Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, en dat wil je doen op het juiste moment voor jou en je business.
Je wilt er helemaal klaar voor zijn en optimaal gebruik van maken. Je wilt dat het voor je werkt. Misschien houd je jezelf tegen omdat je je nog niet durft te commiteren aan een aanbod wat niet steeds wisselt. Er kunnen veel redenen zijn om er niet of juist wel voor te kiezen. Voordat ik een aantal dingen noem die ook voor jou van toepassing kunnen zijn, is het handig eerst de definitie van branding nog even te op te frissen.
WANT IS BRANDING OOK ALWEER?
De definitie van branding, zoals we die bij Essencio hanteren is:
De visuele en inhoudelijke impact en zichtbaarheid van je bedrijf op je potentiële klanten
En wat betekent dat concreet? Brand is de Engelste term voor ‘merk’. Bij branding gaat het dus om het ‘bemerken’ van je bedrijf. Achter elk merk schuilt een bedrijf, maar elk bedrijf is niet per definitie ook een (sterk) merk. De definities van ‘bedrijf’ en ‘merk’ laten zien waar het verschil in zit:
Bedrijf: de naam voor zaken (handel, winkel, bedrijf, goede zaken doen, resultaten behalen)
Merk: alle ‘tekens’ die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten. Dat betekent je complete uitstraling, visueel en tekstueel. Dus in zowel beeld/ontwerp als in tekst/ inhoud (tekens), die een onderneming kunnen laten onderscheiden.
Bij de definitie van ‘bedrijf’ proef je dat het gaat om zaken. Handeldrijven, goede zaken doen, resultaten behalen. Van binnen naar buiten. Bij de definitie van ‘merk’ zie je dat het gaat om uitstraling. Om ‘tekens’ die jouw onderneming visueel en tekstueel onderscheiden van een ander. Van binnen naar buiten én van buiten naar binnen.
Je bedrijfsvoering en ondernemerschap zijn als eerste essentieel in het runnen van een goedlopend bedrijf. Het creëren van een sterk merk is belangrijk omdat je daarin de essentie van je bedrijf deelt met je (potentiële) klanten. Het gaat hierbij dus om de impact van jouw design en beeld, samen met de content op je huidige en toekomstige klanten. Wil je hier meer verdieping over lezen, dan is dit blog een aanrader.
Je authenticiteit laten zien zorgt ervoor dat klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
WANNEER KIES JE VOOR PROFESSIONELE BRANDING
Terug naar de vraag over wat het juiste moment is voor je nieuwe branding. En waarom die branding belangrijk is. Want wat jij te bieden hebt is uniek en van waarde voor je klanten. Dat mag je uitstralen, zodat je je kan onderscheiden van anderen en kan werken vanuit vertrouwen en verbinding.
Je eigen authenticiteit laten zien zorgt ervoor dat klanten zien wie je bent. Je geeft vertrouwen doordat je professioneel bent. Klanten ervaren dat misschien niet direct heel bewust, maar onbewust doet het wonderen voor je. In een split second ‘voelt’ een klant of hij of zij de juiste website leest voor dat waar hij of zij naar op zoek is, en beslist over verder lezen – of niet. Je klant wordt geraakt door de juiste sfeer en tekst, in precies die stijl die jij neerzet en vertegenwoordigd. Die snaar die jij weet te raken waarop je klant ‘ja’ zegt tegen je aanbod. De eerste indruk is niet voor niets goud waard, en gaat vele malen sneller dan alle goede inhoud van je aanbod lezen.
6 belangrijke redenen om voor nieuwe branding te kiezen:
1. Je kijkt naar anderen en laat je leiden door trends. Je weet niet goed wat bij je past, en waarom.
Je doet na wat succesvolle ondernemers om je heen doen. ‘Als dit design bij deze ondernemer werkt, werk dat misschien ook wel voor mij.’ ‘Ik wil ook beige tinten en een logo met dunne lijnen’. Keer op keer twijfel je over je keuren, lettertypes en de foto’s op je website. Waar doe je goed aan, wat moet je kiezen
Elke keer als je een post maakt, vraag je je af in welk design of template je dit nu weer eens zal doen. Want de mogelijkheden in bijvoorbeeld Canva zijn groot. Je varieert veel omdat je dat leuk vindt, want je bent immers creatief. Nu kies je voor bruin, volgende week misschien voor zwart-wit foto’s, want werkt misschien beter?
Je hebt nog geen eigen stijl die helemaal bij jou past als een warme jas. Je weet inmiddels dat je zo niet verder komt, en niet aan een stevig merkt bouwt voor de toekomst. Je bent toe aan het goed uitzoeken wat bij jou past, en wilt je eigenheid laten zien.
2. Je durft nog niet volledig voor je bedrijf te gaan omdat je aan jezelf twijfelt (hallo imposter syndroom) en / of geen focus hebt.
Je blijft maar van aanbod wisselen en steeds iets nieuws uitproberen. Je bent onrustig, en hebt niet de focus op wat je precies zou willen en wat je kernwaarden zijn. Je bent vatbaar voor marketingtrucs om je heen en hebt al heel veel geprobeerd.
Van online weggever tot salesfunnel, van ‘alle dagen iets posten’ tot ‘lange tijd niets doen omdat het toch niet werkt’. Je ziet dat je bedrijf maar niet lekker van de grond komt, en vraagt je af waarom het bij anderen wel lukt. Grote kans dat het uitblijven van groei helemaal niet aan je expertise ligt.
3. Je vindt dat je zo’n investering niet waard bent.
Je bent een bescheiden ondernemer en denkt dat je het vooral allemaal zelf moet doen, want dat hoort er toch bij? Net als het doen van de administratie. Natuurlijk moet je bedrijf wel omzet maken voordat je überhaupt kunt investeren.
Maar het is juist ook andersom: de investering verdien je terug doordát mensen je vertrouwen en veel sneller klant bij je worden. Met een professionele branding kun je hogere prijzen vragen.
Je voelt dat je jezelf tegenhoudt. Je wilt stoppen met teveel tijd kwijt te zijn aan dingen die níet jouw expertise zijn. wanneer gun je jezelf professionele branding, en durf je jezelf op waarde te schatten als ondernemer?
4. Je schaamt je voor je website en branding, want je hebt alles zelf gemaakt
Aan je site heb je nooit echt aandacht besteed. Je logo maakte een nichtje omdat ze creatief is. je bent maar gewoon ergens begonnen.Maar je verkoopt inmiddels steeds beter en vaker een traject of dienst, want je bent echt goed in je vak. Netwerken en verkopen kan je goed; ‘Als ik maar met mensen praat en aan tafel zit, komt er werk.’ Maar na die overeenkomst durf je nieuwe klanten niet uit te nodigen op je LinkedIn pagina, want die heb je al heel lang niet bijgehouden… En die link sturen naar je website doe je liever ook niet. Schoorvoetend zeg je erbij ‘Ja, die moet ik nog aanpassen hoor, maar ja, altijd druk he?’
5. Je bent er klaar voor om een groter publiek aan te spreken.
Je kinderschoenen passen niet meer, je bent uit je start-up-business gegroeid. Je komt in een nieuwe, meer professionele fase en wil je bedrijf steeds meer zichtbaar maken aan een groter publiek.
Na een periode van groei ben je nu op het punt dat je toe bent aan een next level stap voor je bedrijf. Dit is misschien niet het meest fancy argument, maar wel het meest genoemde voor klanten die bij ons aankloppen.
6. Je hebt alleen een logo hebt laten ontwikkelen, omdat je dacht dat dat voldoende was.
Want als je een mooi logo hebt, ben je echt een bedrijf, toch? Maar je ziet dat branding zoveel meer is, en hoe het voor je kan werken. Je voelt dat je een stevig merk wilt zijn.
Je wilt je complete visie en verhaal delen. Zo, dat het perfect aansluit bij jou én je ideale klant. Je erkent dat een nieuwe visuele identiteit voor betere herkenning en betrouwbaarheid zorgt. Je kent je expertise, draait goede omzet en kan investeren. Je vraagt je alleen nog maar af met wie je wilt gaan samenwerken.
Ervaar je dat dit over jou gaat?
Ben je er klaar mee om je website en social posts op z’n houtje-touwtje te doen?
Wil je je bedrijf naar de next level brengen?
En je droomklant aantrekken die goed betaalt voor je diensten, omdat ze je vertrouwen en geloven in je kunnen?
Laat mij je dan helpen in dit waardevolle en leuke brandingtraject. Het samenwerken is een feestje, ik begeleid en ontzorg je hierin van begin tot eind. Zonder losse puzzelstukjes die je zelf nog moet leggen. Een brandingtraject bij Essencio houdt in dat we vanuit de essentie gaan werken. Van binnen naar buiten. Bekijk hier alle informatie en prijzen over het Brandingpakket voor ondernemers.
Ik ben benieuwd waarin jij je herkent en in welke fase je je bevindt.
Bel me of mail me voor een vrijblijvend gesprek.
Wil je vaker geïnspireerd worden over branding, websites en marketing vanuit de essentie? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.