Heerlijk… Met een goed boek wegkruipen op de bank. Je kind een zelfverzonnen verhaal vertellen. Of je laten raken door een indrukwekkende documentaire of tranentrekkende dramafilm. Je laat je meevoeren en komt los van de wereld om je heen. Dat is de kracht van goede verhalen. Ze raken, beroeren, informeren, verblijden, bewegen, verbazen, veranderen je.
Mensen vertellen elkaar altijd al verhalen. Via boeken, sprookjes, films en anekdotes uit ons leven. Verhalen zijn van wezenlijk belang als we de wereld en onszelf willen begrijpen. We kennen allemaal het verhaal van Adam en Eva of van The Lion King. En we delen continu anekdotes en gebeurtenissen met elkaar: ‘Weet je nog, toen…?’ Of: ‘Oh, wat ik vanochtend toch mee maakte!’
Wanneer is een verhaal een goed verhaal?
Een goed verhaal..
• koppelt je gedachten aan je gevoel
• maakt feiten levendig: je kunt een verhaal voor je zien en ervaren
• versterkt je betrokkenheid
• grijpt je aandacht doordat je wilt weten hoe het afloopt
• en doordat een verhaal beiden hersenhelft raakt, kun je het makkelijker onthouden én delen.
‘Het verhaal is misschien wel de belangrijkste verbindende kracht in het menselijk leven’, zei schrijver Jonathan Gottschall. Verhalen verbinden je met jezelf en met anderen. Ze helpen je los te komen van alle hectiek en onrust in de wereld.
Verhalen gebruiken in je branding en marketing = storytelling
Daarom is het zo waardevol om als ondernemer in je branding en marketing ook verhalen te delen. Dat wordt ook wel storytelling genoemd. En met de enorme concurrentie tegenwoordig (zowel qua concurrerende bedrijven als qua online informatie), zijn het delen van verhalen nog waardevoller geworden.
Want net als met een goed verhaal, wil je graag dat mensen je producten en/of diensten onthouden. Dat ze daar gevoel bij krijgen, en dat met anderen delen. Deze quote omschrijft dat treffend: ‘Storytelling is the most powerful way to put ideas into the world today.’
Welk uniek verhaal heb jij te vertellen? En hoe maak je dat zichtbaar in woorden en beelden? Los van salestrucs, marketinghypes of snelle technische ontwikkelingen, zoals AI.
Want storytelling heeft eindeloze waarde. Dat bewijzen de Bijbelverhalen, sprookjes en Disney-films die we allemaal kennen.
Wil je meer weten over hoe je mensen aan je verbindt met de kracht van verhalen? In ons nieuwe werkboek leer je werken met ons Essencio Contentmodel, dat een praktisch handvat biedt voor het delen van verhalen die aansluiten bij de belevingswereld van de mensen die jij graag wilt bereiken.
Zodat jouw merk bijdraagt aan meer verbinding en vertrouwen met klanten.
Wil je hulp bij eerlijke marketing en professionele branding van je bedrijf? Schrijf je, net als ruim 300 andere ondernemers, in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!