, dan kun je kritisch worden op jezelf: is mijn content niet goed genoeg? Was deze post mijn energie en tijd wel waard?

Maar vraag je eerder af: gaat het je echt om die enkele likes? Wat zegt één enkele post (detail) over de toestroom van nieuwe klanten (strategie)?

Een post is relevant als de informatie jouw potentiële klant inspireert, informeert of praktisch verder helpt.

Want ja – het kan prima: dat je met ‘slechts’ een paar honderd volgers en ‘slechts’ enkele reacties op je posts, succesvol klanten via online kanalen aan je bedrijf verbindt. We hebben die ervaring zelf en enkele andere voorbeelden lees je verderop in dit blog.

Hoe jij omgaat met social media en naar het gebruik ervan kijkt – je mindset – speelt een grote rol in het wel of niet succesvol inzetten van social media. Of dit nu op Instagram, Facebook of LinkedIn is. Toets eens bij jezelf:

• Hoe kijk jij naar bereik? Of naar een like? Als in: ‘ik heb maar 3 likes?’ Of: 3 likes zijn 3 mensen. Stel je eens voor dat ze nu naast je zitten, bij jou aan je bureau. Drie mensen die met oprechte interesse naar je luisteren. En de 68 bereikte accounts met je post, ’terwijl je 500 volgers hebt’. Of: 68 bereikte accounts, dat zijn 68 mensen! Stel je eens voor dat die 68 mensen voor jou in een zaal, als toehoorders van je verhaal.

‘Maar anderen hebben soms wel duizenden volgers of veel meer reacties…’ Bedenk dan: vaak zijn de mensen met veel volgers op Instagram en LinkedIn ook degenen die daar hun werk van hebben gemaakt (influencers) of en er zelfs cursussen over aanbieden… (‘Zo krijg jij ook veel meer volgers op Instagram!’)

• Niet alleen jij hebt impact op het bereik van je bericht. Ook het algoritme bepaalt hoe succesvol je bericht wordt. Daar kun je in meebewegen, maar daar heb je geen exacte invloed op.

• Er zijn vaak veel meer mensen die je posts lezen dan je denkt. We krijgen vaak vanuit onverwachte invalshoeken leuke reacties op onze nieuwsbrieven, blogs of social media-posts. Vaak pas weken of maanden na de publicatie ervan.

TIP: Wil je posts creëren die aandacht waard zijn? Ontdek hier veel tips voor je volgende social media-post op Instagram, Facebook of LinkedIn

Twee manieren om social media succesvol in te zetten

Hoe kun je succesvol klanten via online kanalen aan je verbinden? Daarvoor zijn twee invalshoeken van belang:

  1. de waarde van je social media-posts (van binnen naar buiten)
  2. het effect van je posts op potentiële klanten (van buiten naar binnen)

1. Focus je op waardevolle social media-posts

Een social media-post is waardevol als het jouw potentiële klant verder helpt. Een post is relevant als de informatie jouw potentiële klant inspireert, informeert of praktisch verder helpt. Als iemand erdoor geraakt of geholpen wordt. Als iemand de informatie die hij nodig heeft, waarnaar hij (bewust of onbewust) op zoek is, daadwerkelijk heeft verkregen. Als iemand geïnspireerd is geraakt. Social media-posts kunnen op die manier het leven van mensen verrijken.

Hoe verrijkt jouw social media-post het een leven van een ander – in beeld en inhoud?

Bepaal je doel met social media voor je bedrijf

Wil je social media waardevol inzetten voor je bedrijf, bepaal dan eerst je hoofddoel: Wil je meer betrokkenheid (met je bestaande netwerk) of meer zichtbaarheid (uitbreiding van je netwerk)? Wil je meer snelle verkoop? Of wil je bouwen aan een langetermijnrelatie met mensen? Ieder doel vraagt een andere aanpak: qua inzet van kanalen, mate van activiteit en type content.

Het maakt ook uit wat voor type bedrijf je hebt, waar je potentiële klanten zich bevinden, én hoe ‘likeable’ je content is. Niet ieder bedrijf heeft de potentie om uit te groeien to groot social kanaal met duizenden volgers.

Ook content die minder likeable is, kan waardevol zijn

Bijvoorbeeld: een huidtherapeut deelt foto’s en informatie over huidklachten. Waardevolle content, erg relevant en nodig om te lezen wanneer je je oriënteert of een huidtherapeut bij je past, qua werkwijze, kennis/expertise en mogelijke behandelingen.

Maar hoe ‘likeable’ is een foto van een ouderdomswrat of video van een medische laserbehandeling nu echt? Toch is de content waardevol als bewijslast richting (potentiële) cliënten. (Lees hier maar eens het verhaal van onze klant en huidtherapeut Marieke.)

Of: je bent een executive coach en deelt op LinkedIn over issues waar leiders mee te kampen hebben: angsten, onzekerheden, struggles.. Grote kans dat leiders deze content wel zien en lezen als ze op zoek zijn naar een coach, maar niet liken (laat staan delen). Want hun managers of collega’s zien dan ook hun interesse (en daarmee struggles). (‘Wat zullen ze denken?!’)

De hoeveelheid likes zegt niets over wie het daadwerkelijk interessant vindt. Een social media-post is waardevol als het een leven van een ander verrijkt – in beeld en inhoud.

Het grootste effect van je social media-posts zie je niet aan de buitenkant.

2. Het effect van je social media-posts: Wat zeggen de cijfers echt?

Dan het tweede punt: wat zeggen de resultaten van je social media-posts nu echt?

Stel: Je deelt een bericht op LinkedIn met een teaser naar een nieuw blog, waar je veel energie en liefde in hebt gestopt.

Een dag later zijn er 2 likes op de LinkedIn-post. En 300 weergaven. Een post van twee maanden geleden over de aankondiging van je nieuwe website met een foto van jezelf had maar liefst 45 likes en 3000 weergaven!

Is de LinkedIn-post over je nieuwste blog dan mislukt?

Dat ligt eraan: want hoeveel mensen van die 300 weergaven hebben je blog aangeklikt en gelezen? Dát is veel interessanter. Een foto van jezelf over je nieuwe website is veel makkelijker te liken dan een inhoudelijk blog. De statistieken op je website zeggen in deze context veel meer dan de 2 likes op het bericht.

TIP: Wil je meer klanten via social media aan je verbinden? Ontdek ons werkboek ‘Meer klanten zonder roeptoeteren’

Ook met weinig likes blijf je top-of-mind bij je volgers

Het grootste effect van je posts zie je niet aan de buitenkant. Ook al heb je ‘slechts’ 2 likes – dan nog zijn er 300 mensen die jouw bericht voorbij hebben zien komen. 300 mensen bij wie je even top-of-mind bent. Die je hebt laten herinneren aan het feit dat jij expertise hebt in je vakgebied.

Met consistente zichtbaarheid creëer je het mere exposure-effect. Mensen hebben de neiging om een voorkeur voor dingen te ontwikkelen als ze er bekend mee zijn. Wanneer je herhaaldelijk in contact komt met een persoon of een bedrijf – en dat contact wordt als oké bevonden – dan ga je die persoon of het bedrijf sympathieker vinden.

Niet iedere post ‘scoort’ – maar iedere post draagt wél overkoepelend bij aan je zichtbaarheid en inhoudelijke bekendheid. En aan vertrouwen met je volgers.

Bedenk daarnaast dat ruim negentig procent van de mensen die online actief zijn, consumenten zijn: mensen die wel kijken en lezen, maar niet reageren of zelf posten. Slechts een klein deel reageert ook op posts. En slechts enkelen publiceren zelf content. Gevoelsmatig is dat natuurlijk heel anders, want je ziét juist de mensen die creëren.

En dan kan het zomaar zijn dat het aantal mensen dat je blog heeft gelezen veel hoger is dan het aantal likes op die ‘goed scorende’ LinkedIn-post met een foto van jezelf.

Beide type posts zijn relevant, en passend. Het is waardevol om én over jezelf én over je inhoud te delen. Niet iedere post ‘scoort’ – maar iedere post draagt wél overkoepelend bij aan je zichtbaarheid en inhoudelijke bekendheid. De statistieken van je social media zul je in de juiste context moeten plaatsen.

Meer mensen dan je denkt, lezen en zien je content en social posts.

Het effect van social media voor je bedrijf ontdek je óók offline

Het is waardevol om online te meten wat het effect van je inspanningen op social media is. En om in de gaten te houden of je doel, beeld en inhoud nog kloppen, en in lijn liggen met je totale branding. Maar we willen je graag meegeven: staar je niet blind op de likes. Blijf uitzoomen.

Onthoud: meer mensen dan je denkt lezen en zien je content en social posts. En het grappige is, vaak kom je daar in offline gesprekken pas achter. Niet diezelfde dag waarop je iets hebt geplaatst, maar enkele weken of soms zelfs maanden later. (En dan is het extra leuk om te horen!)

Goede content heeft tijd nodig om bij de juiste personen terecht te komen. Jouw klanten hebben tijd nodig om jouw content te verwerken, zich met je te verbinden en je te gaan vertrouwen.

En zie die offline complimenten over je content als trigger om met dat soort content online vaker aan de slag te gaan – blijkbaar raakt het mensen!

Want ja: cijfers zeggen veel, maar lang niet alles. Uiteindelijk blijft het gaan om relevantie. Kwalitatieve, relevante content delen, die aansluit bij de behoeften en verlangens van jouw klant. Daar zit je succes.

 

Op de hoogte blijven van nieuwe blogs over business & branding, die je bedrijf helpen groeien vanuit verbinding en vertrouwen? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Wil je op strategische wijze aan de slag met de totale branding van je bedrijf? Dus niet alleen relevante inhoud delen, maar ook een goede huisstijl, mooie beeldbank en goed vindbare website? Bekijk dan ons uitgebreide Brandingpakket. Hierin starten we bij de essentie van je bedrijf, en van daaruit ontwikkelen we een logo, huisstijl, website en uitgebreide strategie voor de kanalen waarop je actief bent. Want goede branding geeft je bedrijf groei, stabiliteit, rust, verbinding en vertrouwen voor de toekomst.

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...
Essencio_Brands_voorbeelden mooie websites professioneel stijlvol kernwaarden essentie branding website design
Branding en strategie

5x voorbeelden voor een nieuwe mooie, professionele website

De website van je bedrijf is het hart van je merk Je bent op zoek naar een nieuwe website die professioneel en ...
EssencioBrands Portfolio concept fotografie boekje print uitgave conceptontwikkeling ruimte rust stilte overzicht schiermonnikoog opening
Design

Bezinning, rust en ruimte – fotografie, concept en ontwerp

Oneindige ruimte op Schiermonnikoog als concept voor geprinte kalender In de oneindige ruimte en helemaal alleen. Met een prachtige missie en ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.