Personal branding – je leest en ziet er op social media veel over. Personal branding is een vorm van branding en marketing, die gaat over het persoonlijk maken van je merk, door vooral foto’s en video’s van jezelf te delen.
We begrijpen het wel, want mensen hebben nu eenmaal graag contact met mensen. De berichten met een foto van iemand, die pakken eerder je aandacht. En dat personal branding werkt, is zelfs biologisch te verklaren: kijk naar een baby. Een baby gaat zichzelf en de wereld begrijpen, doordat het verbinding maakt met een ander. Zo doen we dat nog steeds. We begrijpen onszelf en de wereld via verhalen en contacten met anderen.
Daarnaast helpen foto’s of video’s van jezelf jouw potentiële klant om te ontdekken of jouw expertise waardevol en betrouwbaar is.
Waarom personal branding geen voorwaarde is voor succes
Maar.. is het een voorwaarde voor een succesvol bedrijf, om alleen maar selfies of portretfoto’s te plaatsen? Nee – dat geloven we niet.
We horen ook veel weerstand van ondernemers op deze vorm van marketing: ‘Ik heb gewoon geen zin om iedere dag stories te maken en video’s van mezelf te delen’.
En er kan zelfs een tegenovergesteld effect ontstaan op de uitstraling van je merk, zoals we weleens horen: ‘Soms word ik er moe van als ik continu iemand foto’s van zichzelf zie delen – daar héb je diegene weer’
Zoek liever naar eigenheid en authenticiteit in je branding en marketing
Personal branding als marketingstrategie hoeft niet. En het is zeker niet de enige optie naar succesvol zijn met je bedrijf.
Wij geloven veel sterker in eigenheid en authenticiteit in je branding en marketing. Daarbij gaat het om doen wat bij jouzelf past én waar je potentiële klant in geïnteresseerd is, door te denken en werken vanuit de essentie van je bedrijf.
Praktisch gezien kun je in de foto’s en beelden die je deelt, veel meer afwisselen, dan dat je alleen persoonlijke video’s of foto’s deelt.
3 tips voor meer visuele afwisseling in je branding en marketing
Maar hoe creëer je dan meer visuele afwisseling? En zorg je dat je tegelijkertijd aan een sterk merk bouwt? 3 tips:
1. Deel aansprekende foto’s van metaforen, passend bij je dienstverlening of kernwaarden. Zoals wij bij Essencio de natuur in onze branding verwerken. En bij dit blog de foto van een stoel (verderop lees je waarom).
2. Maak gebruik van tekst op een beeld, eenvoudig via Canva, in lijn met je brandingkleuren. Met een duidelijk statement, een mooie quote of een prikkelende zin. Of deel een carrousel-post met tips op meerdere tegels. (Bekijk dit voorbeeld op Instagram)
3. Wissel portretten af met foto’s van je kantoor of werkplek, in contact met klanten, binnen en buiten, details en veraf, zowel mensen als geen mensen. Details doen ertoe, welke kleine persoonlijke parels zijn waardevol voor jou en je bedrijf?
Zo krijg je een diverse beeldbank die interessant blijft om naar te kijken.
Blijf naast social media ook aandacht geven aan je website, blogs en nieuwsbrieven
Ook willen we je graag de tip meegeven om je niet blind te staren op je zichtbaarheid op social media. Het algoritme op social media zet vaak persoonlijke foto’s in de spotlights, maar door daarin mee te gaan, kun je ook afhankelijk raken van die platforms. Blijf liever ook aandacht geven aan de kanalen die van je zelf zijn, zoals je website, blogs en nieuwsbrieven. En wissel ook daar af in foto’s. Zo bouw je consistent aan een sterk merk.
Wil je ondersteuning bij professionele branding van jouw bedrijf, op een manier die goed bij je past? Bekijk dan ons Brandingpakket.
Wat heeft personal branding met een stoel te maken?
De stoel die je op de foto in dit blog ziet, staat ook op de cover van ons werkboek, over hoe je je bedrijf positioneert vanuit verbinding en vertrouwen.Deze stoel staat symbool voor jou als ondernemer. Het is geen luxe, opvallende design-stoel. Maar een eenvoudige, witte en stevige stoel.
Want je wilt een stevig bedrijf opbouwen. En vanuit verbinding je marketing doen, op een eerlijke, integere manier. Met verhalen die jouw potentiële klant raken. Maar daarvoor heb je wél zichtbaar te zijn. Dus ga maar op die stoel zitten, met jouw missie.
En wat zeg je dan? Welke verhalen vertel je? En hoe doe je dat genuanceerd? Daar helpt ons werkboek je bij. Dit werkboek past bij alle ondernemers: van zelfstandigen tot MKB, van starters tot ervaren ondernemers, van B2B tot B2C. Of je nu psycholoog of coach bent, advocaat of fotograaf, adviseur of contentmaker, trainer of therapeut. Een ondernemer zei: “Mooie uitstraling en goed werkbare inhoud. Is goed toe te passen en te vertalen naar de eigen praktijk”
Kom zitten.
Neem plaats.
Er is hier
alle ruimte
voor jouw verhaal.