Van bedrijf naar merk: branding is zoveel meer dan de huisstijl van je bedrijf

Branding, dat gaat toch om de huisstijl van je bedrijf? Om de kleuren en de foto’s van je website?
Dat klopt. Maar branding is nog véél meer dan dat.

Branding is best een lastig te duiden woord. Letterlijk betekent het ‘brandmerken’. Dat deden mensen vroeger bijvoorbeeld bij vee, om te kunnen onderscheiden welke koe van welke boer was. Een heel doeltreffend idee. En dat is in feite waar branding om draait: het onderscheiden van jouw bedrijf en diensten van alle andere bedrijven en diensten.

Wat is branding precies?

Maar wat houdt branding precies in? De definitie van branding, zoals wij deze hanteren is:

De visuele en inhoudelijke impact van je bedrijf op potentiële klanten

Laat ons je meenemen in deze definitie.
Brand is de Engelste term voor ‘merk’. Dus branding gaat het om het ‘bemerken’ van je bedrijf. Elk bedrijf heeft een naam, en is in feite een merk. Alleen word je bedrijf niet zomaar een sterk merk. De definities tussen ‘bedrijf’ en ‘merk’ laten al zien waar het verschil in zit:

Bedrijf > Collectieve naam voor zaken
(handel, winkel, bedrijf, goede zaken doen, resultaten behalen)

Merk > Alle soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten.
(uitstraling, ‘tekens’ – visueel en tekstueel – die een onderneming onderscheiden van een ander)

Bij de definitie van ‘bedrijf’ proef je dat het gaat om zaken. Handel drijven, goede zaken doen, resultaten behalen. Van binnen naar buiten.

Bij de definitie van ‘merk’ zie je dat het gaat om uitstraling. Om ‘tekens’ die jouw onderneming visueel en tekstueel onderscheiden van een ander. Van binnen naar buiten én van buiten naar binnen.

Natuurlijk is bedrijfsvoering en ondernemerschap essentieel in het runnen van een goedlopend bedrijf. Maar het creëren van een sterk merk gaat over hoe je de essentie van je bedrijf deelt met je (potentiële) klanten. Het gaat om de impact – van jouw visuele uitstraling (design) samen met de inhoud (content) – op je huidige én toekomstige klanten.

Hoe ziet, leest en ervaart jouw klant dat de essentie van je bedrijf klopt met het verhaal dat je naar buiten uitdraagt?

Want dat is precies wat jij als ondernemer of organisatie wilt bereiken: dat je duidelijk je diensten of producten kunt bestempelen als ‘van mij’. Dat een klant jou gaat herkennen. Die herkenning is nodig om vertrouwen op te bouwen, zodat je uiteindelijk gaat samenwerken. Daarom is dit onze visie op branding:

Branding is het creëren van een sterke visuele identiteit en betekenisvolle inhoudelijke positionering voor je bedrijf, vanuit verbinding en vertrouwen.

Essencio Brands - Van bedrijf naar merk - branding is zoveel meer dan de huisstijl van je bedrijf - contentmarketing design ontwerp alles is branding 2

Als je een bedrijf hebt, ben je bezig met branding

Hoe creëer je impact met de branding van je bedrijf? Dat kan op heel veel manieren. Want deze dingen vallen allemaal onder branding:

  • je logo en huisstijl
  • je website
  • de e-mail die je net naar een klant hebt gestuurd
  • je blogs (in tekst en beeld)
  • de look & feel van je Instagram-feed
  • een zakelijk telefoongesprek dat je vandaag voerde
  • je kantoorruimte: van koffiebeker tot muurdecoratie
  • je nieuwsbrief
  • de offerte die je naar een potentiële klant hebt gestuurd
  • je papieren visitekaartje
  • en nog veel meer…

Eigenlijk is álles wat je vanuit je bedrijf doet, branding. Ben je je daar bewust van? Alles wat jij in je contact met anderen doet, straalt iets van je bedrijf uit. Stuk voor stuk hebben die factoren effect op hoe de ontvanger van de boodschap jouw bedrijf ervaart. Dus ook als je nog niet hebt geïnvesteerd in branding, ben je – misschien onbewust – wel bezig met de branding van je bedrijf.

“A brand is not a product or a promise or a feeling. It’s the sum of all the experiences you have with a company.” – Amir Kassaei

Branding gaat over de buitenkant én binnenkant van je bedrijf

Het is goed om te beseffen dat branding zich in alle vezels van je bedrijf bevindt. Het gaat om veel meer dan een mooie buitenkant in een huisstijl en een website. Wanneer alles wat je doet, zegt en laat zien met elkaar klopt, dan wordt je bedrijf een sterk merk. Dan ziet, leest en voelt jouw klant dat de essentie van je bedrijf klopt met het verhaal dat je naar buiten uitdraagt. Dat creëert verbinding en vertrouwen. En nieuwe en loyale klanten.

Goede branding brengt de essentie van je bedrijf zichtbaar naar buiten.

Een praktische oefening:

Bekijk jouw bedrijf eens door de ogen van een potentiële klant. Je potentiële klant heeft een wens, een behoefte, en is daarvoor op zoek naar iemand die hem daarbij kan helpen. Stel: hij googelt, en komt uit bij jouw website (je hebt al goede stappen in je branding en marketing gezet, omdat hij je gevonden heeft!).

Je potentiële klant komt op jouw website: wat ziet en leest hij dan? Welke foto’s ziet hij? Welke sfeer heeft het en welk gevoel geeft dat hem? Wat leest hij over jouw diensten? En over wie er achter het bedrijf zit en welke expertise hij of zij heeft? Hoe kan hij zien, lezen en ervaren dat dit bedrijf te vertrouwen is? Dit zijn essentiële zaken die bepalen hoe je klant jouw bedrijf leert kennen, zich ermee wil verbinden en vertrouwen heeft in jouw diensten.

Branding gaat dus ook over:

  • Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf?
  • Hoe deel jij over jouw missie met je bedrijf (je merkverhaal)?
  • Wie spreek je aan, heb je je ideale klant scherp voor je?
  • Neem je je klant stap voor stap mee vanuit zíjn mindset naar hoe jij hem kunt helpen? (Van A naar B, van verlangen naar resultaat)
  • Is je aanbod duidelijk genoeg, effectief genoeg, en past het bij de behoeften van je klant?
  • Klopt je huisstijl bij wat je wilt uitstralen en voer je dat consistent door op alle kanalen die je inzet? Qua kleur, sfeer en gevoel?

Goede branding gaat over de buitenkant van je bedrijf, maar zeker net zoveel over de binnenkant. Over de essentie van je bedrijf.

“Branding is everything – and I mean everything.” – Scott Bedbury

Essencio Brands - Van bedrijf naar merk - branding is zoveel meer dan de huisstijl van je bedrijf - contentmarketing design ontwerp alles is branding 3

Maak impact met je bedrijf: creëer een sterk merk

Of je een sterk merk bent, hangt dus allereerst samen met jouw mindset: Hoe zie jij zelf jouw bedrijf? Als een bedrijf, dat zaken wil doen met nieuwe klanten? Of als een merk, dat bouwt aan een community van betrokken ambassadeurs?

Als jij voelt dat je bedrijfsvisie vanbinnen klopt, dan heb je zó’n krachtige boodschap om naar buiten uit te stralen! Om van jouw bedrijf een sterk merk te maken. Een merk dat herkend wordt en geliefd is.

Branding is alles, en alles is branding.

Heb jij een waardevolle boodschap te delen, een missie waarmee je impact wilt maken in deze wereld? Voel je dat het vanbinnen klopt en bruist, maar weet je niet goed hoe je dit eenduidig en consistent naar buiten toe zichtbaar moet maken?

In ons Essencio Brandingpakket komt alle kennis en creatie samen die nodig is om impact te creëren bij jouw huidige en nieuwe klanten, vanuit jouw unieke visie en betekenis. Boek een Business & Brandingsessie om grip te krijgen op hoe je van jouw bedrijf een sterk merk maakt.


Blijf op de hoogte van nieuwe blogs over business & branding, die je bedrijf helpen groeien vanuit verbinding en vertrouwen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

 

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

EssencioBrands_Brandingabonnement_contentmarketing_design kloostertraditie benedictijns luisteren spiritualiteit
Authentiek ondernemen

Benedictijns luisteren – waarom zou je dat doen?

Laatst was ik in Klooster Nieuw Sion, om het kloostercollege ‘Benedictijns luisteren (naar binnen luisteren) bij te wonen. Al langere tijd ...
Wanneer kies ik voor professionele branding? Essencio Brands_Margreet Kattouw_
Branding en strategie

Wanneer kies je voor professionele branding? De 6 belangrijkste redenen

Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, ...
Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.