Zo kan het ook! 5 andere ideeën voor eerlijke marketing en meer klanten

Wanneer we samenwerken met ondernemers en organisaties aan hun marketingstrategie, gaat het vaak over de inzet van content (blogs, podcasts of video’s), social media en een nieuwsbrief. We zien dit als duurzaam fundament voor de marketing van je bedrijf. Maar wat zijn nog meer mogelijkheden om nieuwe klanten voor je bedrijf te vinden en aan je te verbinden? Zonder dat je salesfunnels, dure advertenties of schreeuwerige marketing hoeft in te zetten? 5 andere ideeën voor marketing op een zachte, eerlijke manier.

1. Persoonlijk contact leggen

Door de jaren heen heb je, of dat nu in loondienst of als zpp’er was, veel mensen gesproken en ontmoet, en daarmee een steeds groter wordend netwerk opgebouwd. En denk ook aan je familie, je vrienden- en kennissenkring of (oude) buren. Heb je er weleens aan gedacht om deze mensen rechtstreeks te benaderen om in gesprek te komen over je producten of diensten? Wanneer je al eens contact gehad hebt met iemand, is er al een mate van bekendheid. Dat kan spannend voelen, maar helpt juist mee in de betrokkenheid bij je vraag. Vaak zijn onze potentiële klanten veel dichterbij dan we denken. Het is ook een kwestie van vertrouwd mee raken.

Zo pak je dat praktisch aan: prik één moment per maand om 3 mensen uit je netwerk persoonlijk te berichten. Dat kan met een mail, een Whatsappje, een persoonlijk bericht via LinkedIn of Instagram, of een fysieke kaart per post. Afhankelijk van jullie relatie (jarenlang niet gesproken of recent nog tegengekomen?) kun je een passend bericht sturen.

Hoe? Mooi om je bericht altijd vanuit verbinding te starten (‘We hebben elkaar toen nog gesproken..’ of: ‘Ik zag op LinkedIn dat je bezig bent met…’). En vervolgens kun je vragen stellen die aansluiten bij waar hij/zij mee bezig is (‘Herken jij ook dat..?‘). Vanuit die verbinding kun je met diegene delen wat jij voor de ander ziet. Niet vanuit: ‘ik wil dit van jou‘, maar vanuit: ‘ik kan je dit komen brengen‘ (denk daarbij aan het resultaat van je product, dienst, masterclass of een event dat je binnenkort organiseert). Heeft diegene daar geen behoefte aan? Prima, dan kun je vragen: ‘Stel je het op prijs als ik je hier later nog eens over contact?’ Als dat niet zo is, kun je het contact bij de ander laten: ‘Ik begrijp dat het nu niet passend voor je is. Merk je de komende maanden toch dat je ermee aan de slag wilt, neem dan gerust weer contact met me op.’

2. Lokale vindbaarheid van je bedrijf

Heb jij vooral behoefte aan meer klanten uit je regio? Bijvoorbeeld omdat je een praktijk aan huis hebt, of bij voorkeur niet te ver reist vanaf huis? Dan is het waardevol om je content aan te laten sluiten bij de specifieke zoekvraag van je potentiële klanten. Veel mensen zoeken op specifieke termen in hun regio, zoals: ‘therapeut Amersfoort’ of ‘leiderschapscoach regio Rotterdam’. Heb jij deze termen al op je website staan? Bijvoorbeeld op je contactpagina, in de footer, in de tekst op een pagina of als afsluiting in een blog: ‘Als therapeut in regio Amersfoort help ik je graag verder’. En denk ook aan de titels van je afbeeldingen, dus geen DSCXVI_cc of shutterstock_2382929, maar bijvoorbeeld: Essencio Brands – ideeën voor eerlijke marketing van je bedrijf. (Hier lees je meer duurzame tips om je vindbaarheid te vergroten)

Daarnaast is het handig om, naast een goede website en social kanalen, ook een Google Mijn Bedrijf-pagina in te richten. Dit draagt bij aan betere zichtbaarheid wanneer mensen specifiek op een functie en plaatsnaam googelen. Je kunt hier de stappen volgen.

Ook waardevol om reviews van klanten op te vragen voor je Google Bedrijfsprofiel. De referenties en het gegeven aantal sterren worden zichtbaar bij je profiel.

3. Artikel of advertorial in de lokale krant

Nog een mooie tip wanneer je vooral klanten uit de regio wilt aantrekken: de inzet van lokale media. En dan niet een advertentie met alleen je logo verstopt in de hoek op de linkerpagina van de krant, maar vanuit een inhoudelijke relevante insteek een verhaal over jouw bedrijf. Veel media hebben een zakelijke bijlage of regelmatig een themabijlage waar ondernemers uit de regio een artikel met foto voor kunnen indienen.

We adviseren ondernemers vaak eerst eens vanuit een inhoudelijk sterk persbericht contact te leggen met de lokale redactie. Mogelijk zit er een boeiend verhaal in voor de klant en nemen ze je verhaal één op één over, of nemen ze contact op voor inhoudelijke opvolging. Soms kan er zelfs een interview uit voortkomen.

Een inhoudelijke insteek leverde hen gratis publicatie in de regionale krant op

Belangrijk daarbij is om je in te leven in de mindset van de journalist of de redactie. Wanneer jij een persbericht schrijft over je nieuwe product of dienst, is de kans klein dat een redactie dit oppikt.

Voorbeeld: een jeugdpsychologenpraktijk dat een brandingtraject met ons doorliep, startte met het aanbieden van trainingen aan gezinnen uit de regio. In plaats van in de inleiding te focussen op deze training (‘ontdek onze nieuwe training’), kozen ze de insteek van de aanleiding en het effect van de training (‘scheiding heeft grote impact op een gezin. Omdat in onze regio veel jonge gezinnen wonen, willen we preventief bijdragen aan sterke gezinnen met deze training..’) Dit leverde hen gratis publicatie in de regionale krant op.

Ook een klant van ons, een praktijk voor huidtherapie, plaatst maandelijks een inhoudelijk sterke advertorial in de lokale krant. Zij betaalt de krant hiervoor, maar dit levert haar ook consistente zichtbaarheid op, waar ze nieuwe klanten mee aan zich verbindt. Hier lees je haar verhaal. Voor haar veel effectiever dan advertenties op social media.

4. Te gast in een podcast

Een prachtige plek om jouw verhaal en visie te delen, is als gast van een podcast. Daar heb je ruimte om te praten, om je visie te delen en te nuanceren. Je kunt wachten tot je een uitnodiging krijgt, maar wanneer jij een boeiend verhaal te delen hebt, of een waardevolle missie wilt verwezenlijken, kun je jouw verhaal ook actief onder de aandacht brengen van een podcast die daarbij past. Via Spotify of iTunes kun je zoeken naar podcasts die inhoudelijk aansluiten bij jouw expertise. Stuur de podcastmakers een vrijblijvend berichtje om te ontdekken of jouw verhaal bij hen past.

5. Fysieke marketing met stijlvolle kaarten of flyers

In een strandtent op een Waddeneiland, bij de biologische supermarkt, in de flyerbak van een lokaal ontmoetingscentrum, op de school van je kind of op de picknicktafels van een lokaal event. Wanneer je onderneemt met een missie, zijn andere mooie plekken met een missie vaak prachtige opties om je bedrijf onder de aandacht te brengen.

Een visitekaartje biedt daarvoor wat weinig ruimte, maar een ansichtkaart op A5-formaat of flyer maakt een goede eerste indruk. Door een fysiek product aan te bieden, worden veel meer zintuigen geprikkeld. Heb je geïnvesteerd in goede branding, dan maak je met een flyer of kaart impact op de ontvanger door visueel aantrekkelijk design en een inhoudelijk waardevolle boodschap.

Een kaart of flyer kun je gemakkelijk uitdelen of ergens achter laten. Want weten jouw buurvrouw, je familie, je sportclub of de ouders van de school van je kind wel precies wat je doet met je bedrijf? Vaak de plekken juist zo dicht bij ons, bieden heel veel mogelijkheden tot het vinden en verbinden van nieuwe klanten.

Wil je hulp bij eerlijke marketing en professionele branding van je bedrijf? Ontdek ons Brandingabonnement of neem contact met ons op via info@essenciobrands.nl

Vaker dit soort inspiratie en praktische tips ontvangen? Schrijf je, net als ruim 300 andere ondernemers, in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Wanneer kies ik voor professionele branding? Essencio Brands_Margreet Kattouw_
Branding en strategie

Wanneer kies je voor professionele branding? De 6 belangrijkste redenen

Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, ...
Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...
Essencio_Brands_voorbeelden mooie websites professioneel stijlvol kernwaarden essentie branding website design
Branding en strategie

5x voorbeelden voor een nieuwe mooie, professionele website

De website van je bedrijf is het hart van je merk Je bent op zoek naar een nieuwe website die professioneel en ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.