Alles wat je om je heen ziet is ooit door iemand ontworpen. Sta je daar wel eens bij stil? Van de tube tandpasta tot de zeildoeken op een vrachtwagen. Van de plaatsnaamborden op een station tot het suikerzakje bij een kop koffie. En wat maakt nou dat het één je wel aanspreekt en het ander duidelijk niet? Gaat het om ‘dat vind ik nou eenmaal mooi’ of ligt er een diepere laag onder?
Wat je mooi of niet mooi vindt, heeft te maken met jouw unieke kijk op de wereld. Waar houd je van, van welke thema’s gaat je hart sneller kloppen? Iedereen kijkt met een subjectieve bril naar de dingen om zich heen.
Ook hoe je bent opgevoed, uit welk milieu je komt, en waar je woont, bepaalt jouw kijk op deze wereld. ‘Over smaak valt niet te twisten’ luidt niet voor niets het spreekwoord. Ben je een extravert persoon en houd je van veel dynamiek, of ben je introvert en heb je veel rust nodig? Ook dat speelt een rol. Ik vertel je graag waar ik van houd, en waarom ik de dingen ontwerp, zoals ik ze ontwerp.
In mijn werk zoek ik graag naar eenvoud en harmonie. Ik wil de wereld door mijn ontwerpen een stukje rustiger en vriendelijker maken.
Harmonie, rust en natuur in onze ontwerpen
Mijn kijk op de wereld is er een met een voorkeur voor harmonie en natuur. Ik houd ervan als dingen kloppen, als er geen ruis is en als ergens een bepaalde rust vanuit gaat. Dat ervaar ik bijvoorbeeld in een museum, met een grafisch mooi vormgegeven bewegwijzering. Maar ook in een kleine en kwalitatieve kledingboetiek, met op de ramen en op het papieren tasje een mooi en eenvoudig logo. En ook in een boekomslag dat heel goed gevonden is ervaar ik dat, vooral als de papiersoort daaraan bijdraagt.
Door de jaren heen ben ik erachter gekomen dat dat vooral komt door introvert en hooggevoelig te zijn. Ik heb relatief veel rust nodig om alles wat ik meemaak te kunnen verwerken, en dat lukt het beste in een omgeving die niet te veel afleidt. Ik wil me niet meer tegen deze eigenschappen verzetten, wat ik wel onbewust geprobeerd heb. Maar me juist nu daarop focussen, zodat ik het beste in mezelf naar boven haal. Hoe dit juist ook een grote kracht in mijn werk is geworden lees je hier.
Kalmte bieden en de rijkheid van de natuur laten zien
In mijn werk zoek ik graag naar die eenvoud en harmonie. Ik wil de wereld door mijn ontwerpen een stukje rustiger en vriendelijker maken. Mede daarom vind je in mijn ontwerpen daar waar het kan veel natuurbeeld en of collage-achtige vormen die geïnspireerd zijn door de natuur. Dat zie je ook terug in de ontwerpen voor de producten van onze Essencio-webshop.
En ook in de brandingtrajecten voor ondernemers zie je dat terug. De natuur is een prachtige metafoor voor het ondernemerschap. Zo rijk om uit te putten en zo veelomvattend, dat het bij elk merk waar we voor werken weer een totaal andere output kan hebben. Dat is bijvoorbeeld zichtbaar in onze eigen branding, in die van het Biota Huis en de branding voor Praktijk Arise. Maar ondanks dat blijf ik ook een dienstverlener die heel divers kan ontwerpen voor klanten, zodat het altijd passend is bij wie zíj zijn en bij wie hun klant is.
Ik oefen me steeds meer in eenvoud. Wat is onnodige ruis en kan ik weglaten? Dat thema houdt me bezig, ook in de zin van eenvoudig leven trouwens. Er is al zoveel drukte om ons heen, zoveel geschreeuw, er zijn zoveel prikkels. Daarom wil ik graag door mijn werk dingen toevoegen aan deze wereld die niet nóg meer prikkels geven, maar juist een stukje kalmte bieden. Iets wat mooi en fijn is om van te genieten, voor mensen zoals ik. (En dat die er zijn, lezen we keer op keer in de reviews van onze producten en reacties op onze diensten.)
We willen niet alleen visueel een mooie wereld creëren, maar juist ook in de communicatie.
Less is more in het ontwerpen is moeilijk. Het weglaten van alles wat er niet toe doet. Kiezen, snoeien en weer kiezen. Net zo lang tot je weet dat nog meer weglaten echt niet meer kan. Maar dat is voor mij niet helemaal weggelegd heb ik ervaren, het is me snel té minimaal. Ik geniet er juist ook van als ik met net iets meer een stukje gevoel overbrengen, een snaar kan raken. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de branding voor Christa Krommenhoek en in de magazines bijvoorbeeld.
Daarom zie je in mijn werk juist veel sfeer, door gebruik van fotografie, structuren en extra kleurtinten. Daarmee wordt het ontwerp rijker, zonder af te doen aan de harmonie. Voor mij is dit de ultieme mix voor een goed en duurzaam ontwerp.
Zachte en eerlijke marketing, met een duurzaam ontwerp
Dit thema gaat veel verder dan het ontwerpvak alleen. Mede daarom biedt ons bureau naast design ook contentmarketing. Ik wil niet alleen visueel een mooie wereld creëren, maar juist ook in de communicatie een zachtere toon gebruiken. Wij willen ons als bureau inzetten voor een (online) wereld zonder manipulatie, geschreeuw en marketingtrucs. Er is zoveel misleiding, daar willen we bewust niet aan meedoen. We willen het echte leven en het authentieke ondernemen laten zien, ook met onze eigen ervaringen in marketing, in wat werkt en wat niet. Zo kunnen we jou helpen in het inzetten van eerlijke communicatie, op een manier die uniek voor jou is en helemaal bij jou past.
Wil je met ons in gesprek over welke branding bij jouw bedrijf past? En wil je ontdekken hoe jij vanuit jouw authentieke kracht in design en content een sterk bedrijf neer kunt zetten? Boek dan een Business & Brandingsessie.
Vaker dit soort blogs lezen over branding en contentmarketing die echt bij je past? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte van kennis en inspiratie om jouw missie betekenisvol zichtbaar te maken.