Kernwaarden als kompas voor je bedrijfsstrategie

Werk jij met kernwaarden? Met woorden die jou als ondernemer, als bedrijf of organisatie omschrijven? Ze geven je in je werk, in je bedrijf én in je leven richting. Wanneer je van je bedrijf een sterk merk wilt maken, is het heel helpend om je kernwaarden te definiëren. Dit is dan ook een vast onderdeel wanneer we een merkstrategie voor je bedrijf ontwikkelen. Je kernwaarden fungeren als checklist voor alles wat je doet en wilt uitdragen met je bedrijf. Een meetlat voor alles wat je schrijft en met beelden wilt zeggen – voor nu en in de toekomst.

Ook wij zijn een proces doorgegaan om onze eigen kernwaarden te duiden. We nemen je mee in het waarom van kernwaarden en wat onze kernwaarden zijn. Onderaan dit blog kun je gratis een uitgebreide lijst kernwaarden downloaden ter inspiratie voor je eigen bedrijf en merk.

Kernwaarden, omdat we er mogen zijn

In de zoektocht naar kernwaarden, zochten we naar woorden die passen bij onze essentie. Waarden die de kern van ons bedrijf uitdragen. Niet omdat de maatschappij of onze concurrenten bepalen wie we zijn, maar omdat wij deze waarden zijn. En we hopen deze waarden ook te blijven zijn. Ze geven ons stabiliteit en vormen onze identiteit.

Kernwaarden, omdat we willen blijven zijn

Door kernwaarden te bepalen, willen we waarden vormen voor de situatie zoals deze nu is, maar ook voor de situatie later. We willen dat het woorden zijn waar we steeds op kunnen terugvallen. Woorden die ons helpen te reflecteren. Om ons gewenste gedrag te bepalen. Woorden die ons helpen om richting te geven als we groeien als bedrijf, ook als we nieuwe medewerkers aannemen bijvoorbeeld.

Hoe kun je kernwaarden concreet toepassen in je bedrijf?

Kernwaarden kunnen je bedrijf en je merk op verschillende manieren richting geven:

• Als je nu als ondernemer alleen werkt, maar in de toekomst meer gaat samenwerken met anderen, dan kun je zo’n samenwerking toetsen aan je kernwaarden.
• Als je twijfelt over de juiste beslissingen om te maken, voor welke klanten je graag werkt of liever niet, dan helpen kernwaarden je in het maken van keuzes.
• Wanneer je een nieuw aanbod ontwikkelt voor je bedrijf, dan vormen je kernwaarden een goede meetlat voor je product of dienst.

Marjon Bohré, psycholoog en teamcoach, schreef over het benoemen en vooral ook toepassen van kernwaarden. Want woorden zijn soms ook maar woorden die door verschillende mensen verschillend worden geïnterpreteerd. Dan worden het ‘lege woorden’. En dat is jammer, schrijft Marjon, want kernwaarden kunnen absoluut helpen bij bepalen van gewenst gedrag, bij het ervaren van een bedrijfscultuur en bij beschrijven van een toekomstvisie.

Marjon deelt twee dingen die kunnen helpen om kernwaarden voor je bedrijf concreet te maken:

  1. Verbind je persoonlijke waarden (waar sta jij voor?) aan de kernwaarden van je bedrijf. Een waarde is pas écht motiverend als jij je er persoonlijk aan kunt relateren. Dat helpt ook dat je verder kijkt dan algemene bedrijfstermen als kwaliteit en verbinding.
  2. Zorg dat je je kernwaarden concreet vertaalt naar gedragsvoorbeelden. Wat voor jou flexibel is, is voor mij zwabberend en onduidelijk. Wat voor mij creatief is, is voor jou chaotisch en ongericht. Besteed er tijd aan om een concreet voorbeeld of verhaal aan een kernwaarde te koppelen. Zodat je erachter komt wat het betekent voor je werk, en je merk.

Neem de tijd om je persoonlijke waarden en de kernwaarden van je bedrijf met elkaar te verbinden. Dan breng je de ziel in je werk. Dan wordt het werk wat je doet ook zinvol op persoonlijk vlak. En kun je impact realiseren met je bedrijf.

Dit zijn de kernwaarden van ons bedrijf, ons merk

Toen we nadachten over onze kernwaarden, kwamen we tot een heel rijtje woorden. We besloten deze woordenlijst terug te brengen naar deze zes woorden.

Dit zijn onze kernwaarden: kwaliteit, betrokkenheid, creativiteit, positiviteit, kalmte en authenticiteit.

Kwaliteit: We houden producten en diensten met waarde. Van schoonheid en van betekenis. Echt goed werk, daar worden we blij van. Als alles klopt, tot in de details. (Al heeft die behoefte aan kwaliteit ook een keerzijde: ons perfectionisme. Die is niet altijd helpend, dat ervaren we ook.)

Betrokkenheid: We zijn graag betrokken bij de mensen voor wie we werken. We houden van oprecht contact, korte lijnen en open communicatie. Niet van het werk over de schutting gegooid krijgen en dan moeten uitvoeren. We willen graag samen werken aan iets nieuws, samen die reis aangaan, en samen creëren.

Creativiteit: Creativiteit ligt voor ons heel dicht bij inspiratie. We laten onszelf graag voeden en inspireren, dat is altijd de basis van ons creatieve werk. Maar we geven ook graag creativiteit en inspiratie door. Door nieuwe dingen te ontwerpen, en inzichten en mooie verhalen te delen over mindset, onthaasting en persoonlijke ontwikkeling. Vaak gaat dat vanzelf, vanuit onze essentie, over bevlogen ondernemen en bewust leven. En de natuur is een grote creatieve inspiratiebron voor ons.

Positiviteit: We houden van vrolijkheid. Van een positieve kijk op het leven. We lachen graag en veel – we hebben geregeld de slappe lach op kantoor :). We houden van gezelligheid in contacten, en we zijn optimistisch van aard. Ons glas is halfvol, en we ervaren dat deze mindset essentieel is voor je bedrijf en de kwaliteit van je leven.

Kalmte: Zo belangrijk om vanuit kalmte ons werk te benaderen. Ondanks deadlines die er zijn: er is genoeg tijd. Niet rennen en haasten, maar werken vanuit rust. Dingen met aandacht doen, vanuit ontspanning. Al deze woorden – tijd, aandacht, ontspanning, rust – vatten wij samen als: kalmte. Het is belangrijk in ons veelzijdige werk; enerzijds voor bedrijven en ondernemers – anderzijds in het werk voor onze webshop met producten en inspiratie. Onthaasting is in onze maatschappij zó belangrijk. Is voor iedereen zo belangrijk. De natuur is ons voorbeeld, en een bron van rust voor ons.

Authenticiteit: Echtheid vinden we heel belangrijk. Werken en leven vanuit je authentieke ik, dat gaat over echt-zijn. Echt en bewust leven vanuit je eigen, unieke waarden en talenten. Doen wat je doet, omdat het uit jóu komt, en niet uit een ander. Je eigen pad lopen en daarbij durven staan voor wie je echt bent.

We hopen dat je deze waarden al ziet, en steeds meer zult ervaren wanneer je ons langer volgt.

Download gratis lijst voorbeelden met kernwaarden voor je merk

Welke kernwaarden passen bij jou? Als persoon, als ondernemer? We hebben een uitgebreide lijst samengesteld met meer dan 300 voorbeelden van kernwaarden. Ze kunnen je helpen richting geven, in je werk en in je leven.

Mis je een woord? Geef het ons door, dan voegen we deze toe.

We zijn benieuwd naar jouw kernwaarden!

Wil je geïnspireerd blijven over branding en bevlogen ondernemen vanuit je essentie? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

EssencioBrands_Brandingabonnement_contentmarketing_design kloostertraditie benedictijns luisteren spiritualiteit
Authentiek ondernemen

Benedictijns luisteren – waarom zou je dat doen?

Laatst was ik in Klooster Nieuw Sion, om het kloostercollege ‘Benedictijns luisteren (naar binnen luisteren) bij te wonen. Al langere tijd ...
Wanneer kies ik voor professionele branding? Essencio Brands_Margreet Kattouw_
Branding en strategie

Wanneer kies je voor professionele branding? De 6 belangrijkste redenen

Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, ...
Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.