Kan marketing ook op een eerlijke, integere manier?

Veel ondernemers met wie we samenwerken houden niet zo van marketing. Ze weten dat het nodig is voor hun bedrijf, maar marketing voelt al snel als misleiding, als manipulatie. Marketing staat voor veel mensen bijna synoniem aan reclame. En reclame slaan we liever over.

Wanneer is marketing niet eerlijk en integer?

Sta er eens bij stil: Wanneer word jij misleid in marketing? Wanneer voel je je voor de gek gehouden door een bedrijf? Wanneer is marketing volgens jou niet eerlijk?

Voor ons is dat…

  • Wanneer er schaarste wordt gecreëerd terwijl die er niet is. Zoals: ‘Nog 1 plek beschikbaar!’ terwijl er nog 8 plekken zijn.
  • Wanneer er prijzen of kortingen worden genoemd die niet kloppen met de waarde van een product of dienst: ‘Nu voor slechts €29 ipv €700!’
  • Wanneer je een product aanschaft dat duurzaam lijkt, maar helemaal niet milieuvriendelijk gemaakt blijkt te zijn (greenwashing).
  • Wanneer je een salesfunnel ingelokt wordt en er niet uit kunt. Zoals: op een aanbodpagina is de button naar home ineens verdwenen, Je kunt alleen nog op de knalrode ‘Koop nu!’-button klikken
  • Wanneer een product of dienst een belofte doet, die niet kan worden waargemaakt, zoals: ‘Met deze cursus krijg je direct meer klanten’

De definitie van eerlijke marketing

Eerlijke marketing gaat voor ons over: integriteit, duurzaamheid en authenticiteit. Eerlijke marketing gaat over het opbouwen van langdurige relaties met mensen. En: over omgaan met anderen, zoals je graag wilt dat mensen met jou omgaan.

Daarom geloven we erg in verhalen delen bijvoorbeeld. Want als er iets is wat wij als mensen altijd al deden, en altijd zullen blijven doen, dan is het verhalen vertellen. Verhalen verbinden, prikkelen, emotioneren, informeren, raken en inspireren. Door het delen van verhalen, ontstaat er verbinding van mens tot mens.

We blijven daarom bijleren hoe je het betekenisvolle merkverhaal van jouw bedrijf goed zichtbaar kunt maken in dit steeds ingewikkeldere medialandschap. Waardoor je klanten vindt die jouw waarde voelen, en van harte met je willen werken. Niet omdat ze ongeloofwaardig hoge kortingen van je krijgen.

Daarom nodigen we je uit: doe je marketing met de bedoeling om anderen te helpen. Niet om anderen te manipuleren of te misleiden. Hoe fijn als je er zo naar kunt kijken?

‘Marketing is the generous act of helping others become who they seek to become. It involves creating honest stories – stories that resonate and spread.’

Hoe kun je zelf beter worden in eerlijke marketing?

Als je liever bezig bent en blijft met jouw expertise, is ondersteuning bij de marketing van je bedrijf vast welkom. In dit blog lees je 5 praktische tips voor eerlijke en authentieke marketing. Zoals: deel vanuit de mindset van je potentiële klant. En: wees niet bang om je boodschap te herhalen. Lees hier de 5 praktische tips.

Tegelijk zien we dat het zinvol is dat ondernemers groeien in hun marketingvaardigheden. Je hebt je leven lang baat bij beter leren schrijven, goed met je klanten communiceren en pakkende verhalen vertellen. Daarnaast is het als ondernemer ook erg lastig om je marketing volledig zelf te doen, náást je dagelijkse werk.

Als je creatieve hulp nodig hebt bij je marketing, of praktische ondersteuning en motivatie, bekijk dan eens of ons Brandingabonnement wat voor je is. Hierin begeleiden, adviseren en/of ontzorgen we je in de branding en marketing van jouw bedrijf of organisatie.


Wil je vaker geïnspireerd worden over branding, contentmarketing en authentiek ondernemen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Deel dit blog en inspireer anderen!

Gerelateerde blogs

Essencio brands_zorg dat je het hoofd en hart van klanten raakt
Branding en strategie

Branding is de reputatie van je merk. Hoe raakt je merk hoofd en hart?

Het magische zonlicht wat door de takken schijnt en de lente aankondigt. Een mooie film die je tot tranen toe roert. ...
EssencioBrands_Brandingabonnement_contentmarketing_design kloostertraditie benedictijns luisteren spiritualiteit
Authentiek ondernemen

Benedictijns luisteren – waarom zou je dat doen?

Laatst was ik in Klooster Nieuw Sion, om het kloostercollege ‘Benedictijns luisteren (naar binnen luisteren) bij te wonen. Al langere tijd ...
Wanneer kies ik voor professionele branding? Essencio Brands_Margreet Kattouw_
Branding en strategie

Wanneer kies je voor professionele branding? De 6 belangrijkste redenen

Deze vraag leeft bij veel ondernemers en dat is heel logisch. Het laten ontwikkelen van professionele branding is een behoorlijke investering, ...

Op deze website gebruiken we functionele cookies. Hier lees je ons privacybeleid.