Branding voor De Erfgoedhovenier
Branding en website voor specialisten voor aanleg, restauratie, beheer en onderhoud van groen erfgoed
Tijdens deze brandingaanvraag maakte mijn hart een sprongetje; bij deze opdrachtgever komen verschillende passies van mij samen: de natuur, de rijke historie van erfgoed, bewust en duurzaam tuinieren en natuurlijk de liefde van het ontwerpen. Over de vraag of ik voor dit nieuwe merk de volledige branding wilde visualiseren hoefde ik niet lang na te denken.
De Erfgoedhovenier is dé specialist voor aanleg, restauratie, beheer en onderhoud van groen erfgoed in Nederland. Het merk ontstaat vanuit een overname, wat volop kansen biedt voor een unieke positionering. Want toen ik een snel onderzoekje deed naar hoe hoveniers zich veelal presenteren, zie ik dat daar mooie kansen liggen, zeker op het visuele vlak.


Brandingpakket op maat voor De Erfgoedhovenier
Met de modules uit het brandingpakket is voor De Erfgoedhovenier een nieuw merk gecreëerd. Het pakket bestaat uit de volgende modules:
- Module 1 – Beknopte merkstrategie: positionering, mindset klanten en merkbeleving
- Module 2 – Design Moodboard, huisstijl met typografie en vormentaal, en visits + briefpapier
- Module 3 – Website: strategie, ontwerp en technische realisatie
- EXTRA:
- Offertemappen
- Busbelettering
- Brochures, print en digitaal
- Canva: ontwikkeling van sjablonen voor het maken van eigen content.


Merkstrategie en merkbeleving voor De Erfgoedhovenier
Tijdens de strategische sessie hebben we waardevolle kenmerken benoemd. Naamsbekendheid in de markt is de doelstelling, interimwerk voor de overheid, trajecten in het sociaal en publiek domein. Het mag intensief en strategisch zijn, op organisatieniveau. Daarbij kun je denken aan de functies verandermanager, projectleider of programmamanager, maar ook bijvoorbeeld adviseurswerk in beleid en bestuur. De coaching zal voor professionals zijn in datzelfde werkveld.
De merkbeleving van De Erfgoedhovenier
De ontstane briefing voor de visuele identiteit geeft ruimte voor creativiteit. De volgende kenmoerken komen hierin naar voren: Historisch kleurenpalet, veel fotografie, stijlvol, geen groen in het kleurenpalet, rustig en zacht, verbinding verleden – heden – toekomst en met vele generaties. Maar ook betekenis, diepgang, zichtlijnen, en de complexe samenhang van het werk mag zichtbaar worden. Het is een merk met historische gelaagdheid.



Logo ontwerp
Het logo is ontstaan vanuit de volgende uitgangspunten: een historisch karakter, en zichtlijnen – die zo kenmerkend zijn bij groen erfgoed. Historische vormen en ornamenten zijn onderzocht, waarna er een eenvoudige, symmetrische vorm gekozen is als hart van het logo.
De pijlen eromheen symboliseren zowel beweging als richting. De horizontale pijlen staan voor het verleden en het heden. De verticale pijlen staan voor het werken boven de grond (projectontwikkeling als visie, overleg met de klant en ontwerp) en onder de grond (alles van waaruit planten en bomen groeien). De erfgoedhovenier die zijn werk doet vanuit expertise, zorg en passie, bevindt zich op dit snijpunt. Hij heeft oog voor het verleden, de toekomst en weet wat er nodig is voor een gezonde, duurzame bodem.
Kleurenpalet
Het kleurpalet heeft kleuren uit vervlogen tijden, zoals aubergine, petrolblauw en okergeel. Deze kleuren komen uit middeleeuwse schilderijen van bijvoorbeeld Vermeer. In de inspiratie van de interieurbeelden zijn deze nieuwe paletten in oude huizen toegepast. Dit geeft eigentijdse en creatieve combinaties, waarbij zowel de geschiedenis tot zijn recht komt, als de eigentijdese mix van materialen en vormen. Er is een extra ‘kleur’ goud toegevoegd voor een uitstraling met extra cachet.
Alle kleuren combineren goed met het natuurlijke groen wat in de fotografie vanzelf meekomt. Het okergeel geeft de nodige frisse accenten. Het palet zorgt voor een rustig karakter.
Door de toepassing van moderne en klassieke typografie, zorgen we ervoor dat het merk stijlvol geladen wordt, en een stevige basis krijgt, maar niet oubollig zal zijn.
Fotografie
Tijdens het ontwikkelen was fotografie op maat niet mogelijk, vanwege het winterseizoen. Er is voldoende prachtig beeld beschikbaar uit diverse projecten, waarmee we konden starten. Gaandeweg zal dit aangevuld worden Vanwege het authentieke en historische karakter, worden geen aanvullende stockbeelden gebruikt.






Website als centrale plek voor projecten van De Erfgoedhovenier
De website is de centrale plek waar alle projecten van het werk van deze hoveniers samenkomt in hun portfolio. Dankzij de nieuwe merkstrategie, huisstijl en website is De Erfgoehovenier een herkenbaar merk geworden, met een visueel duidelijk verhaal voor nieuwe klanten die geïnteresseerd zijn in het laten onderhouden of aanleggen van hun erfgoed.
Wil je ook een nieuwe professionele website, passend bij de merkbeleving van je bedrijf?
Bekijk dan of ons Brandingpakket iets voor je is.
Ook interessant om te bekijken
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Betekenisvol groeien vanuit de essentie van je bedrijf? Ontvang kennis en inspiratie om van jouw missie een sterk merk te maken. Ontdek de kracht van branding, magazines en print. En lees praktische tips voor de groei van jouw bedrijf, op een authentieke manier.
Ja, ik ontvang graag jullie kennis en inspiratie per mail
Bedankt!
Je inschrijving is gelukt