Bloggen – is dat ondertussen niet een beetje ouderwets geworden? Kun je je qua marketing niet beter focussen op social media voor je bedrijf, omdat daar je doelgroep actief is? Hoewel het zeker waardevol is om je marketingacties aan te sluiten bij waar je doelgroep actief is, geloven wij ook nog in de kracht van goede blogs op je website. In dit blog 7 tijdloze redenen waarom zakelijk bloggen nog altijd nuttig is.
In het overvolle informatietijdperk waarin we leven, heeft iedereen zich opgesloten in zijn of haar eigen informatiebubbel. We worden steeds kritischer in wat we lezen, en wat niet. Want er is zoveel ruis om ons heen. Daarom is het als ondernemer of organisatie meer dan ooit belangrijk om relevant te zijn. Relevant in je producten en/of diensten, én relevant in al je uitingen.
En dat vraagt om een andere benadering van marketing en branding.
Marketing en branding zouden niet meer moeten draaien om het denken vanuit: wat kan ik delen over mijn product of dienst? Zo’n boodschap is product-gericht, en dat markeren we al gauw als verkoperige reclame. Marketing en branding in deze tijden is veel waardevoller wanneer je denkt vanuit: waar denkt mijn potentiële klant over na (mindset) – en hoe kan ik voor hem of haar een gids zijn? Vanuit iemands mindset, leid je diegene – met jouw woorden en beelden – naar de relevantie van jouw product of dienst.
En blogs (geschreven teksten die gepubliceerd worden op je website) zijn daar een prachtig middel voor.
7x waarom zou je nog blogs schrijven voor je bedrijf
Maar we kunnen nog wel 7 redenen noemen waarom zakelijk bloggen nog altijd werkt – los van alle ontwikkelingen met AI en op social media:
1. Blogs maken je minder afhankelijk van succes op social media. Als je je qua marketing vooral op social media focust, dan word je afhankelijk van algoritmes. Blogs publiceer je op je eigen website, in eigen beheer.
2. Blogs geven je potentiële klanten veel kennis en inspiratie. Je hebt ruimte voor duiding en nuance om mensen te laten begrijpen wat je precies doet en waarom.
3. Bloggen helpt je om beter te worden in schrijven, communiceren en informatie structureren. Hier heb je je leven lang baat bij!
4. Met blogs kun je je expertise laten zien. Dat maakt je betrouwbaar voor potentiële klanten. En ook media kunnen je gemakkelijker ontdekken en erkennen als expert.
5. Blogs geven antwoord op vragen die veel van je klanten stellen. Zo worden die vragen via je website al beantwoordt, of kun je per mail eenvoudig een link naar een blog sturen.
6. Blogs helpen je om beter vindbaar en zichtbaar te worden in zoekmachines. Wanneer een potentiële klant een vraag intikt, kan jouw blog direct verschijnen als antwoord. Social media-berichten zijn veel minder goed vindbaar in zoekmachines.
En: hoe regelmatiger je jouw website verrijkt met content, hoe waardevoller jouw website wordt voor zoekmachines. Je website bouwt meer autoriteit op.
7. Blogs geven input voor posts op social media, je nieuwsbrief, e-mails aan klanten of telefoongesprekken over je werk. Je zit nooit meer om content verlegen als je een goed ritme in bloggen opbouwt.
Heb je al zin om aan de slag te gaan met blogs voor je bedrijf? In dit artikel veel tips om van je blog een relevant en prettig leesbaar verhaal te maken.
En wil je altijd goede ideeën voor blogs bij de hand hebben? In ons werkboek leer je werken met het Essencio Contentmodel, dat een praktisch handvat biedt voor het delen van verhalen – bijvoorbeeld in blogs – die aansluiten bij de belevingswereld van de mensen die jij graag wilt bereiken.