Je hebt veel energie en tijd gestopt in een Instagram-post. Goede foto gezocht (eentje van jezelf? Vooruit dan maar). De foto via Canva bewerkt met een element uit je huisstijl erop. Een uur gewerkt aan een tekst. Met de juiste hashtags erbij gezocht. Oké. Durf je dit? Ja. Publiceren maar!
Eén dag later. Vijf likes. Nul reacties.
Hm, dat was eerlijk gezegd niet wat je had gehoopt.
Wat nu?
Misschien hoop je dat we je zullen zeggen dat het makkelijk is om online zichtbaar te zijn en daarmee klanten aan te trekken. Maar helaas. Als ondernemer je bedrijf laten groeien via social media, kost tijd en inzet.
Waarom je als ondernemer zichtbaar wilt zijn op social media
Je bent actief op social media en hebt destijds weloverwogen gekozen om dat te zijn. Maar waarom wilde je dat ook alweer? Nog even een aantal belangrijke redenen op een rij, waarom je als ondernemer zichtbaar wilt zijn op social media:
• Social media-kanalen zijn gratis te gebruiken, dus het geeft je mogelijkheid tot gratis marketing voor je bedrijf.
• Je kunt via social media laagdrempelig in contact komen met nieuwe klanten
• Aanwezigheid op social media draagt bij aan betere vindbaarheid van je bedrijf in zoekmachines, zoals Google
• Je kunt mensen via social media naar je website verwijzen
• Social media bieden veel creatieve mogelijkheden om jouw bedrijf extra op te laten vallen
• Je kunt in contact met (potentiële) klanten veel waardevolle informatie opdoen over je klanten. En daarmee je producten of diensten verder verbeteren
Hoe zet je social media effectief in voor je bedrijf?
Social media op een effectieve manier inzetten voor je bedrijf, begint met het kiezen van een doel. Wat wil je bereiken met social media? Wil je meer betrokkenheid (met je bestaande netwerk)? Of meer zichtbaarheid op een bepaald kanaal (uitbreiding van je netwerk)? Wil je meer snelle verkoop? Of wil je bouwen aan een langetermijnrelatie met mensen? Ieder doel vraagt een andere aanpak.
We kunnen er waarschijnlijk vanuit gaan dat je graag een betrokken groep volgers om je heen hebt, die potentieel klant bij je worden. En dat klanten je volgen die ambassadeurs van jouw bedrijf worden. Die jouw posts vanuit hun enthousiasme en betrokkenheid met hun netwerk willen delen. Want dat vergroot je zichtbaarheid!
Reacties uitlokken is niet moeilijk. Waardevolle interactie creëren wél.
Eerst bouwen aan inhoudelijke zichtbaarheid, dan aan betrokkenheid
Start je net met contentmarketing via social media, dan is het niet realistisch om gelijk veel respons van je volgers te verwachten. Misschien ben je al langer actief bent op social media. Je checkt regelmatig LinkedIn of Instagram. Maar effectief bouwen aan een sterk merk op social media, vraagt vooral één ding: consistent zichtbaar zijn. Dat betekent niet af en toe één post delen – en daar direct nieuwe klanten door verwachten – en vervolgens vijf maanden niets van je laten horen. Of: soms twee weken veel reageren op berichten van anderen, en dan enkele weken niet.
Effectief social media inzetten voor je bedrijf, betekent dat je op structurele basis relevante content deelt. Bijvoorbeeld één post per week, voor een periode van een jaar.
Waarom? Mensen hebben tijd nodig om te lezen en ontdekken wie jij bent en wat je te brengen hebt.
Stel je voor, je loopt op straat en iemand vraagt jou plotseling: hoe zou jij je persoonlijk leiderschap dit jaar willen vergroten?
Ehm..
Je geeft geen reactie op een inhoudelijke vraag als je diegene niet kent. En dan moet je ook nog maar net hetzelfde interessegebied hebben.
Reacties uitlokken is niet moeilijk, waardevolle interactie creëren wel.
Wil je een betrokken groep volgers op social media, werk dan eerst aan inhoudelijke zichtbaarheid, en daarna pas aan betrokkenheid.
Eerst wil iemand met je kennismaken, vervolgens moet er verbinding ontstaan, voordat er vertrouwen is. (Zie ook ons Contentmodel voor meer achtergrondinformatie.)
Dus: ga ervoor. Wees zichtbaar.
(Vind je dit spannend? Denk je ‘Wie ben ik om over mezelf te delen?’ Lees dan dit blog)
Wat is belangrijk in je zichtbaarheid op social media? Dat je gebruiktmaakt van aansprekende teksten en beelden. Het is waardevol om tijd te steken in het zoeken van mooi passend beeld, en welke teksten je bij de foto’s plaatst. Denk in je tekst vanuit de mindset van je klant. Zoek beeld dat past bij de kleuren en sfeer van je huisstijl. En committeer jezelf aan deze aanpak.
Probeer consistent zichtbaar te zijn, zodat mensen je gaan herkennen aan je ritme, inhoud en uitstraling.
Bouwen aan verbinding en vertrouwen via social media
Behalve zichtbaarheid voor je bedrijf, wil je vooral graag bouwen aan verbinding met je volgers en netwerk. Daarom nog wat tips wanneer je wilt bouwen aan betrokken en betrouwbaar merk via social media:
> Kies bewust je focuskanaal: waar is jouw ideale klant actief én van welk kanaal word jij blij? Probeer niet én LinkedIn, én Facebook én Instagram goed te onderhouden. Ieder kanaal vraagt tijd en geduld om goed in te richten en zodanig in te zetten dat je er (in verhouding) genoeg klanten op aantrekt.
> Probeer consistent zichtbaar te zijn, zodat mensen je gaan herkennen aan je ritme, inhoud en uitstraling. Dit vraagt discipline en uithoudingsvermogen – dat is nodig! Blijf het posten minimaal een jaar volhouden. Pas dan kun je je inspanningen goed gaan analyseren en er conclusies aan verbinden.
> Kies altijd kwaliteit boven kwantiteit. Liever één goede inhoudelijke post per week, dan drie ‘snelle’ berichten per week die inhoud missen.
> Onthoud: meer mensen dan je denkt lezen en zien je content en social posts. Vaak kom je daar in offline gesprekken pas achter. (En is het dan extra leuk om te horen!) Lees ook dit blog over de cijfers áchter de cijfers op social media
> En: zie die offline complimenten als trigger om met dat soort content via social media ook meer interactie te verkrijgen.
> In dit blog vind je een checklist met praktische tips voor je volgende social post.
Verwacht je dat mensen op jou reageren? Reageer dan zelf ook op berichten van anderen.
Tips voor meer interactie met je volgers op social media
Ben je een tijdje zichtbaar met inhoudelijke waardevolle content? En wil je meer betrokkenheid creëren op je posts? Enkele tips om meer interactie met je volgers op te bouwen:
– Stel een vraag (Hoe pak jij deze situatie aan?)
– Leg een dilemma voor (Zou je kiezen voor optie A of B?)
– Gebruik de pollfunctie op LinkedIn of Instagram
– Humor en plezier werken aanstekelijk!
– Deel persoonlijke ervaringen en belevenissen, daarmee identificeren mensen zich, wat uitnodigt tot reageren
– Wees zelf actief: verwacht je dat mensen op jou reageren, reageer dan zelf ook op berichten van anderen.
En bedenk steeds: past dit bij mijn merkessentie en helpt het mijn potentiële klanten verder? Of zet ik het in als trucje?
Veel succes én plezier!
Blijf op de hoogte van nieuwe blogs over business & branding, die je bedrijf helpen groeien vanuit verbinding en vertrouwen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Wil je op strategische wijze aan de slag met de totale branding van je bedrijf? Dus niet alleen relevante inhoud delen, maar ook een goede huisstijl, uitgebreide beeldbank en vindbare website? Bekijk dan ons uitgebreide Brandingpakket. Hierin starten we bij de essentie van je bedrijf, en van daaruit ontwikkelen we een logo, huisstijl, website en uitgebreide strategie voor de kanalen waarop je actief bent. Want goede branding geeft je bedrijf groei, stabiliteit, rust, verbinding en vertrouwen voor de toekomst.