‘Een bijzondere plek doet wat met je gevoel, je creativiteit, je energie’

Als zij binnenkomt, dan bruist de ruimte van energie. Marleen Brekelmans is een enthousiaste, gedreven ondernemer met een goedlopend bedrijf: BijzonderPlekje.nl. We kennen haar al jaren. We maakten haar eerste Bijzonder Plekje-boek, en later met veel plezier haar seizoensboekenserie: Koud, Fris, Zwoel en Guur. Ook hielpen we haar met het ontdekken van haar merkverhaal, omdat ze vanuit de essentie wil (blijven) werken. Marleen is zóveel meer dan een reisblogger met een website vol leuke plekjes. “Ik ben er trots op dat mijn bedrijf echt een merk is geworden.”

Hoe zouden anderen jou omschrijven?
“Als een krachtige vrouw die goed weet wat ze wil. Ze staat positief in het leven. Is enthousiast en gevoelig. En kiest met haar hart.”

Wat is de essentie van wat je doet qua werk?
“Ik probeer mensen te inspireren met de leuke plekken die ik ontdek, om meer te genieten van het leven. Er is zoveel moois te zien, ook dichtbij huis. Dat deel ik, in de hoop dat mensen geïnspireerd raken om er vaker op uit te gaan, om te zien hoe mooi het buiten is. En dat ze tegelijkertijd kiezen voor een bijzonder plekje, omdat dat zoveel meer toevoegt aan je beleving van ‘even weg’ uit de dagelijkse ratrace. Dan kies je ervoor om tijd voor elkaar te maken en aandacht voor je omgeving te hebben.

Het runnen van BijzonderPlekje.nl als bedrijf betekent in de praktijk dat ik plekjes bezoek, er teksten over schrijf, foto’s maak en bewerk, alle informatie op de website up-to-date houd en contact onderhoud met alle plekjes. Daarnaast stuur ik tien ambassadeurs aan, ontwikkel campagnes, ga samenwerkingen aan, werk aan de vindbaarheid van het platform, verstuur nieuwsbrieven, heb contact met de pers en doe mijn eigen marketing en communicatie, waaronder veel activiteit op social media.”

“Ik heb tot nu toe Bijzonder Plekje groot gemaakt door mijn hart te volgen, maar ik kom nu ook op een punt waarbij ik denk: kan dat nog?”

Wat maakt dat je werk betekenisvol voelt?
“Ik wil heel graag dat mensen ontdekken wat de waarde van een bijzonder plekje is. Dat zo’n plekje zoveel meer energie geeft dan een grootschalig hotel of vakantiepark met dezelfde huisjes. Die energie zit in de inspiratie van de bijzondere omgeving, de plek waar je echt tot rust kan komen, omdat je ontzorgd wordt. Dat je je als gast gezien voelt, omdat alles met aandacht wordt gedaan door de eigenaren. Het zijn plekjes waar alles klopt! Dan ga je echt opgeladen weer naar huis.

Zo was ik laatst een weekend op pad naar een bijzonder plekje met mijn dochters. Onderweg vroegen ze: wat is er op tv vanavond? Pas bij aankomst vertelde ik dat het huisje geen tv en wifi heeft. Maar wat hadden we het fijn! We hadden onverdeelde aandacht voor elkaar, wat resulteerde in hele leuke gesprekken. De kaarsjes en de kachel aan. Soms willen mijn kinderen een heel weekend op hun tablet zitten, maar dan kunnen we net zo goed thuisblijven. Nu zongen we spontaan liedjes en deden fitness-oefeningen. Er was ruimte voor elkaar. Ruimte voor creativiteit.”


Waar haal jij het meeste energie uit?

“Ik krijg het meeste energie van het contact met de eigenaren van de bijzondere plekjes. Om hun verhaal te horen, waar ze voor staan, hoe ze gestart zijn en wat ze hun gasten willen brengen. Er is meestal snel een klik, omdat we dezelfde missie hebben, heel leuk is dat. En ik krijg veel energie als ik nieuwe plekken ontdek, waarbij ik voel: ‘dit móét iedereen zien!'”

Waar ben je het meest trots op tot nu toe?
“De naamsbekendheid en zichtbaarheid van BijzonderPlekje.nl; dat mijn bedrijf echt een merk is geworden. Ik ben heel trots op de boeken die we hebben gemaakt. Eigenlijk op de combinatie van offline en online zichtbaarheid, op het totaalplaatje van het merk. De fysieke plekjes versus de activiteiten op social media, de mooie inspiratieboeken versus het online platform…”

Waar worstel je weleens mee als ondernemer?
“Of de keuzes die ik het liefst maak, op gevoel, ook zakelijk de beste keuzes zijn. Ik heb tot nu toe Bijzonder Plekje groot gemaakt door mijn hart te volgen, maar ik kom nu ook op een punt waarbij ik denk: kan dat nog? Omdat het bedrijf zo groot is geworden. En tóch geloof ik dat het de juiste route is.

“Ik wil graag dat Bijzonder Plekje de nummer één-site wordt als je eropuit wilt gaan voor een bijzonder nachtje of weekendje weg. En dat dat niet per se in Bali of Indonesië hoeft, want juist dichtbij huis is zóveel moois te zien.”

In het begin is me een keer geadviseerd om steeds weer bij mezelf terug te gaan naar de vraag: waarom ben jij dit begonnen? Dat is het meest waardevolle advies ooit geweest. Maar ik heb sinds kort ook scherper voor ogen dat het niet alleen om mijn beleving van de sfeer of locatie van de plekjes draait. Tijdens een coachingssessie zoomden we in op de ervaring voor bezoekers van de bijzondere plekjes. Dat hebben we gevangen in een merkverhaal. Zo ontdekte ik de onderscheidende kracht van Bijzonder Plekje: het platform biedt je een totaalbeleving voor een nachtje of weekendje weg: het doet wat met je gevoel, je inspiratie, je creativiteit, je energie. Je laadt er echt van op!”

Wat is je focus voor Bijzonder Plekje?
“Ik wil graag dat Bijzonder Plekje de nummer één-site wordt als je eropuit wilt gaan voor een bijzonder nachtje of weekendje weg. Dat je geïnspireerd wordt tot het ervaren van een totaalbeleving. En dat dat niet per se in Bali of Indonesië hoeft, want juist dichtbij huis is zóveel moois te zien.”

Hoe houd je focus in je dagelijkse werk?
“Ik schrijf ’s ochtends op wat ik die dag gedaan wil hebben, ouderwets op papier. Ik vind dat fijn, zo’n overzicht, met de hand geschreven. Prettiger dan online een lijstje bijhouden.”

Heb je nog een tip voor andere ondernemers?
“Volg je hart en ga ervoor. Als jij voelt dat het goed is, dan is het goed. Daar geloof ik heel erg in. Daarmee heb ik Bijzonder Plekje in de markt gezet. Ik heb in het ondernemerschap heus onzekerheden gekend – en soms nog – maar nooit iets als echt moeilijk ervaren. Omdat ik mijn hart volg. Behalve… Op tijd stoppen met werken, haha!”

Wil je ook je een mooi product, zoals een boek of magazine, ontwikkelen? Kijk dan hier voor meer informatie.

Wil je ook betekenisvol groeien met je bedrijf? Kijk dan of onze branding en marketing-aanpak iets voor je is.

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Wanneer kies ik voor professionele branding? Essencio Brands_Margreet Kattouw_
Branding en strategie

Wanneer kies je voor professionele branding? De 6 belangrijkste redenen

Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, ...
Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...
Essencio_Brands_voorbeelden mooie websites professioneel stijlvol kernwaarden essentie branding website design
Branding en strategie

5x voorbeelden voor een nieuwe mooie, professionele website

De website van je bedrijf is het hart van je merk Je bent op zoek naar een nieuwe website die professioneel en ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.