Hoe blijf je trouw aan jezelf in de marketing, communicatie en branding van je bedrijf?

Als ondernemer is het fijn om voor klanten te werken die bij jouw bedrijf passen. Om die te vinden, zul je je producten of diensten moeten ‘vermarkten’. Je gaat je bezighouden met marketing, communicatie en de uitstraling (logo/huisstijl) van je bedrijf, ofwel: branding.

Je hebt vast weleens dit soort tips gelezen of gekregen, omdat ze bijdragen aan meer zichtbaarheid en uiteindelijk meer klanten. (Inclusief veel communicatie- en marketing-jargon):

  • Plaats iedere week minstens 3 posts op Instagram en iedere dag een story.
  • Bouw een salesfunnel op je website met veel ‘koop nu’-buttons.
  • Maak een gratis weggever voor nieuwe leads.
  • Doe aan personal branding: plaats zoveel mogelijk foto’s met jezelf erop.
  • Publiceer iedere week een nieuw blog met CTA naar je product.
  • Creëer een customer journey voor je doelgroep.
  • Pas SEO toe op je website: richt je op enkele specifieke zoekwoorden.
  • Ga iedere dag vloggen of video’s maken.
  • Voer salesgesprekken op basis van een script.
  • Zet Facebook-advertising in om nieuwe klanten te werven.
  • Etc….

Misschien heb je veel van deze tips geprobeerd: iedere dag iets posten op Instagram en in de story’s. Een e-mailfunnel bouwen, salespagina inrichten of e-book maken. En o ja: toch écht meer foto’s delen waar je zelf opstaat… Maar het stroomt niet. Je voelt veel tegenzin.

En valt het jou ook op? Overal zien we gratis downloads, waarmee je in de e-mailmarketinglijst van een bedrijf terechtkomt. Met als doel jou over te halen om, verderop in de salesfunnel, een product of dienst aan te schaffen. Op een website voelen we het gelijk als we een salespage worden ‘ingelokt’. We zien blogs met (click bait-)titels waarin verliestaal wordt gebruikt, omdat het mensen sneller overhaalt tot klikken. We zien de bullits, de vinkjes, de rode – of juist groene – buttons die oproepen tot aankoop van een product. En mis ook dit product niet!

Al die uitgevoerde tips hebben bij ons het tegenovergestelde effect: is deze ondernemer wel betrouwbaar? Is dit aanbod mijn geld wel waard?

Bovenstaande tips en adviezen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar hoe ons brein werkt, dus ze werken in veel gevallen zeker. Maar we ervaren weerstand. En die weerstand ontstaat, omdat we voelen en weten dat er psychologische manipulatie en salestrucs worden toegepast. Al die uitgevoerde tips, hoe succesvol ze misschien ook zijn, hebben bij ons daarom het tegenovergestelde effect. Ze maken wantrouwend: is deze ondernemer wel betrouwbaar? Is dit product of aanbod mijn geld wel waard?

Terwijl dat nou juist is waar het om draait als je klanten zoekt, en klanten aan je wilt binden: vertrouwen opbouwen. Tussen jou als ondernemer en je potentiële klant. Vertrouwen opbouwen, van mens tot mens. 

Essencio Brands - Essencio - Blog authentiek ondernemen - trouw aan jezelf blijven als ondernemer - eerlijke marketing - verbinding en vertrouwen zonder sales en marketing trucs 2

Trouw aan jezelf blijven – hoe doe je dat?

Hoe bouw je aan een betrouwbaar bedrijf? Betrouwbaar zijn als bedrijf, gaat over betrouwbaar zijn als ondernemer. Over trouw zijn aan jezelf. Dat vraagt om naar binnen keren, om je essentie te ontdekken.

En het kan tijd nodig hebben om die essentie scherp te krijgen. Ook wij hadden tijd nodig om de twee disciplines van waaruit Essencio is ontstaan (contentmarketing en design) samen te brengen naar één: branding. Het had tijd nodig om onze twee merken scherpen te definiëren, wat nu zichtbaar is in onze webshop met producten en deze website, over onze dienstverlening in branding en magazines.

Als je werkt vanuit je hart, dan draagt iedere uiting bij aan je overkoepelende missie.

En met dat we onze eigen essentie scherper kregen, voelden we onze missie steeds sterker worden. De missie om trouw te blijven aan jezelf – en van daaruit je branding en marketing in te richten. Want we staan voor echtheid. Wij delen daarom niet over marketingtrucs en salestips voor snelle groei, maar praten met je over bouwen aan een stevig fundament met je klanten, vanuit verbinding en vertrouwen.

Nu we onze focus op onze essentie scherper hebben, ontstaat onze marketing en communicatie veel gemakkelijker. We voelen dat alles klopt: onze acties op korte termijn en onze visie op lange termijn. Iedere uiting draagt bij aan de overkoepelende missie. We hebben veel meer energie om te delen wat we doen en waarom we dat doen. We hebben zin om jou als ondernemer met je branding te helpen, omdat we zien wat onze branding-aanpak voor onszelf én vooral voor onze klanten betekent.

Onze droom voor jou: dat je met jouw kwaliteiten het leven van anderen gaat verrijken, en bevlogen onderneemt vanuit verbinding en vertrouwen.

Zo werkt marketing, communicatie en branding vanuit je hart

Wij geloven in de essentie van het leven: liefde. Contact tussen mensen, relaties. Ontwerp en communicatie van mens tot mens, van hart tot hart. Door het delen van mooie verhalen en waardevolle inspiratie, ontstaan er relaties. Tussen jou als ondernemer en degene die jouw aanbod nodig heeft.

Als je onderneemt vanuit je hart, dan weet je dat jouw product of dienst van betekenis is. Omdat je weet hoe jouw product of dienst van betekenis is voor jezelf. Daar ligt de sleutel. Als je weet hoe jouw aanbod je eigen leven verrijkt, dan weet je ook hoe jouw product of dienst het leven van anderen kan verrijken.

Dan heb je geen marketingtrucs of verkooppraatjes nodig. Wat jij nodig hebt, is jouw unieke verhaal, dat je kunt vertellen aan anderen. Je hebt de uitstraling nodig die bij jouw expertise, ervaring en communicatiestijl past. Je hoeft je niet beter, of anders, voor te doen dan je daadwerkelijk bent. Als je werkt vanuit je hart, dan voel je dat de inspiratie voor het oprapen ligt.

Dat voelen we zelf zo, en dat is onze droom voor jou: dat je met jouw kwaliteiten het leven van anderen gaat verrijken, en bevlogen onderneemt vanuit verbinding en vertrouwen.

Zo fijn: het gevoel dat je marketing, communicatie en branding niet als ‘leuren’ voelt, of als het ‘moeten volgen van de regels’.

Essencio Brands - Essencio - Blog authentiek ondernemen - trouw aan jezelf blijven als ondernemer - eerlijke marketing - verbinding en vertrouwen zonder sales en marketing trucs 3 natuur inspiratie

Onderneem jij vanuit je hart?

Onderneem jij vanuit je hart? Als je wilt ondernemen vanuit je hart, dan is er nog maar een kleine stap naar het gevoel dat je marketing, communicatie en branding niet als ‘leuren’ voelt, of als het moeten volgen van de regels, of als het moeten toepassen van manipulatieve tips voor meer klanten. Als je onderneemt vanuit je hart, dan kun je ook content maken vanuit je hart. Dan heb je geen marketingtrucs en verkooppraatjes nodig.

Je hoeft alleen maar jouw echte verhaal te delen in tekst en beeld. Zoals je kennismaakt met een onbekende. Zoals je een vriend of vriendin zou vertellen welke ambitie er in je hart leeft. Durf te vertellen hoe jij mensen verder wilt helpen, en informeer en inspireer hen. Met kloppende informatie en echte verhalen. Verhalen van jezelf, of van anderen, voor wie jouw product of dienst van waarde is geweest.

Leestip: Vind jij jezelf een ‘bescheiden’ ondernemer? Lees dan dit blog

En je zult, net als met relaties in het echte leven, moeten blijven bouwen aan het vertrouwen. Ook bij bestaande klanten. Vertrouwen is de basis van duurzame relaties.

Van harte geven, zodat je van harte kunt ontvangen. We leren je graag hoe je jouw merkessentie op een authentieke, geloofwaardige manier vertelt en deelt. Hoe je jouw ondernemersstijl kunt uitdragen, zodat je mensen aan je bindt die bij je passen.

Als je tips en adviezen nodig hebt, om in tekst en beeld te leren ondernemen vanuit je hart, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte van kennis en inspiratie om jouw missie betekenisvol zichtbaar te maken.

Wil je je volledige branding van je bedrijf aanpakken? Echt terug naar de essentie van je bedrijf, en van daaruit een nieuwe, professionele uitstraling neerzetten? Een visuele identiteit en inhoudelijke positionering? Dan is ons Brandingpakket misschien interessant voor je.

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Wanneer kies ik voor professionele branding? Essencio Brands_Margreet Kattouw_
Branding en strategie

Wanneer kies je voor professionele branding? De 6 belangrijkste redenen

Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, ...
Grote verandering bij Essencio – Margreet alleen verder.
Branding en strategie

Durf ik dit echt?

Grote verandering bij Essencio Deze maand, april 2024, ben ik precies 20 jaar ondernemer van een creatief bureau. Gestart in 2004, ...
Essencio_Brands_voorbeelden mooie websites professioneel stijlvol kernwaarden essentie branding website design
Branding en strategie

5x voorbeelden voor een nieuwe mooie, professionele website

De website van je bedrijf is het hart van je merk Je bent op zoek naar een nieuwe website die professioneel en ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.