Het is september 2018 als we van Marieke dit bericht krijgen: ‘Hoe kan ik laten zien waar mijn praktijk voor staat? Wie zijn we eigenlijk en waar onderscheiden wij ons ten opzichte van andere praktijken? Hoe breng je dat over? Ik weet waarin we goed zijn, maar heb moeite dit over te brengen en uit te stralen.’
Marieke van der Zeyst is eigenaar van Jouw Huidtherapeut, een praktijk voor huidtherapie en oedeemtherapie, met een vestiging in Houten en in Bunschoten. In 2018 was Essencio net van start. De jaren daarvoor had onze art director Margreet (vanuit haar grafisch ontwerpstudio) al een huisstijltraject gerealiseerd voor Jouw Huidtherapeut. Maar toen was Marieke toe aan de volgende, inhoudelijke stap voor haar praktijk.
Vanuit welke behoefte besloot je contact te zoeken over je inhoudelijke positionering?
“We werkten eerst met een heel commercieel marketing/SEO-bureau. Veel snelle jongens, die techniekjes kenden om groter bereik voor je website te krijgen. Ze werkten niet vanuit: wie ben jij en hoe ga je dat uitstralen? Dat voelde altijd al dubbel: ik dacht dat het kwam, omdat ik er te weinig van begreep, het is niet mijn vak. Maar die snelle marketingtermen voelden steeds minder goed. Dat bureau werkte alleen maar data-gestuurd: het gaat nu zo goed, je hebt zoveel mensen bereikt, en dit en dat gaan we aanpassen in de zoekwoorden om het bereik te laten groeien. Ik miste de inhoudelijke invalshoek: hoe breng je over wie je bent? Hoe bereik je de doelgroep die bij jou past? En hoe krijg je mensen echt geïnteresseerd in wat je doet?
Dus toen Margreet naast het ontwerp ook contentmarketing-diensten ging aanbieden, was ik gelijk geïnteresseerd. Jullie werken met Essencio allereerst vanuit wie je bent en wat je doet. Daarna volgt de marketingaanpak.”
‘Het abonnement is een luxe, maar je hebt marketing echt nodig voor je bedrijf’
We zijn onze samenwerking gestart met het ontwikkelen van merkverhaal van Jouw Huidtherapeut en formats voor content. In 2019 gaven we ook de website van Jouw Huidtherapeut een upgrade.
“Het was een blok aan m’n been die oude website. Dat goed bijhouden en onderhouden vraagt om tijd en werk. En wat is belangrijk? Welke foto’s, welke content? Ik ken m’n vak, ik ken m’n bedrijf, maar hoe ga je dat vertalen naar passende woorden en beelden? Het gaf heel veel werk extra. Margreet had een ontwerp gemaakt voor de nieuwe website, op basis van de huisstijl, en ze voelde heel goed de sfeer aan en de benodigde opbouw qua inhoud. Het is voor ’t eerst dat ik denk: ik ben trots op m’n website, ik voel me begrepen, dit klopt bij wie ik ben.”
“Het fijne aan samenwerken met jullie vind ik dat jullie goed aanvoelen wat ik bedoel. Jullie halen de essentie eruit, en weten dat weer te verwoorden naar de doelgroep. Ik houd ook van kwaliteit en dat dingen goed, zorgvuldig en professioneel gebeuren. Het is fijn dat daar ondersteuning bij is. Als ondernemer moet je al zoveel zelf doen en een groot bedrijf heeft een marketingafdeling. Met deze werkwijze geef ik het deels uit handen, maar houd ik er ook nog steeds grip op.”
Sinds de livegang van de nieuwe website in 2019, werken we samen in een Brandingabonnement. Hoe helpt dit abonnement Jouw Huidtherapeut verder?
“Ik vind het maandelijks overleg heel fijn. Zelfs in de tijden dat het druk is, gaat het overleg toch door. En daarmee wordt de website doorontwikkeld, teksten worden blijvend aangescherpt, de nieuwsbrief wordt verstuurd en we hebben ritme in social media-berichten. En ook op social media sluiten de ontwerpen aan bij de hele branding. Ik kan me voorstellen dat als ik jullie niet had, het absoluut een ondergeschoven kindje was geweest: de website en social media.”
‘Ons bereik wordt steeds groter: er komen meer mensen van buiten de regio’
Wat is het effect van onze samenwerking op de groei van klanten?
“Ik merk dat we het soort klanten aantrekken dat we graag willen aantrekken. We hebben aardig wat concurrentie rondom huidtherapie en de cosmetische branche bij ons in de regio. Maar we staan duidelijk voor ons verhaal: we willen eerlijk en transparant zijn, behandelingen verzorgen die effectief en onderbouwd zijn, en geen misleidende onzin-behandelingen bieden, die helaas ook veel worden aangeboden. We krijgen cliënten die daar bewust voor kiezen. Omdat zij aan de website en uitingen zien waar we voor staan.”
Naast online zichtbaarheid ook lokale en regionale zichtbaarheid van de praktijk
Naast online zichtbaarheid met goed vindbare websitepagina’s, nieuwsbrieven, inspirerende blogs en social media-berichten, hebben we voor Jouw Huidtherapeut ook bewust gekozen voor het maandelijks plaatsen van advertorials in de lokale krant. En dan niet met een logo op de reclamepagina aan de linkerkant, maar met een inhoudelijk artikel, tussen andere artikelen in, over een specifiek onderwerp, zoals hier. Marieke heeft weleens meegemaakt dat oudere mensen zo’n artikel uitgeknipt meenamen naar een intakegesprek.
Welke impact maakt de consistente contentmarketing op jullie (potentiële) klanten?
“Deze week was er bijvoorbeeld een mevrouw die kwam voor een intakegesprek: zij had zich echt goed ingelezen via de website. Dat merk ik steeds vaker. Mensen weten dan al een beetje hoe een behandeling gaat en hebben de voor & na-foto’s van behandelingen gezien. En ik merk ook dat steeds meer mensen buiten de regio komen. Het bereik wordt steeds groter.”
“Het aantal volgers op Instagram en Facebook groeit niet hard. Maar toch zien mensen het wel! Want je gaat niet alles wat je ziet liken. We hebben niet heel likeable content, maar mensen kijken wel op onze socials. De voor & na-foto’s zijn een bevestiging dat onze aanpak werkt. Alle kanalen en uitingen zijn met elkaar verweven.”
‘Het schrijven van blogs gaat steeds makkelijker en ik heb veel aan de handige tips’
Wat brengt de training in contentmarketing jouzelf?
“Vooral ervaar ik veel minder schroom om te laten zien wat ik doe, in alle uitingen. In het begin vond ik dat nog lastig. Bij het posten van een bericht dacht ik dan: wat heeft iemand hieraan? Nu denk ik: ja, dit is interessant én misschien heeft iemand er wat aan. Ik ben minder schuw om aan marketing te doen. Het is niet mijn sterkste kant, maar het gaat wel makkelijker. Ook het schrijven van blogs gaat makkelijker, ook door jullie handige tips waar ik veel aan heb. Ik moet het vooral niet te ingewikkeld maken. Ik word er steeds vaardiger in en begin er plezier in te krijgen. Wel heel fijn dat jullie altijd nog naar mijn blogs en content kijken, want ik vind het zelf ook niet prettig als een blog niet fijn leest, onlogisch is opgebouwd of rare fouten bevat.
Een mooi inzicht dat ik van jullie kreeg vind ik ook: we hebben al veel content opgebouwd door de jaren heen en dat kunnen we altijd weer hergebruiken. Bijvoorbeeld door net een andere invalshoek te kiezen en opnieuw te delen in de nieuwsbrief of op social media.
Goede branding en marketing is lang proces, maar alles klopt steeds meer. Daar ben ik ontzettend blij mee. Het is een luxe om dit abonnement te hebben, maar je hebt marketing echt nodig voor je bedrijf. Je kunt allerlei mooie ideeën hebben en diensten leveren, maar je moet het vooral laten zien. En dat laten zien is iets wat niet mijn vak is.”
Hoe ervaar je onze samenwerking in het algemeen? En heb je tenslotte nog een tip(s) voor ons?
“Ik heb niet zozeer tips. Wat ik leuk vind is dat jullie steeds meer tips delen over content en marketing. Vind ik zo handig. Dan lees ik weer even bepaalde tips terug die jullie hebben gedeeld. Kan ik fris mee verder en geeft praktische handvatten om toe te passen.
Wat ik nog leuk zou vinden is bijvoorbeeld een workshop volgen. Je kunt wel alles lezen, maar even uit je werkomgeving gehaald worden, geïnspireerd en geprikkeld wordt. Samen met andere ondernemers, die dezelfde behoeften hebben om dat met elkaar te delen.”
Heel erg bedankt Marieke voor je tijd om deze uitgebreide reactie aan ons terug te geven. We zijn je dankbaar voor deze mooie woorden! En die tip van de workshops zien we ook zitten, gaan we zeker onthouden!
Wil je ook ontzorgd en ondersteund worden in je marketing en branding? Ontdek ons Brandingabonnement!