Met jouw jarenlange ervaring in je vak heb je expertise opgebouwd. Toch is het aan mensen die jou nog niet kennen vaak lastig uit te leggen wát je nu precies zo goed kunt. Je weet dat blogs een handig middel zijn waardoor potentiële klanten je beter leren kennen. (En als je daaraan twijfelt, lees dan dit blog.) Ook voor Google draagt bloggen bij aan betere vindbaarheid van je website. Want waar je over schrijft, daar kunnen potentiële klanten je op vinden. Maar hoe pak je dat bloggen goed aan?
Hoelang moet een goed blog zijn?
Wanneer je begint met bloggen, kun je je afvragen: wat is de goede lengte van een blog? Als richtlijn geven we vaak mee: schrijf zo’n 600 tot 1200 woorden. Dat geeft jouzelf genoeg ruimte om een onderwerp uit te diepen en om met goed vindbare titels en tussenkoppen te werken, en is voor de lezer goed behapbaar qua lengte. Maar, we zeggen ook altijd: in de basis gaat het om de relevantie van je blog. Een kort, inspirerend gedicht kan ook heel goed werken als blog op je website. Net als een uitgebreid artikel over een onderwerp dat je expertise onderbouwd (de artikelen van De Correspondent zijn soms wel 7000 woorden).
TIP: Wil je altijd goede ideeën voor blogs bij de hand hebben? In ons nieuwe werkboek leer je werken met het Essencio Contentmodel, dat een praktisch handvat biedt voor het delen van verhalen – bijvoorbeeld in blogs – die aansluiten bij de belevingswereld van de mensen die jij graag wilt bereiken.
Tips voor het schrijven van relevante en goed vindbare blogs
- Voor je start met schrijven, bedenk eerst: wat is je doel met je blog? Welke boodschap wil je overbrengen? En welke actie wil je dat de lezer aan het einde doet?
- Kies de vorm van je blog. Ga je voor een praktisch blog, een persoonlijk verhaal of een interview? Zie ook dit artikel met handige formats voor je blog.
- Bepaal je onderwerp door je in te leven in de mindset van jouw potentiële klant. Naar welke informatie is hij/zij op zoek? En hoe kun jij hem/haar vanuit die informatiebehoefte stap voor stap gidsen naar de relevantie van jouw product of dienst?
- Denk goed na over de kop. Verwerk in de titel een zoekopdracht of een antwoord van een lezer. Hierdoor wordt je blog ook via Google goed vindbaar. Blogtitels die mensen graag lezen, zijn titels zoals:
Waarom…
Zo leer je…
Hoe kun je…
7x tips om…
Of kies een titel die de emotie raakt, zoals: Deze bijzondere les heeft een wandeling in het bos mij geleerd - Let erop dat je je blog zo tijdloos mogelijk schrijft. Want zo zijn ze nu relevant, maar over 2 maanden of 2 jaar nog steeds. Probeer tijdsaanduidingen zoals ‘vorige week’, ‘dit jaar’ of ‘deze periode rondom Kerst’ te vermijden waar dat kan.
- De titels en tussenkoppen in blogs zijn belangrijk voor goede leesbaarheid en vindbaarheid. Tussenkoppen vormen als het ware een samenvatting van je hele blog. Ze werken mee voor de vindbaarheid van de blogs én ze helpen de lezer om een online tekst – die vaak scannend gelezen wordt – beter te begrijpen. Ontdek in dit artikel veel SEO-tips voor duurzame vindbaarheid van je blog.
Nog meer handige schrijftips voor goed leesbare blogs
-
- Schrijf begrijpelijk en toegankelijk (als je wollige taal of jargon gebruikt, wordt een tekst moeilijker leesbaar, waardoor mensen eerder afhaken)
- Schrijf foutloos (let op: typefouten, spelling, samenstellingen, hoofdlettergebruik)
- Schrijf in actieve vorm
- Schrijf bij voorkeur in de tegenwoordige tijd
- Zet de belangrijkste woorden vooraan in titel, kopjes en alinea’s
- Vermijd hulpwerkwoorden en twijfelwoorden, zoals: kunnen of gaan
- Gebruik rustpunten, zoals komma’s en punten
- Let op stijl en consistentie (interpunctie, afkortingen, aanhalingstekens, hoofdlettergebruik)
- Check de feiten
- Check gebruik van linkjes
- Check de typografie
- Verwijder dubbele spaties
- Vermijd wollig taalgebruik of onnodige zinnen
- Een blog heeft geen minimale of maximale lengte. Het gaat om de boodschap.
- Voeg een uitnodiging tot actie toe onderaan je blog, bijvoorbeeld tot inschrijven op je nieuwsbrief:Wil je vaker geïnspireerd raken met dit soort blogs en tips? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
>> Twijfel je of een woord begrijpelijk is? Check ishetb1.nl
>> Twijfel je aan spelling? Check woordenlijst.org
>> Zoek je een synoniem? Check synoniemen.net
Veel succes én schrijfplezier!
Zou je structureler willen bloggen én tegelijkertijd beter willen leren schrijven? Ontdek dan ons Brandingabonnement. Per maand of per kwartaal staan we je bij in je branding en marketing.
Wil je vaker geïnspireerd raken met dit soort praktische blogs over marketing en branding? Schrijf je in voor onze maandelijkse inspiratiemailing. Welkom!