Checklist: Wat is een goed logo en waar herken je dat aan?

Het is best moeilijk om een goed logo van een slecht logo te onderscheiden als je geen ontwerper bent. We ervaren uit de praktijk dat het een interessante vraag is: wat is nu een goed logo, en waar herken je het aan? Voor een ontwerper is het gesneden koek, die ziet meteen wat er wel en niet aan een logo klopt. Maar ook als leek kun je je wel wat oefenen in het kijken ernaar.

Wat is een logo?

Wanneer is een logo eigenlijk een logo? Een logo is de naam van je bedrijf in een beeldvorm. Mensen onthouden beelden en kleuren beter dan namen. Door het herhaaldelijk tegenkomen van je logo onthouden mensen je bedrijfsnaam beter. Een logo kan een beeldmerk zijn (zoals een embleem of een vignet met een woord) of een woordmerk (alleen tekst). Het woord logo is afgeleid uit het Grieks, en betekent woord.

Checklist: hier zou een goed logo aan moeten voldoen

Een goed logo… is tijdloos

Een goed logo is zo ontworpen dat het heel wat jaren mee kan. Trends komen en gaan. Als het goed is doorstaat een goed logo de tand des tijds. Natuurlijk zijn er altijd kleine trendgevoelige items die erin kunnen sluipen, maar echte trendkleuren of typgrafie gebruiken is uit den boze. Dit zorgt ervoor dat je niet iedere twee jaar opnieuw hoeft te investeren in een beeldmerk. Én dat je werkt aan een effectieve, stevige herkenbaarheid van je bedrijf.

Een goed logo… spreekt jouw ideale klant aan

Een logo wordt niet alleen ontworpen in de stijl die jij mooi vindt, maar ook in een stijl die past bij jouw ideale klant. Een logo vertegenwoordigt je bedrijf met één indruk. Een indruk die je maar één keer kan maken op jouw potentiële klant. Die indruk moet matchen. Indruk draait dus ook om ‘gevoel’. Een logo draagt het onderscheidende gevoel van jouw bedrijf uit, waarmee jij de klanten aantrekt die bij jouw passen.

Een goed logo… geeft identiteit

Het juiste logo is er speciaal voor jou, er is geen tweede van. Jouw bedrijf is erin te herkennen. Door dat de sfeer, de kleur en de uitstraling voor jouw bedrijf op maat gemaakt is, trek je er het juiste publiek mee aan. Het is helemaal uniek en eigen. Dat is nodig, want alleen zo krijg je de klanten die je wilt en die ook helemaal bij je passen. Een logo kan ook een sfeer neerzetten; warm en toegankelijk, of juist zakelijk en formeel.

“Met een professioneel ontworpen logo straal je uit dat je je bedrijf serieus neemt én erin hebt geïnvesteerd.”

Een goed logo… heeft een concept

Een logo-ontwerper streeft naar een concept (een soort inhoudelijk idee) in het beeldmerk. Een verhaal wat heel simpel uitleg geeft aan waar jij voor staat. Als je dat hebt, kun je ook aan anderen je missie of visie goed uitleggen en gaat het vóór je werken. Mensen voelen dat het klopt.

In ons logo zit bijvoorbeeld een ligatuur. Geen bestaande, maar een eigen ontworpen ligatuur. Die hebben we gekozen vanwege het esthetische, tijdloze gevoel, met een klassieke knipoog. (In dit blog lees je meer over het ontwerpproces van ons eigen logo.)

Bekende voorbeelden met concepten zijn het logo van FedEx (de pijl tussen de ‘E’ en de ‘x’ die op de vervoerder duidt) en het logo van de NS (een klein stukje spoor met twee pijlen als richting.) Grappig feitje: iedere Nederlander kent het NS-logo, maar haast niemand kan het uit zijn hoofd natekenen. Ook logo’s met een verborgen boodschap erin, die je niet meteen ziet, zijn de moeite waard. Je hebt een mooi verhaal om te duiden in de communicatie van je bedrijf.

Een goed logo… is professioneel en straalt betrouwbaarheid uit

De juiste typografie en compositie maken dat je logo betrouwbaar over komt. Het is een vak, waarin je moet oefenen en oefenen. Steeds weer zoeken naar de kern, alles wat teveel is weglaten. Zoeken en bijschaven. Juist hier geldt: less is more.

“White space is like air, it is nessecary for design to breathe.” – Wojciech Zielinski

Een goed logo… vertegenwoordigt waarde

Met een professioneel ontworpen logo straal je uit dat je je bedrijf serieus neemt én erin hebt geïnvesteerd. Dat het ook voor jezelf al een waarde heeft. In het geval van starters zelfs al vóór je bent begonnen. Maar ook als je als ondernemer al even onderweg bent. Je laat daarmee zien dat je zelf gelooft in je bedrijf en in de toekomst ervan.

Een goed logo… is compact

Een logo moet eenvoudig en compact zijn, en op vele manieren te gebruiken zijn. Denk aan online en offline, bovenin de menubalk van je website (een favicon), of klein onderaan, bijvoorbeeld in een advertentie in de krant. Een goed logo blijft ook overeind als deze in zwart-wit en heel klein gebruikt wordt.

Een goed logo… staat voor de essentie van jouw bedrijf

Dit zijn allemaal algemeenheden die gelden voor ieder goed ontworpen logo. Wat is dan het beste logo voor jouw bedrijf? Om eerlijk te zijn, is er niet één perfect logo voor jouw bedrijf. Er zijn altijd meerdere logo’s die passend zijn, en zo ontworpen zijn dat ze jouw ideale klant aanspreken. Daar komt ook een deel smaak en gevoel bij kijken. Het beste logo staat voor de essentie van jouw bedrijf.

Wat geven onze logo’s dan nog een stukje meerwaarde? Dat zit ‘m natuurlijk in onze stijl – onze ontwerpen stralen een bepaalde rust uit – en wij doen de dingen op onze eigen, unieke manier. En in onze benadering. We stellen je honderd vragen vooraf, over welke klanten je wilt aantrekken en waarom, over je stip op de horizon. We willen je echt leren kennen. De essentie van je bedrijf leren kennen. Dat voel jij niet alleen, dat voel je uiteindelijk ook aan je logo. Het past als een warme jas.

Hoe komt dat? We werken aan vertrouwen en verbinding, in ons proces met jou, en in je logo. En zo mogelijk in je totale branding en contentmarketing. Dat is namelijk waar het om gaat in je merk. Vanuit de relatie met je klant – de verbinding – ontstaat vertrouwen. Zonder vertrouwen doen mensen geen zaken met je. Vertrouwen en verbinding is essentieel om nieuwe klanten mee aan te trekken.

Welke indruk wil jij maken met jouw logo?

Een logo vertegenwoordigt je bedrijf met één indruk. Een indruk die je maar één keer kan maken. Natuurlijk is een logo maar een onderdeel van het professionaliseren van je bedrijf. Ook een huisstijl, een goede website en de juiste contentstrategie dragen bij om je bedrijf naar een hoger plan te tillen.

Wel gevoel wil jij met je merk of bedrijf overbrengen? En, hoe kunnen wij jou daarbij helpen?

Hier vind je een overzicht van logo’s die we hebben ontwikkeld voor ondernemers. In het beeld bovenaan dit blog zie je nog enkele logo-voorbeelden. Of bekijk ons portfolio voor uitgebreidere branding-voorbeelden van andere ondernemers.

Op de hoogte blijven van nieuwe blogs over business & branding, die je bedrijf helpen groeien vanuit verbinding en vertrouwen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Wanneer kies ik voor professionele branding? Essencio Brands_Margreet Kattouw_
Branding en strategie

Wanneer kies je voor professionele branding? De 6 belangrijkste redenen

Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, ...
Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...
Essencio_Brands_voorbeelden mooie websites professioneel stijlvol kernwaarden essentie branding website design
Branding en strategie

5x voorbeelden voor een nieuwe mooie, professionele website

De website van je bedrijf is het hart van je merk Je bent op zoek naar een nieuwe website die professioneel en ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.