De verschillen tussen de branding en merkbeleving van Nike en Zeeman
Een leuke denkoefening over de impact van branding. En over de verschillen tussen twee bekende merken: Nike en Zeeman. We laten je in dit blog bewust niets zien van deze merken.
> Als je aan de kleuren denkt van deze merken…
Aan welke kleuren denk je bij Zeeman?
En bij Nike?
> Als je aan de logo’s denkt…
Hoe ziet het logo van Zeeman eruit?
En van Nike?
> En stel: je zoekt een simpel wit T-shirt…
Je loopt een Zeeman-winkel binnen en pakt een wit T-shirt uit de rekken. Welke prijs verwacht je op het kaartje te zien?Even later loop je een Nike-winkel binnen. Ook daar pak je een wit T-shirt – welke prijs verwacht je daar op het kaartje te zien?
De productiekosten van deze shirts zullen waarschijnlijk niet veel verschillen.
Maar de totale merkbeleving zorgt ervoor dat je verwachting van de prijs heel anders is.
Dit heeft overigens niet direct te maken met alleen de kleuren en het logo. Maar wel met de totále uitstraling van beide merken, in woorden en beelden, in producten en sfeer, in positionering en fotografie.
Want alles is branding.
Weet je de verschillen makkelijk te benoemen? Waarschijnlijk wel.
Maar hoe werkt dit? Precies dit is branding. Branding gaat om de herkenbare uitstraling van je bedrijf, in woorden en beelden. Want een merk is in feite een netwerk van associaties in je brein.
Zonder iets te laten zien, weet je de verschillen tussen Nike en Zeeman te benoemen.
Wat kun jij hiervan leren als het gaat om je eigen merk?
Wil je meer hulp bij eerlijke marketing en professionele branding van je bedrijf? Ontdek ons Brandingpakket. En schrijf je alvast, net als ruim 300 andere ondernemers, in voor onze maandelijkse inspiratienieuwsbrief.