Twee merken, één missie: zo positioneren wij onze verschillende merken

Wanneer je start als ondernemer of een nieuwe organisatie opricht, weet je nog niet wat er allemaal op je pad komt. Je gaat gewoon van start. Natuurlijk heb je er wel goed over nagedacht. Je maakt een bedrijfsplan, bedenkt een passende merknaam en laat een huisstijl ontwikkelen. Maar ondernemen is in beweging zijn. Je bedrijf groeit, er borrelen nieuwe zakelijke ideeën op en je neemt andere afslagen. Tot je je vertwijfelt afvraagt: wat is nu eigenlijk mijn focus? Begrijpen mijn klanten nog wel waar ik voor sta? 

Zelf herkennen we deze vragen en twijfels. Ook wij zijn door een fase gegaan waarin we ontdekten dat onze merkstrategie en visuele uitstraling niet langer passend waren bij hoe we gestart waren met Essencio. Aan de hand van onze eigen ervaringen, leggen we in dit blog uit waarom wij ervoor kozen om Essencio te splitsen naar twee (sub)merken. Ook laten we zien hoe beide merken visueel verschillend van elkaar zijn, maar toch eenheid uitstralen. Ter inspiratie voor jou.

Verschillende doelgroepen, eigen mindset

Voorheen werkten we vanuit de merknaam ‘Essencio’ zowel voor consumenten als ondernemers en bedrijven. We deelden over onze zakelijke dienstverlening, maar ook over webshop-items, via dezelfde kanalen. Eén website, één nieuwsbrief, dezelfde social media-accounts. Consumenten die op zoek waren naar een agenda of betekenisvol cadeau, kregen daar dezelfde content te zien als ondernemers met behoefte aan nieuwe branding – en andersom.

In eerste instantie voelde dat kloppend, omdat we vanuit één team met één missie werken. En, onze klanten die een agenda kochten, zouden ook branding voor hun bedrijf nodig kunnen hebben. Maar we merkten dat de mindset van deze twee doelgroepen toch duidelijk verschilden, net als de tone-of-voice waarin ze aangesproken wilden worden. Onze webshop-artikelen stralen rust en bezinning uit. Onze branding biedt ondernemers ook rust, maar straalt ook enthousiasme uit – want we werken graag voor bevlogen ondernemers.

Om beide doelgroepen beter te bedienen, besloten we daarom om Essencio te splitsen:

• EssencioBrands.nl – voor onze diensten op het gebied van branding, contentmarketing en printproducten
• Essencio.nlwebshop voor onze producten, zoals agenda’s, notebooks en kaarten

Essencio-Brands-Essencio.nl-twee-merken-eenheid-merkstrategie-merkhiërarchie-submerk-positionering

Splitsing voor meer focus en duidelijkheid

Om deze nieuwe strategie ook praktisch door te vertalen, moest er flink wat gebeuren. Dat proces hebben we geleidelijk doorlopen. We begonnen met het splitsen van onze social media-kanalen en de nieuwsbrief. Enkele maanden later ging ook de Essencio-website op de schop. We lanceerden een nieuwe, aparte website voor Essencio Brands. En verplaatsten alle content en inspiratie voor ondernemers van de oude naar de nieuwe website – daar waar je je nu bevindt. Begin 2022 kreeg vervolgens ook het bestaande domein Essencio.nl een redesign, volledig gericht op een fijne shop-ervaring voor consumenten.

Zo is een betere focus ontstaan voor onszelf en meer duidelijkheid voor onze klanten. Twee sites vanuit één bevlogen team, werkend vanuit dezelfde missie. Het werk dat we doen verandert niet. Maar de totale uitstraling en merkbeleving is voor beide takken nu echt kloppend. En dat merken onze klanten ook. De webshop loopt beter én ondernemers begrijpen beter wat we hen te bieden hebben qua branding.

Essencio-Brands-Essencio.nl-twee-merken-eenheid-merkstrategie-merkhiërarchie-submerk-positionering3

Essencio-Brands-Essencio.nl-twee-merken-eenheid-merkstrategie-merkhiërarchie-submerk-positionering2

 

Visueel verschillend, maar toch een eenheid

Wanneer je de verschillende websites en kanalen van Essencio.nl en Essencio Brands bezoekt, zie je een duidelijk verschil in visuele uitstraling. Maar we hopen dat je ook de eenheid ervaart die we voor ogen hadden. Want het team achter Essencio Brands is tenslotte hetzelfde als dat van de webshop. We hebben dezelfde missie en visie. De natuur is voor beide merken een belangrijke inspiratiebron en dat zie je in beide terug, maar op een heel eigen manier.

En: is het je opgevallen dat ook de typografie hetzelfde is? We gebruiken voor beide merken de Cormorant Garamond, al jaren een heel fijne – en voor ons inmiddels eigen – letter om te gebruiken.

Essencio-Brands-Essencio.nl-twee-merken-eenheid-merkstrategie-merkhiërarchie-submerk-positionering5 Essencio-Brands-Essencio.nl-twee-merken-eenheid-merkstrategie-merkhiërarchie-submerk-positionering4

Dit typeert Essencio Brands

Bij Essencio Brands past een meer zakelijke stijl en toon bij dan bij de webshop, Essencio.nl. Je ziet dat terug in het kleurenpalet, en in de huisstijl.

Voor Essencio Brands werken we veel met donkerblauw en donkerdere natuurtinten. Ook gebruiken we veel strakke lijnen, met als contrast de organische contouren van ons logo. Daarnaast hebben we een fotoshoot in ons eigen kantoor en een beeldreportage in het bos gedaan. Een tikje zakelijke kleding, een wat donkerdere achtergrond, deze dingen werken allemaal mee in het creëren van een betrouwbare uitstraling. Terwijl we toch helemaal onszelf blijven, en het laagdrempelige, vriendelijke gevoel juist zichtbaar mag zijn. Het ‘doe maar gewoon’ is voor ons belangrijk 🙂

Zo kun je voor één naam twee vormen van branding toepassen die aan elkaar verwant zijn, maar een eigen gevoel uitstralen. Want die connectie blijft stevig overeind: het logo is nagenoeg identiek en de mensen zijn gelijk.

Neem ook eens een kijkje in onze webshop om beide verschillen – en hun positionering – nog meer te zien en ervaren:
Essencio.nl > Voor producten die je leven verrijken, met natuur, onthaasting en klein geluk


Ben je ook toe een sterke, passende merkbeleving bij je bedrijf – en naar een look & feel die echt klopt bij wie jij in essentie bent? Boek dan een Business & Brandingsessie. We ontmoeten je graag!

Wil je vaker dit soort blogs ontvangen, over sterke branding en eerlijke marketing voor je bedrijf? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

 

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Essencio brands_zorg dat je het hoofd en hart van klanten raakt
Branding en strategie

Branding is de reputatie van je merk. Hoe raakt je merk hoofd en hart?

Het magische zonlicht wat door de takken schijnt en de lente aankondigt. Een mooie film die je tot tranen toe roert. ...
EssencioBrands_Brandingabonnement_contentmarketing_design kloostertraditie benedictijns luisteren spiritualiteit
Authentiek ondernemen

Benedictijns luisteren – waarom zou je dat doen?

Laatst was ik in Klooster Nieuw Sion, om het kloostercollege ‘Benedictijns luisteren (naar binnen luisteren) bij te wonen. Al langere tijd ...
Wanneer kies ik voor professionele branding? Essencio Brands_Margreet Kattouw_
Branding en strategie

Wanneer kies je voor professionele branding? De 6 belangrijkste redenen

Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.