Regelmatig portretteren we een inspirerend persoon over ‘betekenisvol groeien’.
Deze maand: Bertina Bartlett van Studio Silver Linings
Van textielontwerper en modestyliste, naar vormgever en fotograaf. Bertina Bartlett leert graag nieuwe dingen. Ze heeft behoefte aan prikkels én aan grenzen. Vanaf haar jeugd zoekt ze al naar betekenis. In haar eigen leven en in dat van anderen. Ze is succesvol bruidsfotograaf (Bemind Fotografie), maar heeft besloten haar focus te verleggen naar portretfotografie in haar studio Silver Linings. Want daar komt zingeving samen in haar werk en in wie ze is.
Waarom doe je wat je doet?
“Ik vind het mooi om vanuit mijn creativiteit iets voor anderen te betekenen. Ik heb een opleiding als textielontwerper afgerond, maar kwam er al gauw achter dat ik het te commercieel vond om nieuwe ontwerpen te maken die leken op de nieuwste trends van de catwalk. Vanuit een zijweg van grafische vormgeving kwam ik er steeds meer achter dat fotografie me veel energie geeft. Het begon met gestylde shoots, vervolgens raakte ik bevlogen door het fotograferen van emotie en relaties. Daarom fotografeer ik sinds 2013 bruiloften en portretten.”
“Natuur, licht en kleuren inspireren mij. Ik kan me euforisch voelen door een mooie zonsondergang.”
Waar haal je je inspiratie vandaan?
“Ik raak het meest geïnspireerd door de natuur, licht en kleuren. Ik probeer veel te wandelen. Kan intens genieten als ik aan het water zit. Emoties en beelden lopen bij mij door elkaar heen. Zoals laatst, toen ik een zonsondergang bekeek en rustige muziek luisterde. Dan krijg ik een euforisch gevoel over wat ik zie, hoor en ervaar. Soort van bestaansbesef, dat het zo bijzonder is dat ik er ben. Al kan ik me een dag later ook heel bedompt voelen, haha. Dan is het bewolkt, stap ik in een grote regenplas. Dat schuurt. Maar daarom kan het me ook inspireren.”
Waar worstel je weleens mee als ondernemer?
“Met energie verdelen en financiële grenzen bewaken. Ik zou gratis kunnen werken, omdat ik m’n werk zo leuk vind. Maar ik weet ondertussen ook wat ik waard ben. Ik wil heel veel, en de maatschappij gaat heel snel. Te snel. Ik ben hoogsensitief en moet letten op mijn grenzen. Ik moet mijn tijd slim verdelen en goed luisteren naar mijn lichaam. Als ik een tijdje veel op social media zit, dan weet dat ik eigenlijk te druk ben. Het is vluchtgedrag. Al brengt social media me ook veel. Sinds vorig jaar stel ik me veel meer open en deel ik persoonlijke ervaringen op Instagram. Dat waarderen mensen. Ik merk dat ik andere vrouwen en ondernemers ermee kan helpen.”
Tijdens een contentmarketingcoaching met Bertina zoomden we in op de essentie van haar werk. Via Instagram deelt ze over haar ondernemersproces.
https://www.instagram.com/p/BumQcOSg-A9/
“Mensen zijn op hun mooist als ze zichzelf accepteren. De natuur heeft ook geen oordeel over zichzelf.”
Kun je jouw groeiproces beschrijven van bruidsfotograaf naar portretfotograaf?
“Toen ik voor het eerst bruiloften schoot, kwam ik stuiterend van energie thuis. En nog steeds. Ik vind het echt een eer dat bruidsparen mij hun dag van liefde toevertrouwen. Maar bruiloftsfotografie is ook slopend qua energie. Daarnaast ben je als bruiloftsfotograaf te gast in een al gecreëerde setting. De afgelopen tijd is de behoefte gegroeid aan het creëren van eigen concepten en persoonlijkere shoots, met meer 1 op 1-contact met degene voor de camera. Niet alleen een mooi plaatje schieten, maar het verhaal achter het portret ophalen. Mensen zijn zo vaak onzeker over zichzelf. ‘Ik haat foto’s van mezelf’, zeggen ze dan. Ik wil mensen bewust maken van hun schoonheid, van buiten en van binnen. Ze krijgen bij mij meer dan een foto; ik wil dat ze de studio uitlopen met een bijzondere ervaring op zak.
Het is een gewaagde sprong, want ik haal mijn inkomsten nu nog vooral uit de bruiloften. Maar ik loop al twee jaar met dit idee rond en wil het nu gewoon gaan doen. Dit jaar wil ik Studio Silver Linings verder uitbouwen en ik hoop dat volgend jaar de helft van mijn inkomsten uit de studio komen. Ik wil naast portretfotografie meer conceptueel werk doen, workshops geven en een webshop starten. Ik heb zoveel ideeën en moet m’n best doen om te blijven kaderen en focussen. Dat is mijn uitdaging voor dit jaar; helder krijgen waar ik precies heen wil met Silver Linings.”
Je wilt mensen bewust maken van hun schoonheid, zeg je. Wat is schoonheid volgens jou?
“Schoonheid hangt voor mij vooral samen met zelfacceptatie. Mensen zijn op hun mooist als ze zichzelf accepteren. Je ziet het namelijk direct of iemand handelt vanuit onzekerheid of sprankelt vanuit genade voor zichzelf. Dat is ook zo boeiend aan de natuur. De natuur heeft geen oordeel over zichzelf. Een gedroogde bloem vind ik net zo mooi als een bloeiende bloem.”
“Ik bepaal per week hoeveel werk reëel is om te doen – altijd net iets minder dan ik eigenlijk zou kunnen.”
Hoe houd je focus in je werk?
“Mijn creativiteit werkt niet van 9 tot 5. Ik bepaal per week hoeveel werk reëel is om te doen – altijd net iets minder dan ik eigenlijk zou kunnen. Zo houd ik speling. Per dag maak ik een to-do-list. En ik cluster mijn taken: grote taken in blokken en kleine taken bij elkaar. De vrijheid als ondernemer is heel fijn. Als ik een keer slecht geslapen heb, is het niet verstandig dat ik mails ga versturen. Dan doe ik dat de volgende dag.”
Wat is je belangrijkste tip voor andere ondernemers?
“Kijk goed naar je motivatie. Waarom vind je jouw werk leuk om te doen? Ik zie veel jonge ondernemers die gedreven worden door wat ze om zich heen zien. Door social media lijkt alles toegankelijk, en denken ze ‘dat wil ik ook’. Vervolgens storten ze zich daar volledig in. Maar dingen moeten groeien. Heb meer geduld met jezelf. Wees niet bang dat je iets mist. Als je je volop in je bedrijf stort, dan mis je andere belangrijkere dingen. Ik vind relaties veel belangrijker dan werk.”
Hoe ervaar je zingeving in je werk en leven?
“Deels door mijn geloof. Ik ben gemaakt met talenten die ik mag benutten. Ik wil niet dat ik aan het eind van mijn leven alleen maar denk ‘ik heb mooie foto’s gemaakt’. En gelukkig heb ik een verlangen gekregen om anderen zichzelf waardevol te laten voelen.”
Regelmatig portretteren we een inspirerend persoon over ‘betekenisvol groeien’. Wil jij ook betekenisvol groeien met je bedrijf? Kijk dan of onze branding en marketing-aanpak iets voor je is.