Zo maak je van jouw blog een goed vindbaar, leesbaar en relevant verhaal

Met jouw jarenlange ervaring in je vak heb je expertise opgebouwd. Toch is het aan mensen die jou nog niet kennen vaak lastig uit te leggen wát je nu precies zo goed kunt. Je weet dat blogs een handig middel zijn waardoor potentiële klanten je beter leren kennen. En ook voor Google draagt bloggen bij aan betere vindbaarheid van je website. Maar hoe zit het precies en hoe pak je dat bloggen handig aan?

Waarom zou je blogs willen schrijven voor je bedrijf?

Eerst over het nut van blogs. Waarom zou je gaan (of blijven) bloggen? In het overvolle informatietijdperk waarin we leven, heeft iedereen zich opgesloten in zijn of haar eigen informatiebubbel. We worden steeds kritischer in wat we lezen, en wat niet. Want er is zoveel ruis om ons heen. Daarom is het als ondernemer of organisatie meer dan ooit belangrijk om relevant te zijn. Relevant in je producten en/of diensten, én relevant in al je uitingen.

En dat vraagt om een andere benadering van marketing en branding.

Marketing en branding zouden niet meer moeten draaien om het denken vanuit: wat kan ik delen over mijn product of dienst? Zo’n boodschap is product-gericht, en dat markeren we al gauw als verkoperige reclame. Marketing en branding in deze tijden is veel waardevoller wanneer je denkt vanuit: waar denkt mijn potentiële klant over na (mindset) – en hoe kan ik voor hem of haar een gids zijn? Vanuit iemands mindset, leid je diegene – met jouw woorden en beelden – naar de relevantie van jouw product of dienst.

En blogs (geschreven teksten die gepubliceerd worden op je website) zijn daar een prachtig middel voor.

Dit zijn nog meer redenen om te bloggen:

• Bloggen helpt jouw potentiële klanten beter te laten begrijpen wat je precies doet en waarom

• Bloggen helpt je om antwoord te geven op vragen die veel van je klanten stellen. (Dat scheelt je veel uitleg per mail of telefoon. Je kunt gemakkelijk verwijzen naar een blog voor het antwoord.)

• Bloggen helpt je om beter te worden in schrijven, communiceren en informatie structureren. Hier heb je je leven lang baat bij!

• Bloggen helpt je om beter vindbaar en zichtbaar te worden in Google. Als jij een helder en relevant antwoord geeft op vragen die mensen via Google intikken, dan komen ze bij jouw website terecht. Google waardeert websites die vaak bezocht worden, dus door regelmatig te bloggen, zal je website hoger in de zoekresultaten zichtbaar worden.

Tips voor het schrijven van relevante en goed vindbare blogs

  • Voor je start met schrijven, bedenk eerst: wat is je doel met je blog? Welke boodschap wil je overbrengen? En welke actie wil je dat de lezer aan het einde doet?
  • Kies de vorm van je blog. Ga je voor een praktisch blog, een persoonlijk verhaal of een interview? Zie ook dit artikel met handige formats voor je blog.
  • Bepaal je onderwerp door je in te leven in de mindset van jouw potentiële klant. Naar welke informatie is hij/zij op zoek? En hoe kun jij hem/haar vanuit die informatiebehoefte stap voor stap gidsen naar de relevantie van jouw product of dienst?
  • Denk goed na over de kop. Verwerk in de titel een zoekopdracht of een antwoord van een lezer. Hierdoor wordt je blog ook via Google goed vindbaar. Blogtitels die mensen graag lezen, zijn titels zoals:
    Waarom…
    Zo leer je…
    Hoe kun je…
    7x tips om…
    Of kies een titel die de emotie raakt, zoals:
    Deze bijzondere les heeft een wandeling in het bos mij geleerd
  • Let erop dat je je blog zo tijdloos mogelijk schrijft. Want zo zijn ze nu relevant, maar over 2 maanden of 2 jaar nog steeds. Probeer tijdsaanduidingen zoals ‘vorige week’, ‘dit jaar’ of ‘deze periode rondom Kerst’ te vermijden waar dat kan.
  • De titels en tussenkoppen in blogs zijn belangrijk voor goede leesbaarheid en vindbaarheid. Tussenkoppen vormen als het ware een samenvatting van je hele blog. Ze werken mee voor de vindbaarheid van de blogs én ze helpen de lezer om een online tekst – die vaak scannend gelezen wordt – beter te begrijpen.

Nog meer handige schrijftips voor goed leesbare blogs

    • Schrijf begrijpelijk en toegankelijk (als je wollige taal of jargon gebruikt, wordt een tekst moeilijker leesbaar, waardoor mensen eerder afhaken)
    • Schrijf foutloos (let op: typefouten, spelling, samenstellingen, hoofdlettergebruik)
    • Schrijf in actieve vorm
    • Schrijf bij voorkeur in de tegenwoordige tijd
    • Zet de belangrijkste woorden vooraan in titel, kopjes en alinea’s
    • Vermijd hulpwerkwoorden en twijfelwoorden, zoals: kunnen of gaan
    • Gebruik rustpunten, zoals komma’s en punten
    • Let op stijl en consistentie (interpunctie, afkortingen, aanhalingstekens, hoofdlettergebruik)
    • Check de feiten
    • Check gebruik van linkjes
    • Check de typografie
    • Verwijder dubbele spaties
    • Vermijd wollig taalgebruik of onnodige zinnen
    • Een blog heeft geen minimale of maximale lengte. Het gaat om de boodschap.
    • Voeg een uitnodiging tot actie toe onderaan je blog, bijvoorbeeld tot inschrijven op je nieuwsbrief:Wil je vaker geïnspireerd raken met dit soort blogs en tips? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

>> Twijfel je of een woord begrijpelijk is? Check ishetb1.nl
>> Twijfel je aan spelling? Check woordenlijst.org
>> Zoek je een synoniem? Check synoniemen.net

Veel succes én schrijfplezier!

Zou je structureler willen bloggen én tegelijkertijd beter willen leren schrijven? Ontdek dan ons Brandingabonnement. Per maand of per kwartaal staan we je bij in je branding en marketing. 


Wil je vaker geïnspireerd raken met dit soort praktische blogs over marketing en branding? Schrijf je in voor onze maandelijkse inspiratiemailing. Welkom!

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Essencio Brands - vacature ervaren graphic design HBO kantoor natuurkantoor in het groen natuurlijk werken
Authentiek ondernemen

Vacature: ervaren graphic designer (24 uur)

Wil je ondernemers en organisaties helpen aan stijlvolle branding en eerlijke marketing? En werk je graag dichtbij de natuur? Onze nieuwe collega …

Authentiek ondernemen

Ruimte om te wonen – ruimte om te delen

Sinds de koop van ons huis met kantoor dit voorjaar heb ik niets meer gepost op social media, terwijl er juist …

Essencio Brands - alles is branding - specialisten branding contentmarketing design huisstijl natuur creatief bureau team
Authentiek ondernemen

Samenwerken met specialistische generalisten – wat betekent dat?

We zeggen het vaker: alles is branding. Iedere uiting van je bedrijf, in woorden en beelden, maakt impact op anderen. En precies om …

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.